تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۵۳۸۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اتحادیه اروپا غرق در تورم و رکود اقتصادی

‌می‌متالز - تحریم نفت و قطع گاز روسیه به کشور‌های اروپایی سبب شده که این کشور‌ها با افزایش شدید تورم روبه‌رو شوند. مردم کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به‌شدت از افزایش تورم وارد شده بر اقتصاد آن‌ها رنج می‌برند به‌طوری که خبر‌ها حاکی از آن است که به‌طور میانگین تورم کالا‌های اساسی در ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا از ۹/ ۵ درصد در فوریه گذشته به ۶/ ۶ درصد رسیده که بیشتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط تحلیلگران مالی بوده است.

به گزارش می‌متالز، با وجود اینکه جنگ روسیه و افزایش قیمت نفت و سایر انرژی‌ها در بازار اروپا و آمریکا تاثیرات زیادی بر افزایش تورم داشته، ولی این افزایش قیمت در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تنها به سوخت محدود نشده و تمامی کالا‌ها و خدمات، از مواد غذایی تا کالا‌های بادوام را شامل شده و این کالاها، تورمی بالاتر از تورم هدف بانک مرکزی اروپا یعنی ۲ درصد را تجربه کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی اتحادیه اروپا همواره طی دو سال اخیر نرخ تورم را پایین‌تر اعلام کرده بود و حال این افزایش شدید تورم تحلیلگران و سیاستمداران حوزه مالی را در شوک فرو برده و باعث شده آن‌ها خواستار اتخاذ سیاست‌های انقباضی برای اجتناب از استمرار رشد قیمت‌ها شود.

در همین خصوص یواشیم نایجل، مدیرعامل بانک مرکزی آلمان می‌گوید: نرخ تورم خودش با مردم و سیاستمداران سخن می‌گوید و احتیاج به توضیح زیادتری نیست بنابراین سیاست‌های پولی نباید فرصت انجام سیاست‌های مقابله‌ای مناسب را از دست بدهند. در دیگر کشور‌های اروپایی نیز از جمله اتریش و هلند بانک‌های مرکزی بر همین اساس و برای جلوگیری از گسترش تورم، خواستار کاهش هزینه‌ها شده‌اند. این تورم بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت سوخت و غذا، از ۹/ ۲ درصد به ۲/ ۳ درصد رسیده و بدون در نظر گرفتن تورم مواد الکلی و دخانی از ۷/ ۲ درصد به ۳ درصد رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده