تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۵۳۹۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نیاز ۱۴ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل محور راه‌آهن یونسی به بیرجند

‌می‌متالز - نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه تنها استانی در منطقه هستیم که فاقد راه‌آهن بوده که در شأن این استان نیست و از این محل که ۵۴ درصد آرای نمایندگان را آورده ۱۴ هزار میلیارد تومان لازم داریم تا محور یونسی به بیرجند تکمیل شود.

به گزارش می‌متالز، «سلمان اسحاقی» نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان، اظهار داشت: سال گذشته یکی از توفیقاتی که در شهرستان قاینات رقم خورده استقرار دستگاه ام آر آی است که سال‌های سال آرزوی مردم این شهرستان بوده است.

وی به اقداماتی که در حوزه راه و شهرسازی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته از جاده بیرجند به سمت قاین در مسیر آرین‌شهر تا بیرجند با پیگیری‌های همه مسوولان به ویژه استاندار کاملاً دوبانده شد هر چند ۴.۵ کیلومتر از مسیر آرین‌شهر به قاین هنوز نیاز به تکمیل زیرساخت‌ها دارد.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کلنگ‌زنی پادگان ارتش در سال گذشته با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در این خصوص، گفت: خوشبختانه در سال گذشته شاهد راه‌اندازی کارخانه تولید آهن اسفنجی در قاین بودیم که از آغاز به کار آن تاکنون شش ماه می‌گذرد.

اسحاقی با بیان اینکه اجرای تعهدات اجتماعی کارخانجات و صنایع در حال انجام بوده که این موضوع با تشکیل کارگروهی در این راستا محقق می‌شود، افزود: در این خصوص شاهد تعهدات کارخانه فولاد قاین خواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه آب، مدرسه‌سازی، فرهنگی و آموزشی کار‌های بزرگی در حال انجام است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مردم استان با توجه به اینکه ۵۰ هزار خانوار استان از طریق محصول زرشک امرار معاش می‌کنند توجه به وضعیت قیمت و بازار این محصول بوده، اضافه کرد: در این راستا برای اولین بار خرید حمایتی زرشک هر چند با نقایصی همراه بوده، انجام شد.

اسحاقی با بیان اینکه سال گذشته با همکاری وزارت اطلاعات جلوی ورود ۳۷ تن زعفرانی که در انبار‌ها بوده گرفته شد و اجازه ندادیم تا قمیت زعفران شکننده باشد، یادآور شد: تلاش می‌کنیم قیمت بالای زعفران برای صادارت باشد و برای استفاده در داخل کشور مانع نباشد.

وی تصریح کرد: سال گذشته برای راه‌آهن کار‌های بزرگی انجام شد به طوری که شش بانکی که قرار بود کنسرسیوم بانکی را انجام دهند در مجموع چهار بانک با استاندار دیدار و تعهداتشان را نسبت به این پروژه دو برابر کردند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سال گذشته در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به نمایندگی از نمایندگان استان از پیشنهادی دفاع شد و توانستیم از مجموع ۸ هزار و ۵۶۰ پیشنهادی که در سامانه لایحه بودجه ثبت شده بود از یک لایحه با قدرت دفاع کنیم و آن ۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه ریلی در کشور بود.

اسحاقی در ادامه گفت: متأسفانه تنها استانی در منطقه هستیم که فاقد راه‌آهن بوده که در شأن این استان نیست و از این محل که ۵۴ درصد آرای نمایندگان را آورده ۱۴ هزار میلیارد تومان لازم داریم تا محور یونسی به بیرجند تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ مجوز به وزارت راه برای تأمین اعتبار ۲۳ هزار میلیاردی جهت تأمین مسکن که دغدغه مردم بوده داده شد، یادآور شد: همچنین دولت موکلف به تحت پوشش قرار دادن بیمه سلامت اقشار کم درآمد به صورت رایگان شده است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصویب افزایش دو برابری کمک هزینه عایله‌مندی، تکلیف دولت به عرضه کالا‌های اساسی به قیمت شهریورماه ۱۴۰۰ تا پایان امسال، افزایش سه برابری یارانه فرزندان خانواده‌های دهک‌های اول تا چهارم دارای حداقل سه فرزند در راستای کمک به موضوع فرزندآوری، ثبت حقوق ماهانه نمایندگان و مسوولان مجلس در راستای شفاف‌سازی و بعد نظارتی، باطل شدن پروانه پزشکانی که از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند و شفاف‌سازی درآمد‌های اتاق بازرگانی ایران از دیگر مصوبات مجلس برای لایحه بودجه ۱۴۰۱ بوده است.

اسحاقی در مورد موضوع شفاف‌سازی درآمد‌های اتاق بازرگانی ایران، گفت: قریب بر هشت سال اتاق بازرگانی به حیاط خلوت دولت دوازدهم و یازدهم تبدیل شده بود هر چند اتاق بازرگانی بخش خصوصی بوده، اما میلیارد‌ها تومان برای بحث حقوق، درآمد و سفر‌های خارجی در نظر گرفته بودند و هیچ اتفاقی برای صادرات کشور انجام نشد.

وی ادامه داد: یکی از گلایه‌هایی که بر اتاق بازرگانی وجود داشته این بوده که این اتاق بیشتر اتاق واردات بود تا صادارت و با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های ما در کشور این بوده که به رویه واردات روی آورده و آسیب بسیار زیادی به اقتصاد مقاومتی می‌زند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در بودجه ۱۴۰۱ مقرر شد تا کلیه اعتبارات درآمدی و هزینه‌ای اتاق وارد خزانه و بعد از آن از طریق نظارت دیوان محاسبات این مسائل پیگیری شود.

اسحاقی با بیان اینکه برخی از کارکنان دارای سه فیش برای حقوق و مزایای خود بودند که فساد اقتصادی را در ادارات و حتی سبب بی‌انگیزگی برای برخی از کارمندان شده که این اقدام توسط مجلس پیگیری و این رابطه اقدامات لازم انجام گرفته، یادآور شد: برای اولین بار دانشگاه آزاد تحت نظارت دیوان محاسبات قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: افزایش ۶۰ درصدی حقوق سربازان، تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن محرومان، تصویب قیر رایگان برای بهسازی راه‌ها، تحصیص ۶ هزار میلیارد تومان برای آبرسانی به روستا‌ها و تصویب تخصیص منابع جهت توسعه شبکه ملی ارتباطات و اطلاعات از دیگر مصوبات مجلس در سال گذشته بوده است.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص جهاد تبیین، گفت: مجلس در این راستا دستورالعملی را در ابعاد نظارتی برای خود ایجاد کرده و این اعتقاد را دارد که این امر می‌تواند گره‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معیشتی را باز کند.

اسحاقی با اشاره به موضوع تولید دانش‌بنیان که شعار سال بوده، افزود: مجلس در سه ماه گذشته راهکار‌هایی که در این زمینه انجام داده به طوری که تولیداتی که دانش‌بنیان باشند در امور مالیاتی مورد حمایت دولت قرار می‎‌گیرند.

منبع: خبرگزاری فارس استان خراسان جنوبی

عناوین برگزیده