تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۰۳
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۵۴۳۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

وزیر صمت: البرز دارای ظرفیت‌های کافی در حوزه تولید و صنعت است

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استان البرز از ظرفیت‌های لازم و کافی در حوزه تولید و صنعت برخوردار است در حالی که در استان‌های دیگر اینگونه نیست.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین پنجشنبه شب در نشست شورای اداری استان البرز با حضور رییس جمهور برگزار گردید، با اشاره به اینکه البرز باید به سمت دانش بنیان شدن حرکت کند افزود: باید با طرح آمایش صنعتی مهاجرت را به البرز کم کنیم، بنابراین باید بیشتر به دنبال توسعه کیفی باشیم.
وی گفت: یکی از مسایل البرز که تولید کنندگان و صنعتگران در بازدید‌های امروز بیان داشتند محدوده شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران است و این واحد‌ها نمی‌توانند پروانه بهره برداری بگیرند بنابراین دچار مشکل می‌شوند.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر دراین زمینه آن است که برخی پروانه دارند، اما برای توسعه دچار محدودیت هستند، از طرفی در برخی مناطق مانند اشتهارد این شعاع ۱۲۰ کیلومتری ۲ بار عوض شده، چنانچه تاقبل از سال ۹۵ بیرون شعاع ۱۲۰کیلومتری بوده و بعد از سال ۹۵ داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری بوده است.

وزیر صمت گفت: بنابراین این عوض شدن ۲ بار شعاع ۱۲۰کیلومتری سبب تناقض‌هایی در معافیت‌های مالیاتی شده که مشکلات شعاع ۱۲۰کیلومتری در قالب ایین نامه‌ای پیش بینی شده و امیدواریم در اسرع وقت در صحن دولت مطرح و این مساله حل شود.
وی همچنین ادامه داد: واحد‌های صنعتی البرز با کمبود مواد اولیه به ویژه در حوزه مواد پتروشیمی مواجه هستند.

فاطمی امین با اشاره به موضوع سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی نیز خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است که اجرایی می‌شود و برای رشد هشت درصد باید مواد اولیه را برای واحد‌های تولیدی تامین کرد و سرمایه در گردش متناسب با تولید را داشته باشیم که کار‌های خوبی با بانک مرکزی و اقتصاد آغاز و در سال گذشته مقدمات آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تصفیه فاضلاب شهرک‌های صنعتی یکی از موضوعات مهم است و ۱۰۰ میلیارد تومان دراین زمینه پیش بینی شده است افزود: از سوی دیگر موضوع برق واحد‌های تولیدی نیز به شدت دچار مشکل است که درلایحه بودجه سال ۴۰۱ یک بندی دولت پیشنهاد داد که مجلس نیز خوشبختانه تصویب کرد و آن این است که قیمت گاز برای واحد‌های تولیدی برای نیروگاه‌های واحد‌های تولیدی معادل قیمت گاز برای نیروگاه‌های وزارت نیرو است که این فرصت خوبی در احداث نیروگاه‌های کوچک در واحد‌های تولیدی است.

وی گفت: یکی از مشکلات منحصر به فرد اشتهارد کمبود نیروی انسانی است و واحد‌های تولیدی نیرو ندارند بطوریکه از ۴۰ هزار فرصت شغلی صنعتی که وجود دارد در واحد‌های صنعتی ۱۱ هزار نفر هستند و بقیه در تردد هستند که دچار مشکل می‌باشند.

رئیس جمهور در قالب نوزدهمین سفر استانی هیات دولت و در سال "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" به منظور بررسی اولویت‌های توسعه بخشی و تصمیم گیری برای رفع مشکلات مردم امروز پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه میهمان استان البرز است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۸ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان، مازندران و مشهد سفر کرده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده