تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۵۴۶۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

شوک جدید به هزینه ساخت مسکن

‌می‌متالز - پس از افزایش قیمت اقلام مربوط به سبد معیشت خانوار، این‌بار نوبت به افزایش قیمت آهن، فولاد و میلگرد رسیده و صدای فروشندگان این حوزه را درآورده است

به گزارش می‌متالز، روز گذشته حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران در این باره اعلام کرد؛ متاسفانه با آغاز سال جدید دیده شد که برخی تولیدکنندگان که منتظر تغییر قیمت‌ها بوده‌اند، قیمت مصالحی همچون آهن، فولاد و میلگرد را به‌صورت غیراصولی و غیرمنطقی افزایش دادند و با ایجاد تقاضای کاذب در بازار آهن و فولاد، قیمت آهن‌آلات (آهن، میلگرد و فولاد) اواخر بهمن ماه سال گذشته تا ۱۴ فروردین‌ماه جاری حدودا ۲۰۰۰ تومان رشد داشته است. رستگار تاکید کرد: موضوع صادرات باید از بحث مصارف داخلی فولاد، تفکیک شود و حداقل در قیمت‌گذاری، تفاوت‌هایی قائل شویم؛ چراکه تمامی هزینه‌ها برای تولید فولاد براساس ریال صورت می‌پذیرد؛ بنابراین نباید ارز‌های خارجی یا قیمت جهانی فولاد مبنای قیمت‌گذاری باشد. رستگار گفت: قیمت‌گذاری براساس قیمت‌های جهانی ازجمله سیاست‌های اشتباه دولت‌های مختلف بوده است؛ زمانی که حقوق و دستمزد به ریال پرداخت و با ریال هزینه‌ها انجام می‌شود، تمامی منابع و معادن ما داخلی است و هیچ ارز خارجی مصرف نمی‌شود، چرا قیمت جهانی مبنا قرار می‌گیرد یا چسبندگی میان قیمت‌های داخلی ما با نرخ ارز وجود داشته باشد و حتی اگر سیاست‌هایی برای صادرات وجود دارد، اولویت اصلی ما باید بازار داخل باشد. ابتدا باید نیاز بازار داخل تامین و سپس بحث صادرات مطرح باشد، آهن و فولاد که در دسته کالا‌های اساسی قرار دارند و در تمامی صنایع از جمله صنعت ساختمان‌سازی تاثیرگذار است.


قیمت‌ها دستوری تعیین می‌شوند


جهانبخش شکری، رییس هیات‌مدیره جهان فولاد غرب در مورد افزایش قیمت آهن و فولاد معتقد است؛ این افزایش قیمت از سوی خود دولت انجام گرفته است و این روز‌ها هزینه تولید بالا رفته است. این فعال حوزه فولادی با بیان اینکه عمده قیمت‌ها را دولت تعیین می‌کند و بخش خصوصی همسو با بخش دولتی نرخ‌گذاری می‌کند گفت: این‌گونه نیست که بخش خصوصی بخواهد در این قضیه دخیل باشد و قیمت‌ها به صورت دستوری از سوی دولت مشخص می‌شود. رییس هیات‌مدیره جهان فولاد غرب در واکنش به سخنان رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران که تولیدکنندگان آهن و فولاد را در افزایش قیمت‌ها مقصر دانسته ادامه داد: تولیدکننده در این سال‌ها سرمایه‌گذاری ثابتی انجام داده و حتی در چند ماه اخیر تولیدکنندگان فولادی که شمش فولاد تولید می‌کردند در زیان ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی در هر کیلو بودند و باید گفت در روز‌های اخیر تا حدودی قیمت‌ها بهتر از قبل شده است و میلگرد به ۱۶۵۰۰ رسیده است وگرنه سال گذشته سال خوبی برای فولادی‌ها نبود.
شکری تصریح کرد: پروسه تولید فولاد از سنگ آهن تا کنسانتره و گندله و آهن اسفنجی در اختیار دولت است و از این بخش به بعد است که بخش خصوصی وارد میدان می‌شود و در این مسیر قیمت‌گذاری در دست دولت است و قیمت نهایی آهن اسفنجی، میلگرد و تیرآهن و ورق مشخص می‌شود.

مشکلات تولیدکنندگان هر روز بیشتر می‌شود


رییس هیات‌مدیره جهان فولاد غرب، درخصوص ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن مازاد تولید بر مصرف در کشور نیز افزود: این مازاد تولید به منظور افزایش صادرات است، زمانی که یک‌شبه قانونی مصوب می‌کنند و دستوری و سلیقه‌ای عمل می‌شود مشکلات زیادی برای صادرات انجام می‌شود.
او با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان گفت: مشکلات جابه‌جایی ارز و تعهدات ارزی و... انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان نگذاشته است و تولیدکننده باز هم سود چندانی نمی‌برد ضمن آنکه بورس کالا تعیین‌کننده قیمت‌هاست و بنده معتقدم قیمت فولاد نسبت به بازار‌های جهانی ارزان‌تر هم هست و باید گفت یکی از مشکلات فولادی‌ها در سال گذشته قطعی برق در فصل گرما بود که تولید فولاد کشور را تا ۶ درصد کاهش داد و دلیلی بر کاهش تولید کشور شد.


تاثیر افزایش قیمت آهن و میلگرد بر بازار مسکن چقدر است؟


عباس زینعلی، کارشناس بازار مسکن درخصوص تاثیر افزایش قیمت آهن و فولاد بر بازار مسکن گفت: آهن و فولاد و میلگرد جزو فاکتور‌های ساخت مسکن هستند و در هزینه‌ها نیز تاثیرگذارند و بخش مهمی از ساخت مسکن را آهن و فولاد در بر می‌گیرد، البته در ساختمان‌های فلزی مصرف بیشتری دارند و در ساختمان‌های بتنی میلگرد مصرف می‌شود و درصد قابل ملاحظه‌ای از هزینه‌های ساخت را آهن تشکیل می‌دهد.
این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تاثیر تورمی هزینه‌های ساخت بالاست البته در این میان اثر روانی تورمی این موضوع را هم نمی‌توان نادیده گرفت که ممکن است تکانه‌هایی در بازار مسکن به دنبال داشته باشد.
زینعلی تصریح کرد: در صورتی که اسکلت‌ها فلزی باشند مصرف آهن ۴۰ تا ۹۰ کیلو در متر مربع خواهد بود که این موضوع به نقشه ساخت و طبقات ساخت وابسته است و معمولا این میزان اثرگذار است و در متراژ ساختمان که ضرب شود به همین میزان قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهد. این کارشناس بازار مسکن با اشاره به میانگین قیمت ۳۵ میلیون تومانی مسکن در تهران گفت: این رشد قیمت‌ها در بخش مواد اولیه در ساخت‌وساز مسکن موثر است و هزینه ساخت را افزایش می‌دهد، اما به اندازه‌ای میان قیمت تمام‌شده یک ساختمان تا قیمت فروش فاصله زیاد شده است که هر چند تغییراتی در قیمت ساخت خواهد داشت، اما به اعتقاد من این اثر قابل ملاحظه‌ای در قیمت نهایی مسکن نمی‌گذارد، زیرا قیمت‌ها از قبل به‌شدت رشد داشته‌اند البته ممکن است اثر روانی داشته باشد. او افزود: آهن و فولاد که جزو مواد اولیه اصلی در بخش‌هایی مانند خودرو و لوزام خانگی هستند در این دو بخش نیز اثر خود را خواهند گذاشت و می‌تواند بهانه‌ای برای خرید‌های آتی آن‌ها و افزایش قیمت‌های‌شان در بازار باشد.

منبع: مردم فردا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده