تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۵۴۹۶۵
سرویس خبر : زمین شناسی
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور:

گرد و غبار کنونی منشا بیرونی و داخلی داشته و آلایندگی غیرمتعارف و با سمیت بالا ندارد

‌می‌متالز - رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی البرز اعلام کرد: پس از طوفان گرد و غبار فروردین ماه امسال، نمونه گرد و غبار ایستگاه مستقر در مرکز پژوهش‌های کاربردی البرز توسط تیم کارشناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، مرتضی شیخ افزود: بررسی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این نمونه حاکی از آن است که گردوغبار در این محل دارای دو منشأ بیرونی و داخلی است و خوشبختانه با توجه به آنالیز‌های شیمیایی، آلایندگی غیرمتعارف و با سمیت بالا دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: طوفان‌های گردوغبار در این فصل به‌طورمعمول منشأ بیرونی دارند، اما با توجه به خشکی آب و هوایی که امسال با آن روبه‌رو هستیم، منشأ‌های داخلی نیز در این پدیده سهم داشته‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی البرز با اشاره به این‌که مطالعه دقیق ذرات گردوغبار کمک فراوانی به شناسایی منشأ و ماهیت فیزیکی و شیمیایی این پدیده برای انتخاب روش‌های مناسب برای مقابله با آن می‌کند، تصریح کرد: در این خصوص و بر این اساس مطالعات انجام‌شده، رسوب این گردوغبار شامل ذراتی در اندازه سیلت و رس و کانی‌های بیشتر کربناته، رسی و کوارتز است.

وی همچنین تأکید کرد: نمونه‌های این رخداد از سطح کشور در دست جمع‌آوری هستند و به‌زودی آنالیز و گزارش خواهند شد.

گفتنی است؛ آلودگی‌های ناشی از طوفان‌های گردوغبار از مهم‌ترین مخاطرات طبیعی دهه‌های اخیر در خاورمیانه بوده که چالش‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی را در منطقه به همراه داشته است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده