تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۵۵۲۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش درآمد دولت با اعمال عوارض صادراتی

‌می‌متالز - هدف از اعمال عوارض صادراتی تنظیم بازار داخلی بیان شده است، اما برخی ابهامات هدف تنظیم بازار را زیر سوال می‌برد؛ اول اینکه اگر نگرانی از قطعی برق در تابستان و کمبود فولاد وجود دارد چرا زمان اعمال عوارض از اول امسال تعیین شده است.

به گزارش می‌متالز، مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: وزارت صمت با تعیین یک هفته از سال به عنوان هفته مبنا که کمترین قیمت در معاملات محصولات فولادی به ثبت رسیده است شائبه درآمدزایی برای دولت را تقویت می‌کند و ارتباطی به تنظیم بازار ندارد.

وحید یعقوبی افزود: تولید محصولات فولادی در کشور دو برابر نیاز داخل است و طبق نامه انجمن فولاد، مازاد تولید کشور در تولید محصولات فولادی قطعی است و به نظر می‌رسد عوارض صادراتی بر محصولات فولادی موضوعیت ندارد.

وی ادامه داد:عوارض صادراتی بر کالا‌هایی موضوعیت دارد که کمبود آن در بازار داخل قطعی است مضاف بر اینکه وقتی سیاستی اعمال می‌شود باید هدف آن نیز مشخص باشد.

این عضو انجمن تولید کنندگان فولاد تصریح کرد: هدف از اعمال عوارض صادراتی تنظیم بازار داخلی بیان شده است، اما برخی ابهامات هدف تنظیم بازار را زیر سوال می‌برد؛ اول اینکه اگر نگرانی از قطعی برق در تابستان و کمبود فولاد وجود دارد چرا زمان اعمال عوارض از اول امسال تعیین شده است.

یعقوبی گفت: صادرکننده‌ای که قرارداد فروش گمرکی دارد سه ماه قبل معامله کرده است که آن زمان عوارض اعمال نمی‌شد که طبیعتا غافل گیرکردن سهامداران شرکت‌های فولادی و فولادسازان کار درستی نیست.

وی افزود: اگر هدف از اعمال عوارض صادراتی تنظیم بازار فولاد در فصل گرم سال یعنی تابستان است و اصل بر کمبود تولید محصولات فولادی است وزارت صمت می‌توانست زمان اخذ عوارض را از تابستان تعیین کند که البته با توجه به مازاد تولید باز هم موضوعیتی ندارد.

مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تعیین هفته اول دیماه ۱۴۰۰ بعنوان هفته مبنا افزود:هفته اول دی ماه کمترین میزان قیمت محصولات فولادی در طول سال به علت تعطیلات سال نو چین و آستانه سال نو میلادی بود واین سوال مطرح است چرا هفته اول دیماه هفته مبدا تعیین شده است و وزارت صمت می‌توانست هفته مبنا را اواخر سال ۱۴۰۰ یا اوایل سال ۱۴۰۱ تعیین کند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده