به گزارش میمتالز، حمید علی محمدزاده افزود: از دیگر مزایای این طرح کاهش خسارتهای جانی و مالی در جاده دو خطه موجود میانه-تبریز است که هر سال بیش از ۱۰۰میلیارد تومان برآورد میشود. وی دیگر مزایای این پروژه را درصورت انتقال بار روی ریل، صرفهجویی ۵/ ۱میلیارد لیتری در مصرف سوخت بهطور سالانه اعلام کرد و گفت: همچنین کاهش ۵۰میلیارد تومانی تبعات و خسارات آلایندهها نیز به دنبال تکمیل این خط آهن پیشبینی شده است. محمدزاده با اشاره به اینکه این پروژه جزئی از کریدور شرقی- غربی کشور و کریدور TAR بینالمللی آسیا- اروپا است، افزود: با تکمیل این پروژه سهم کشور از حملونقل بینالمللی افزایش مییابد.
علی محمدزاده خاطرنشان کرد: خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» میزان تناژ بار را بعد از ۲۰ سال از عمر طرح، از ۲میلیون تن به ۷میلیون تن افزایش میدهد و ظرفیت جابهجایی مسافر نیز از یکمیلیون نفر به ۲میلیون نفر خواهد رسید. مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» از اشتغالزایی مستقیم ۲هزار نفر حین اجرا و ۴۰۰ نفر در زمان بهرهبرداری خبر داد. وی در ادامه به ویژگیهای منحصر به فرد این طرح ریلی در بخش طراحی اشاره کرد و گفت: این خط اولین راهآهنی است که زیر سازی آن از ابتدا بهصورت دو خطه اجرا شده و همچنین امکان برقی شدن نیز برای آن فراهم شده است. علی محمدزاده بیان کرد: ایستگاههای مشترکی در محور نزدیک کلانشهر تبریز با قطار شهری تبریز با نام ایستگاه خاوران، ائلگلی و پایانه اتوبوسرانی بزرگ تبریز جانمایی شده که با قطار درونشهری و برونشهری تبادل مسافر خواهند داشت. وی درباره دیگر ویژگیهای این پروژه گفت: سازههای مهم و بینظیری هم در مسیر اجرا شده است که حدود ۶ کیلومتر پلهای درهای بزرگ دارد و از جمله آنها پل یک کیلومتری باسمنج با ستونهای مرتفع ۴۰متری و ۲۰دهنه ۵۰متری است. علی محمدزاده افزود: حدود ۷کیلومتر تونل و گالری در مسیر کار شده که تونل شبلی به طول حدود ۳ کیلومتر بهصورت دو خطه از جمله سازههای مهم این مسیر است.
وی خاطرنشان کرد: از جمله امتیازات اجرایی این طرح آن است که اصول مدیریت HSE در تمامیمراحل رعایت شده و به همین دلیل تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی قابل توجهی در مدت عملیات اجرایی اتفاق نیفتاده است. مجری طرح خطآهن «میانه - بستان آباد - تبریز» درباره دیگر امتیازات این طرح گفت: برای رفتارسنجی دقیق و اقدامات پیشگیرانه در روند اجرای تونلها از ابزار دقیق استفاده شده و برای حصول کیفیت بالا و یکنواختی و پیوستگی المانها در اجرا از قالبهای لغزنده برقی و هیدرولیکی استفاده شده است. علی محمدزاده درباره بحث پیشرانی توضیح داد: با توجه به محدودیتهای محیطی که در درههای بزرگ وجود داشت، در این طرح از روش پیشرانی عرشه استفاده شده که از تکنولوژیهای روز اجرای پلهای بزرگ درهای است. وی ادامه داد: در این طرح به تولید داخلی نیز توجه شده و برای اولینبار در کشور در زیر سر تیرهای پلهای خاص ریلی در مقیاس بزرگ از بالشتکهای الاستومری تولید داخل استفاده شده که نشانه ارزشگذاری به خلاقیت و دانش ایرانی است. علی محمدزاده اظهار کرد: در عرشه پلها نیز از ورقهای خاص st ۵۲، ۳ n تولید کارخانه اکسین اهواز استفاده شده که این نوع ورقها پیش از این، از کشورهایی مثل اوکراین وارد میشد.
وی افزود: همچنین برای اولینبار در تکمیل ریلگذاری این محور از ریل ملی ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان استفاده شده است. مجری طرح خط آهن «میانه - بستان آباد - تبریز» گفت: در این پروژه هم در بخش روسازی و هم در بخش زیرسازی رویکرد توجه به تولید داخل مد نظر قرار گرفته است. علی محمدزاده درباره میزان پیشرفت این پروژه نیز بیان کرد: تاکنون مسیر میانه تا ایستگاه خاوران این پروژه حدود ۵/ ۹۶درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ۱۳۲ کیلومتر اول این مسیر از میانه تا ایستگاه بستان آباد در سال ۹۸ به اتمام رسید؛ اما با توجه به اینکه باید ظرفیت خط بازدهی لازم را داشته باشد، تکمیل خط تا ایستگاه خاوران نیز ضروری بود تا در مجموع جذب بار و مسافر این خط بازدهی مناسب داشته باشد.
وی ادامه داد: مجموعا از میانه تا ایستگاه خاوران به طول ۱۷۶کیلومتر است که حدود ۳درصد از کار باقی مانده و برنامهریزی شده بعد از تخصیص اعتبار که با سفر رئیسجمهور محترم به استان انجام خواهد شد ظرف حدود ۲ تا ۳ ماه، با تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز به سرانجام برسد. به گفته علی محمدزاده، تاکنون برای فاز اول یعنی از میانه تا بستانآباد حدود ۹۰۰میلیارد تومان و از بستانآباد تا خاوران هم یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه دولتی و اوراق خزانه تامین اعتبار و هزینه شده است که ارزش روز کل آن ۱۵هزار میلیارد تومان برآورد میشود. وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برای اتمام کامل طرح و اتصال به ایستگاه راهآهن اصلی کلانشهر تبریز و اروپا بهمنظور تامین اعتبار در حال رایزنی برای جذب سرمایهگذاری، فاینانس، تهاتر نفتی و ... هستیم و چند شرکت نیز اعلام آمادگی کردهاند. همچنین بهطور موازی فاینانس سند همکاری چین هم پیگیری میشود. علی محمدزاده درخصوص میزان بدهی این پروژه گفت: برای پیمانکاران، مشاوران و بخشی از اراضی مسیر که تملک اراضیشده، حدود ۵۰۰میلیارد تومان بدهی داریم و نشانگر این است که پیمانکاران و مشاوران این محور بهخاطر تسریع در بهرهبرداری، فراتر از تخصیص اعتبار کار کردهاند که جای قدردانی دارد.
منبع: دنیای اقتصاد