تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۵۶۲۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن و واحد‌های صنفی آلاینده در کاشان تعطیل شدند

‌می‌متالز - رئیس اداره حفاظت زیست شهرستان کاشان از تعطیلی چهار معدن و پنج واحد صنعتی آلاینده در شهرستان با توجه به پایش زیست محیطی واحد‌های صنعتی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، اللهیار دولتخواه به مناسبت روز جهانی زمین پاک (روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است.) گفت: چهار معدن و پنج واحد صنفی در پایش سال گذشته ۴۰ واحد صنعتی شهرستان کاشان تعطیل شد.

دوم اردیبهشت روزجهانی زمین پاک نامگذاری شده است و امسال به عنوان «سرمایه گذاری در زمین با حذف پلاستیک» نامگذاری شده است.

او می‌گوید: سال گذشته ۶۰۰ مورد پایش واحد‌های صنعتی شهرستان کاشان انجام شد که به ۱۸۰ واحد صنعتی آلاینده اخطاریه زیست محیطی داده شد و ۶۰ واحد صنعتی نیز به دلیل توجه نکردن به اخطاریه‌های زیست محیطی به مراجع قضائی معرفی شدند.

به گفته او، همچنین ۴۶ نفر از متخلفان صید و شکار در سال گذشته به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: سال گذشته ۲۶ قبضه سلاح شکاری و ۱۱ سلاح غیرمجاز و قاچاق از متخلفین شکار و صید کشف و ضبط شد.

دولتخواه همچنین در مورد پلنگ کاشان گفت: یکی بی نظیرترین، کم یاب‌ترین و یکی از شاخص‌ترین گونه‌های حیات وحش ایران پلنگ کاشان است که اهمیت جهانی دارد.

او می‌گوید: پلنگ کاشان دومین گونه از پلنگ به ثبت رسیده در استان اصفهان و نخستین گونه پلنگ در منطقه عباس آباد نائین است.

به گفته او، پلنگ شناسایی شده در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک کاشان از نژاد ایرانی است.

پلنگ‌ها دارای شناسنامه هستند و پلنگ هر منطقه براساس خال‌های سیاه روی پوست پلنگ شناسایی می‌شود وخال‌های روی پوست هیچکدام از پلنگ‌ها شبیه هم دیگر نیست.

دولتخواه گفت: پلنگ کاشان نیز بر اساس خال‌های سیاه رنگ روی بدن خود که هیچ گونه دیگری از پلنگ‌ها ندارند به ثبت رسید و مستند آن دریافت شده است.

به گفته او، پلنگ ایرانی و گربه پالاس که دو گونه نادر و کم یاب و شاخص که در خط قرمز آی. یو. سی. ان قرار دارند در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک به ثبت رسیده است.

منطقه حفاظت کاشان، شامل قمصر و برزک به وسعت ۶۰ هزار هکتار با گونه‌های شاخصی همچون پلنگ و گربه پالاس، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش و آهو است که بر اساس آخرین سرشماری بیش از دو هزار راس کل و قوچ و میش و بز در منقطه حفاظت شده قمصر و برزک وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده