تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۷
بازدید: ۴۷۰
کد خبر: ۲۵۸۰۳۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
ارتقاء جایگاه تولید شرکت فروسیلیسیم خمین با راه‌اندازی طرح توسعه تا ابتدای سال ۱۴۰۲؛

"فروسیل" سوم می‌شود؟

‌می‌متالز - تعداد ۴۰ میلیون سهم شرکت فروسیلیسیم خمین معادل پنج درصد از سهام آن در نماد "فروسیل" برای اولین بار به قیمت مبنای ۱۹ هزار ریال در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، تعداد ۴۰ میلیون سهم شرکت فروسیلیسیم خمین معادل پنج درصد از سهام آن در نماد "فروسیل" برای اولین بار به قیمت مبنای ۱۹ هزار ریال در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه جاری به روش حراج در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود تا سرمایه گذاران واجد شرایط جهت خرید سهام آن اقدام کنند.

در این گزارش به معرفی و تشریح وضعیت عملیات و سودآوری این مجموعه پرداخته شده است.


معرفی شرکت


شرکت فروسیلیسیم خمین در سال ۱۳۹۶ با ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن فروسیلیسیم در سال معادل هفت درصد تولید کل کشور تاسیس شده است و سرمایه آن پس از اجرای چند مرحله برنامه افزایش سرمایه، مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال ثبت شده است.

گفتنی است، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح تملک ۹۹.۹۹ درصدی سهام این مجموعه را در اختیار دارد و بدین ترتیب "شستان" سهامدار عمده این مجموعه به شمار می‌رود.


چشم انداز واهداف راهبردی


شرکتی سرآمد و پویا با برندی مطرح در تولید فروآلیاژ در کشور و منطقه به عنوان چشم انداز شرکت فروسیلیسیم خمین مطرح شده است و اهداف راهبردی آن مواردی همچون کسب جایگاه نخست کشور در زمینه تولید کیفی محصول در کلاس جهانی، دستیابی به سهم ۱۰ درصدی از تولید داخلی فروسیلیسیم، صادرات ۵۰ درصد از محصولات تولیدی و نیز تنوع بخشی محصول تولیدی در گروه فروآلیاژ‌ها و صنایع وابسته اعلام شده است.


صادرات ۴۱ درصدی محصولات کشور


این مجموعه در سال مالی ۱۴۰۰، صادراتی به ارزش هفت میلیون و ۴۵۸ هزار دلار به کشور‌هایی همچون هلند، ترکیه، عراق، هند، ارمنستان، امارات، بلژیک و تایلند داشته است و بدین ترتیب موفق گردیده معادل ۴۱ درصد وزنی کل فروش شرکت در سال مالی گذشته را به صادرات اختصاص دهد.

بررسی جدول زیر نشان می‌دهد که درآمد صادراتی (ارزی) این مجموعه در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۱۲۵ درصد و درآمد خارجی (ریالی) ۱۳۳ درصد افزایش یافته است.


توجه به این نکته حائز اهمیت است که کاهش ۱۱ درصدی مقدار فروش خارجی "فروسیل" به دلیل محدودیت ایجاد شده در اختصاص برق ابلاغیه از سمت وزارت نیرو و همچنین تعمیرات دوره‌ای ۳ ماهه کوره اتفاق افتاده است.


۶۹ درصد رشد سود خالص طی یک سال اخیر


شرکت فروسیلیسیم خمین در سال‌های اخیر روند رو به رشد سودآوری را پشت سر گذاشته است. به گونه‌ای که، ۷۰ درصد رشد سود ناخالص و ارتقا ۶۹ درصدی درآمد عملیاتی و نیز سود خالص در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است. علاوه بر این، "فروسیل" در پایان دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۰ مبلغ دو هزار و ۹۵۶ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کرده است.

همانطور که از جدول زیر مشخص است، حاشیه سود خالص شرکت در دوره مورد اشاره حدود یک درصد رشد داشته است و از ۵۵ به ۵۶ درصد افزایش یافته است.

 

طرح توسعه


احداث کارخانه تولید ۱۸ هزار تن فروسیلیسیم در سال در شهر خمین به روش EPC یکی از مهمترین طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرای شرکت فروسیلیسیم خمین به شمار می‌رود.

گفتنی است، با تکمیل و راه اندازی پروژه مذکور که اوایل سال آینده اتفاق خواهد افتاد، جایگاه این مجموعه در میان هفت شرکت تولید کننده فروسیلیسیم در کشور از رتبه پنج به سه ارتقاء خواهد یافت و بر این اساس، می‌توان گفت "فروسیل" در چند قدمی کسب رتبه سوم در تولید فروسیلیسیم در کشور قرار دارد که با تحقق آن پتانسیل‌های این مجموعه در مسیر رشد و بالندگی بیش از پیش تقویت خواهد شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده