تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۵۸۱۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جزئیات دومین عرضه اولیه فرابورس در سال ۱۴۰۱ اعلام شد؛

رقابت ۱۳۵ صندوق در عرضه ۵ درصد از سهام «فروسیل»

‌می‌متالز - امروز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه دومین عرضه اولیه فرابورس ایران با روش حراج به سرمایه‌گذاران واجد شرایط انجام شد

به گزارش می‌متالز، دومین عرضه اولیه ۱۴۰۱ در فرابورس ایران، امروز با روش حراج به سرمایه‌گذاران واجد شرایط و بدون نمایش مظنه‌ها برای متقاضیان انجام شد و طی این عرضه ۴۰ میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت فروسیلیسیم خمین در نماد معاملاتی «فروسیل» روی میز فروش رفت. در پایان زمان سفارش‌گیری ۱۹ صندوق موفق به خرید سهام «فروسیل» شدند و متوسط قیمت معاملات ۲۴ هزار و ۲۴۷ ریال شد.

در عرضه اولیه ۵ درصد از سهام شرکت فروسیلیسیم خمین در نماد معاملاتی «فروسیل»، مظنه‌ها در فرایند سفارش‌گیری برای متقاضیان نمایش داده نشد.

طی سفارش‌گیری که از ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ ادامه داشت تعداد ۱۳۵ صندوق متقاضی خرید سهام «فروسیل» به رقابت با یکدیگر پرداختند که در نهایت ۱۹ صندوق موفق به خرید این سهم شدند.

این گزارش حاکی است در این سفارش‌گیری که بدون سقف قیمتی انجام گرفت، مشارکت‌کنندگان امکان تعدد ثبت سفارش را داشتند. در این عرضه اولیه کف قیمت ۱۹ هزار ریال در نظر گرفته شده بود.

بیشترین قیمت وارد شده از سوی ۱۳۵ صندوق شرکت‌کننده در سفارش‌گیری نیز معادل ۲۷ هزار و ۵۰۰ ریال و کمترین قیمت، معادل قیمت مبنا یعنی ۱۹ هزار ریال بود.

در نهایت پس از رقابت میان مشارکت‌کنندگان، متوسط قیمت معاملات در سفارش‌گیری نماد «فروسیل» معادل ۲۴ هزار و ۲۴۷ ریال شد که در روز معاملاتی بعدی قیمت مرجع برای تعیین دامنه نوسان در نظر گرفته می‌شود.

در عرضه اولیه فروسیل، شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان به عنوان متعهد عرضه، شرکت تامین سرمایه دماوند به عنوان متعهد خرید و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی مهرگان به عنوان بازارگردان سهم نقش‌آفرینی کردند. همچنین شرکت کارگزاری آرمون بورس مشاوره عرضه سهم را عهده‌دار بود.

در حاشیه عرضه اولیه فروسیل، نماینده شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان به عنوان سهامدار عمده خبر داد که ۱۵ درصد باقیمانده سهم به تعداد ۱۲۰ میلیون سهم در روز‌های آتی با توجه به کشش و تقاضای بازار از طریق بازارگردان این سهم به همه سرمایه‌گذاران متقاضی عرضه خواهد شد.


درباره فروسیل


حسن حمزه، مدیرعامل شرکت فروسیلیسیم خمین پیش از این در مراسم معرفه «فروسیل» با تاکید بر اینکه این مجموعه سالانه ۱۲ هزار تن تولید دارد، عنوان کرده بود: در حال حاضر رتبه ۵ کشور در اختیار این مجموعه است، همچنین طرح توسعه با ظرفیت ۱۸ هزار تن در انتهای سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و فروسیلیسیم خمین به رتبه دوم یا سوم ارتقا پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل فروسیل در تشریح وضعیت تغییرات افزایش سرمایه این شرکت طی سال‌های گذشته گفته بود: سرمایه این شرکت در مسیر افزایش سرمایه‌ها در حال حاضر به ۸۰ میلیارد تومان رسیده و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح نیز سهامدار اصلی این مجموعه است.

حمزه با تاکید بر رشد درآمد عملیاتی فروسیلیسیم خمین بیان کرده بود: در سال ۱۴۰۰ این درآمد‌ها به ۴۲۴ میلیارد تومان رسیده است. همچنین سود خالص در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۳۶ میلیاد تومان بوده است.

همچنین نماینده سهامدار عمده فروسیل در خصوص وضعیت افزایش سرمایه اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای و حمایتی شستان نسبت به شرکت‌های وابسته خود، ۳۰۰ میلیارد ریال از مطالبات سهامدار عمده، از طریق افزایش سرمایه به حقوق صاحبان سهام منتقل شد و سرمایه اسمی شرکت از مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به مبلع ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده