تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۱۸
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۵۸۲۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آینده روشن در انتظار استان سیستان و بلوچستان/ با فعال شدن معدن مس و طلای جانجا

‌می‌متالز - معدن مس و طلای جانجا، در استان سیستان و بلوچستان جزء معادن در تراز جهانی است که با ذخیره‌ای بیش از یک میلیارد تن در آینده‌ای نزدیک به بزرگ‌ترین معدن کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، عملیات اکتشافی انجام شده برای شناسایی این معدن در استان سیستان و بلوچستان شامل مطالعه و تهیه نقشه زمین‌شناسی و توپوگرافی در مقیاس‌های ۱:۲۵۰۰۰ و ۱:۵۰۰۰ و ۱:۱۰۰۰ در مساحتی به وسعت ۴۰۹ کیلومتر مربع، ۷ هزار و ۳۰۰ متر مکعب حفر ترانشه، نمونه‌برداری و آنالیز بیش از ۳۸ هزار نمونه معدنی، ۷۸ هزار متر عملیات حفاری مغزه‌گیری تا عمق هزار متر زمین، انجام عملیات اکتشاف با هزینه‌ای بیش از ۲ هزار میلیارد ریال که منجر به اخذ گواهی کشف برای فاز اول در سال ۱۴۰۰ شد؛ بوده است.

بالاترین ظرفیت تولید تا ۴ سال آینده

البته بر اساس گفته مسوولان با واگذاری معدن به بخش خصوصی توانمند تا پایان سال جاری عملیات احداث کارخانه کنسانتره با ظرفیت ۱۳۰ هزار تن مس سولفیدی و استخراج سالانه ۱۵ میلیون تن کانسنگ آغاز خواهد شد. با این اوصاف معدن مس و طلای جانجا با سرمایه‌ای بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال طی ۴ سال آینده با تمام ظرفیت وارد مدار خواهد شد.

اشتغال ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری با تکمیل زنجیره

با شروع به کار این معدن از سال ۱۴۰۰ تا تکمیل زنجیره فاز‌های بعدی، جمعا هزار و ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر بصورت غیرمستقیم مشغول بکار شده و شاهد رشد و شکوفایی آن استان علی‌الخصوص در شهرستان‌های نیمروز، هامون، زهک، زابل و هیرمند خواهیم بود.

به هر روی بر اساس برآورد‌ها اکتشافات انجام شده توسط ایمپاسکو، سیستان و بلوچستان را به یکی از قطب‌های معدنی کشور علی‌الخصوص در مواد معدنی مس، طلا، آنتیموان و شورابه تبدیل خواهد کرد.

مهم‌ترین برنامه‌های معدن جانجا

در سال جدید پیگیری اصلاح گواهی کشف معدن مس و طلای جانجا و اخذ پروانه بهره‌برداری معدن مذکور با ذخیره‌ای بیش از ۶۰۰ میلیون تن، اخذ استعلام ماده ۲۴ و پروانه اکتشاف در ۱۷ محدوده اکتشافی حاصل از پهنه‌های چهارگانه، آغاز عملیات اکتشاف عمومی و تفصیلی در ۸ پروانه اکتشافی اخذ شده در سال ۱۴۰۰، اتمام عملیات اکتشاف و اخذ گواهی کشف املاح تبخیری سواحل مکران و آغاز عملیات استخراج معدن طلای سرکهنو (سیاه جنگل) ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۴۰۱ مجتمع طرح‌های اکتشافی و معدنی سیستان و بلوچستان است.

بر اساس این گزارش عملیات شناسایی و پی‌جویی منجربه شناسایی ۱۰ محدود مستعد کانی‌زایی پلی‌متال و آنتیموان شد که در سال ۱۴۰۱ برای این محدوده‌ها پروانه اکتشاف صادر و عملیات اکتشاف عمومی و تفصیلی در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

کاشت بیش از ۵۰۰ نهال درخت زیتون و خرما در محدوده معدن مس و طلای جانجا، آغاز عملیات بهره‌برداری از معدن آنتیموان شورچاه و شروع فعالیت این معدن پس از راهبری، جذب سرمایه‌گذار و آغاز عملیات اجرایی به منظور احداث کارخانه تولید شمش طلا به ظرفیت ۱۰۰ کیلوگرم شمش طلا سالیانه در معدن طلای سرکهنو طی سه سال تجهیز و ۱۰ سال بهره‌برداری و اخذ گواهی کشف معدن مس و طلای جانجا با ظرفیت ۱۰۱ میلیون تن از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این مجتمع در سال ۱۴۰۰ است.

بر اساس این گزارش با احداث کارخانه تولید کنسانتره مس و به دنبال آن ایجاد صنایع پایین دست، فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد و شاهد رونق اقتصادی، توسعه و تحول این منطقه خواهیم بود.

آینده‌ای روشن با فعال شدن معدن

در حال حاضر نیز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و مجتمع طرح‌های اکتشافی و معدنی سیستان و بلوچستان در راستای انجام رسالت خود که اکتشاف و معرفی معادن مستعد و به حداقل رساندن ریسک در حوزه معدن برای ورود سرمایه‌گذاران به این عرصه است، برروی پهنه‌ها و محدوده‌ها، عملیات اکتشاف انجام داده و آینده‌ای روشن در انتظار مردم این استان است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده