تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۰۹
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۵۸۳۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل بازار آهن اسفنجی ترکیه و صادرات ونزوئلا به این کشور

می متالز - بازار ترکیه عموماً حمایت کننده قیمت بریکت گرم ونزوئلا می باشد. از قدیم، برای اینکه بریکت با ترم تحویل سی اف آر قابلیت رقابت داشته باشد، باید از قیمت قراضه وارداتی به ترکیه پایین تر باشد که همینک در حدود ۲۹۲ دلار برآورد می شود در حالیکه قیمت قراضه در هفته گذشته ۲۹۵ دلار/تن سی اف آر بوده است.
تحلیل بازار آهن اسفنجی ترکیه و صادرات ونزوئلا به این کشور

به گزارش می متالز، چشم انداز نه چندان مثبت بازار ترکیه واردات قراضه به این کشور را کاهش داده و همین مسئله هم متقابلاً بر بهای بریکت گرم ونزوئلا تأثیر منفی داشته است . در شرایط کنونی در اروپا هم تقاضا برای بریکت وجود ندارد و البته محموله ای برای معامله هم در دسترس نیست.

سطح موجودی بریکت در پایان سال باعث افزایش قیمت آن نشد زیرا ایتالیا و ترکیه میزان تولید فولاد خود را در ماه دسامبر کاهش داده اند و به نظر می رسد این وضعیت در ژانویه هم ادامه یابد. بهای بریکت گرم صادراتی ونزوئلا در آستانه کریسمس ثابت بود و فعالیت چندانی هم در منطقه اورینوکو که صادرات ونزوئلا از بنادر این منطقه انجام می شود در جریان نبوده است. بهای قراضه وارداتی به ترکیه هم در این مدت تقریباً ثابت بوده است.

آخرین برآوردها برای بریکت گرم صادراتی ونزوئلا ۲۴۰ دلار فوب بوده اما رنج قیمت پیشنهادها ۲۳۵ تا ۲۴۵ دلار گزارش شده است . مشکلات ونزوئلا میزان عرضه بریکت را کاهش داده و این موضوع بهای این نهاده تولیدی با ترم تحویل فوب را تقویت کرده اما بهای بریکت در اروپا با ترم تحویل سی اف آر تضعیف شده است.

قیمت ها برای ترم تحویل سی اف آر در اروپا ۳۰۰ تا ۳۱۰ دلار است اما چون فعالیت چندانی در بازار بچشم نمی خورد به احتمال زیاد این قیمت ثابت باقی خواهد ماند . برخی تولیدکنندگان در ونزوئلا همچنان در اعتصاب هستند و صادرات از این کشور همچنان قفل است . در شرایط فعلی تنها دو تولیدکننده مشغول به فعالیت هستند و آنها هم سطح تولید را کاهش داده اند زیرا گندله مورد نیاز برای تولید بریکت را در اختیار ندارند.

در ونزوئلا گندله تولید نمی شود و اخیراً هیچ محموله وارداتی هم گزارش نشده و ضمناً بحران اعتصاب در بخش آهن و فولاد این کشور همچنان ادامه دارد و همین موارد عرضه بریکت را محدود ساخته است. عرضه گندله در بازار ونزوئلا نیز بسیار کاهش داشته و تنها شرکت سیدور مبادرت به این امر دارد و هیچ چشم انداز روشنی برای آینده هم وجود ندارد . همانطور که استیل پرایس پیشتر هم گزارش داده بود فعالیت در منطقه اورینوکو هم تقریباً تعطیل است و میزان صادرات بریکت گرم ونزوئلا به صفر رسیده است.

البته پیش بینی شده فعالیت بازار ونزوئلا در هفته دوم ژانویه کمی از سر گرفته شود . گفتنی است به علت حجم کم آب در کانال داخلی و خارجی رودخانه اورینوکو کشتی ها نمی توانند بطور کامل بارگیری کنند و تعداد کشتی هایی که میتوانند وارد اسکله شوند کم است به همین دلیل هزینه حمل و تخلیه بالا رفته است. تخمین زده می شود شرایط ادامه یابد و مشکل کرایه ها در شش ماهه اول سال ۲۰۱۹ هم حادتر شود . کشتی های هندی ماکس و سوپرا مکس توانائی بارگیری ۲۰ تا ۲۵ هزار تن را دارند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده