تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۵۸۶۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۴۲ درصد سهام گروه سایپا «تودلی» است

۴۲ درصد سهام گروه سایپا «تودلی» است
‌می‌متالز - اگر بانک‌ها نسبت به تزریق نقدینگی به صنعت کشور اقدام کنند، تولید رونق می‌گیرد و درپی آن ضمن افزایش اشتغال می‌توان شعار سال جاری سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را به‌درستی اجرا و عملی کرد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این‌که این مجموعه در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور نیازمند حمایت بانک‌ها برای تامین نقدینگی است، گفت: «اگر بانک‌ها نسبت به تزریق نقدینگی به صنعت کشور اقدام کنند، تولید رونق می‌گیرد و درپی آن ضمن افزایش اشتغال می‌توان شعار سال جاری سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین را به‌درستی اجرا و عملی کرد.»

محمدعلی تیموری در بازدید اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد بانک ملی از مرکز تحقیقات و نوآوری و خطوط تولید محصولات سایپا اظهار کرد: «بهمن‌ماه سال گذشته، مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان به دو نکته بسیار مهم اشاره کردند که اولین آن ارتقای کیفیت خودرو‌های تولید داخل و دومین آن تسهیلات‌دهی بانک‌ها منوط به هدایت اعتبار به سمت تولید باشد؛ گروه خودروسازی سایپا نیز برای آن‌که بتواند منویات رهبر انقلاب را عملیاتی کند، نیازمند تزریق تسهیلات و حمایت بانک‌هاست.» وی با بیان این‌که طی سه سال اخیر و در ماه اسفند شورای پول و اعتبار تسهیلاتی را برای خودروسازان در نظر می‌گرفت، اما سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاد، تصریح کرد: «با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و ۸ فرمانی که رئیس‌جمهور ۱۱ اسفندماه در راستای توسعه صنعت خودرو و افزایش تولید خودرو ابلاغ کردند، ضرورت دارد بانک‌ها همراهی بیشتر با بخش تولید و صنعت کشور داشته باشند.»

از ۷‌برابر شدن قیمت نهاده‌های تولیدتا افزایش ۱۰۰۰ درصدی قیمت قطعات الکترونیکی

تیموری با تاکید بر این‌که این مجموعه پس از ابلاغ ۸ فرمان رئیس‌جمهور برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد تا تنوع محصول، افزایش تا ۵۰ درصدی تولید و رشد کیفیت محقق شود، بیان کرد: «برای این‌که موارد یادشده در سال جاری عملیاتی شود، گروه خودروسازی سایپا، نیازمند تامین نقدینگی است؛ با وجود فعالیت‌های توسعه‌ای که مدنظر قرار گرفته، جلوی تصویب و اختصاص هرگونه منابع اعتباری جدید به خودروسازان گرفته شده است.» وی افزود: «کیفیت و افزایش تولید فرآیندی است که باید به‌صورت متناوب انجام شود. از همین رو، یکی از پیش‌نیاز‌ها برای حرکت به این سمت تامین نقدینگی است.» تیموری در ادامه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید اشاره کرد و گفت: «قیمت نهاده‌های تولید طی چند وقت اخیر ۷ برابر شده و این در حالی است که قیمت خودرو متناسب با افزایش قیمت نهاده‌ها تغییر نکرده و ۳ برابر شده است.» وی با بیان این‌که تامین قطعات الکترونیکی نسبت به گذشته بسیار سخت شده است، بیان کرد: «تمام کشور‌های تولیدکننده خودرو در این حوزه دچار مشکل شدند و زمانی‌که تامین قطعات الکترونیکی با سختی صورت می‌گیرد، به‌طور قطع قیمت آن هم گران‌تر می‌شود؛ بنابراین در تمام بخش‌های تولید خودرو با مقوله افزایش قیمت روبه‌رو شده‌ایم؛ به‌ویژه قیمت جهانی قطعات الکترونیک که بیش از یک‌هزار درصد افزایش یافته است.»

واگذاری سهام درون‌گروهی؛ یک اقدام ملی در سایپا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ادامه به موضوع واگذاری سهام درون‌گروهی گروه خودروسازی سایپا اشاره کرد و گفت: «واگذاری سهام؛ یکی از ۸ فرمان ابلاغ‌شده رئیس‌جمهور و تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است.

از همین رو، فعالیت‌های اجرایی در این خصوص آغاز شده است، به‌گونه‌ای که با حضور ۵۰۰ کارشناس قوه قضاییه، اموال گروه سایپا احصا شده است تا در راستای کار کارشناسی دقیق ۴۲ درصد سهام درون‌گروهی این مجموعه واگذار شود.» وی با تاکید بر این‌که درآمد حاصل از واگذاری سهام که در گذشته به بازار‌های غیرتولیدی سوق داده شده است، در این مرحله تنها صرف توسعه و تولید خودرو خواهد شد، افزود: «واگذاری سهام درون‌گروهی، گروه خودروسازی سایپا در این دوره (دولت سیزدهم) یک اقدام ملی است. از همین رو باید با هوشیاری کامل انجام شود.» تیموری همچنین با بیان این‌که امیدوارم بانک ملی از گروه خودروسازی سایپا برای تولید دانش‌بنیان و رونق اشتغال حمایت می‌کند. چراکه این امر بسیار ارزشمند و ماندگار است، گفت: «اگر بانک‌های کشور، بیش از گذشته به موضوع تولید، دانش‌بنیان شدن بنگاه‌های اقتصادی و توسعه صنعتی بها و جایگاه دهند، می‌توان منویات مقام معظم رهبری و خواسته‌های به‌حق مردم را پاسخ داد.»

کاهش سطح همکاری بانک‌ها در تزریق نقدینگی به خودروسازان

در همین حال، عضو هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا نیز گفت: «طی ۴ سال اخیر و در ماه اسفند شورای پول‌ و اعتبار تزریق نقدینگی به خودروسازان را تصویب می‌کرد، اما سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاد و گاه در سیستم بانکی هم با محدودیت‌های روبه‌رو شده‌ایم. از همین رو، تامین نقدینگی دچار مشکل شده است.» علی شیدایی درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان اظهارداشت: «ستاد تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت خودرو را به شرکت‌های خودروساز نمی‌دهد. از همین رو، باید تلاش کرد که با افزایش بهره‌وری، تولید اقتصادی که مدنظر قرار گیرد و همچنین واگذاری سهام درون‌گروهی، شرایطی را فراهم کنیم که تولید خودرو‌ها از خط زیان خارج شود.» وی با بیان این‌که هر خودرویی که تولید می‌شود، به‌طور متوسط ۷۰ میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا دارد، گفت: «طی سه سال اخیر قیمت نهاده‌های تولید، چون فولاد، مواد پلیمری و... ۷ برابر شد، ولی قیمت خودرو ۳ برابر شده، بنابراین شکاف قیمت سبب شده است تولید با چالش مواجه شود.» شیدایی با تاکید بر این‌که شکاف قیمت فروش و قیمت تمام‌شده (زیان) باعث شد، در پایان سال جاری زیان تلفیقی گروه خودروسازی سایپا ۵۸ هزار میلیارد تومان شود، بیان کرد: «گروه خودروسازی سایپا به دنبال تامین نقدینگی از راه‌های مختلف است. در همین راستا، در تلاش هستیم نقدینگی مورد نیاز را از طریق بازار پول و بازار سرمایه تامین کنیم. بدین جهت یکی از راه‌ها که رئیس جمهور در قالب ۸ فرمان ابلاغ کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مجدانه پیگیر اجرای آن است، فروش سهام درون‌گروهی سایپاست.» وی تصریح کرد: «۴۲ درصد سهام گروه سایپا تودلی است. بدین جهت با استفاده از توان مرکز کارشناسان قوه قضاییه در حال بررسی هستیم تا ضمن قیمت‌گذاری مناسب، این سهام به اهل آن واگذار شود تا هم سهامداران منتفع شوند و هم این‌که با تزریق نقدینگی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد صورت گیرد.»

عضو هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این‌که گروه خودروسازی سایپا موظف شده است پایان سال جاری ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند و قطعا با همراهی و همدلی تمام بخش‌ها بیش از این عدد محقق خواهد شد، گفت: «طی ۴ ماهی که گروه خودروسازی سایپا تحویل تیم جدید مدیریتی شد، این مجموعه ضمن کسری نقدینگی با ۸۰هزار خودرو ناقص، ۵هزار و ۲۰۰ خودرو یورو۴ و یک‌هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبه‌رو بود. از همین رو، با برنامه‌ریزی و فعالیت گسترده تمام بخش‌ها، تعداد خودرو‌های ناقص در مقطع فعلی به ۲۸ هزار دستگاه رسید که تا پایان ماه جاری به ۲۰ هزار دستگاه می‌رسد و تولید ۳۷‌هزار دستگاه نیز طی سال جاری محقق شده است.»

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده