تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۱۲
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۲۵۸۶۹۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

نقش دولت در انحصار بازار خودرو

‌می‌متالز - کارشناس بازار خودرو با اشاره به بهبود وضعیت خودرو گفت: بایستی حجم حاکمیت و قانون گذار کوچک شود و دوباره تمرکز تصمیم گیری ایجاد شود. متاسفانه چالش تصمیم گیری در کشور داریم و تمرکز تصمیم گیری نداریم و هر کسی در کشور می‌تواند آن یکی را وتو کند.

‌می‌متالز - زهرا ترابی: فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتگو با می‌متالز، درباره گرانی ۱۰ تا ۱۸ درصد محصولات خودروسازان گفت: واقعیت این است که این همه اصرار به تورم و این مدل قیمت گذاری در بازار‌ها دیگر عجیب نیست و تبدیل به شرط بندی شده است. مسوولین تا کی می‌توانند واقعیت‌های اقتصادی ایران را تمسخر کنند. اقتصاد ایران دچار تورم سنگین که این تورم سنگین نیز ناشی از سیاست‌های غلط بانکی و پولی است. عوض اینکه این موارد را اصلاح کنند همچنان به سرکوب قیمت‌ها ادامه می‌دهند و هر از چند گاهی که مجموعه‌ها به مرز فروپاشی می‌رسند یک جوی را به پا می‌کنند تا بتوانند اکوسیستمی را راه اندازی کنند این اکوسیستم چیزی جز فساد نیست. ۱۰ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت در کشوری که ۵۰ درصد تورم دارد خنده دار و مضحک است، ولی متاسفانه آن‌ها از این شیوه سود می‌برند.

وی با اشاره به اظهار نظر وزیر صمت "تورم کشور بالای ۴۰ درصد است، اما از ابتدای سال تا الان تنها ۱۸ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم." پاسخ داد: این حرف نادرست است. البته اگر مبنا را ۴۰ بگیریم و در ۶ ماه اول ۱۸ درصد باشد در واقع تورم است، چون عدد ۴۰ تورم سالیانه است و ماهیانه نیست. ولی واقعیت ماجرا این است که علت میزان تورم سیاست‌های کلی است نه تغییر قیمت‌ها. تغییر قیمت‌ها معلول تورم است نه علت تورم. این یک موضوع خیلی ساده است که اول باید حاکمیت آن را بپذیرد و بعد در مورد آن راه حل ارائه دهیم. حاکمیت در ایران نمی‌تواند بپذیرد که افزایش قیمت در ایران باعث تورم است یا تورم باعث افزایش قیمت است، این یک مفهوم ساده است که حاکمیت نمی‌خواهد آن را بپذیرد.

او با اشاره به آینده بازار خودرو با توجه به فضای حاکم در این بازار اظهار کرد: تحلیل من در مورد همه بازار‌ها افزایشی است. تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی را سال آینده هم خواهیم داشت. مثلا قیمت خودرو ۲۰۶ تا آخر امسال ۳۰۰ میلیون تومان است و سال دیگر ۴۵۰ میلیون تومان می‌شود. نه تنها بازار خودرو بلکه همه بازار‌ها در آینده روزگار جالبی را نخواهند داشت. آینده بازار خودرو فعلا در روند افزایشی است، شاید یک ماه متوقف شود و مقداری پایین آید، ولی در دراز مدت با یک شیب وحشتناکی افزایشی می‌یابد.

زاوه درباره راهکار بهبود بازار خودرو تصریح کرد: راهکار این است، حجم حاکمیت و قانون گذار کوچک شود و دوباره تمرکز تصمیم گیری ایجاد شود. متاسفانه چالش تصمیم گیری در کشور داریم و تمرکز تصمیم گیری نداریم و هر کسی در کشور می‌تواند آن یکی را وتو کند و این یک وضعیت وحشتناکی به شمار می‌آید. کشور دچار تزلزل تصمیم گیری و عدم تصمیم گیری در کلان است و این تزلزل در تصمیم گیری پدر کشور را در می‌آورد.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش، "آیا شما بر این باور هستید که بازار خودرو با آزادسازی واردات متعادل می‌شود؟" گفت: خیر. بهتر می‌شود، ولی متعادل نمی‌شود، چون مشکل آن سیاست‌های کلان است. اینکه بازار خودرو آزاد شود ماشین‌های دست دوم است، ولی اگر فکر می‌کنید با واردات پورشه پراید گران نمی‌شود معلوم است که اشتباه کرده‌اید. علت گرانی ماشین تیبا تورم پولی و کسری بودجه است.

زاوه با اشاره به انحصار بازار خودرو افزود: انحصار در دولت است حتی در ایران خودرو و سایپا نیست. این بازار در انحصار همان کسی است که می‌خواهد این انحصار را بشکند. در بازار تهران جیب بُرها وقتی کیف را می‌زدند بلندتر از همه داد می‌زدند دزد، دزد! اینجا هم کسی که مسوول ایجاد تورم است خودش را قهرمان مبارزه با تورم نشان می دهد و نتیجه آن فضایی می‌شود که الان وجود دارد. انحصار بازار خودرو دست شرکت‌ها نیست بلکه دست دولتمردان است و نمی‌خواهند اجازه دهند این انحصار دولتی بشکند. انحصار اصلا دست ایران خودرو نیست بلکه انحصار دست افرادی است که پست‌های غیر مرتبط دارند و این افراد می‌گویند صلاح ملت ایران در بدبختی است و نمی‌گذارند فضا عوض شود. با شکستن انحصار هم مشکل حل نمی‌شود و بهم ریختگی بازار ناشی از تورم است.

عناوین برگزیده