تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۸
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۵۸۷۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست شورای گفت‌وگوی سمنان

تولید در ۲۸ حوزه کاری با ۲۱۵ مانع روبرو است

‌می‌متالز - رئیس اتاق سمنان می‌گوید: بر اساس بررسی‌های انجام شده در ستاد تسهیل، تولید در ۲۸ حوزه کاری با ۲۱۵ مانع کسب‌وکار مواجه است و دولت باید برای بهبود کسب‌وکار، مدیران اقتصادی را بر این ۲۸ حوزه کاری متمرکز کند.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: بررسی‌های به‌عمل‌آمده در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نشان می‌دهد که تولید در ۲۸ حوزه کاری ۲۱۵ مانع روبرو است؛ ازاین‌رو از استاندار به‌عنوان نماینده دولت و رئیس شورای گفتگو درخواست می‌شود مدیران اقتصادی را بر این ۲۸ حوزه دارای موانع کسب کار متمرکز کند ضمن اینکه اتاق سمنان آماده تعامل برای رفع این موانع است.

علی‌اصغر جمعه‌ای در هشتاد سومین نشست شورای گفت‌وگوی استان سمنان افزود: دولت حذف ارز ترجیحی و جراحی اقتصادی را در برنامه قرار داده است، لذا حضور علمای اقتصادی سیاسی و نخبگان در کنار دولت از ضروریات است.

وی از سیاست‌گذاران درخواست کرد تا اجرای این طرح دائمی باشد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ادامه داد: دولت یارانه‌های متعددی به کالا‌های خاص تعلق می‌دهد، اگر برنامه‌ریزی منسجم اتخاذ گردد بی‌شک تغییرات بسیار مثبتی را به نفع مردم شاهد خواهیم بود.

جمعه‌ای تصریح کرد: توجه به زنجیره ارزش بسیار مهم است، قطعاً بسیار از واحد‌های خرد و متوسط در این طرح اقتصادی دچار مشکل خواهند شد، اما با کمی درایت و حمایت، اقتصاد رقابتی در کشور برقرار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دو نرخی بودن کالا فساد و رانت را به همراه خواهد داشت، دولت به خاطر کنترل کالا، هزینه بسیار زیاد صرف نظارت و بازرسی می‌نماید، لذا برای مقابل با فساد و رانت اجرای طرح مذکور از ضروریات است.

حمید علوی نائب رئیس اتاق سمنان در این نشست گفت: ماشین‌آلات معادن، ابزار خط تولید هستند، ورود این ماشین‌آلات در معادن به‌منظور بهره‌وری و راندمان بهتر است.

وی تصریح کرد: طبیعتاً دولت نباید نگاه تجاری به ورود ماشین‌آلات معادن داشته باشد، امروز معدن کاران به‌جای بهره‌برداری به تعمیرکاران ماشین‌آلات فرسوده تبدیل شده‌اند.

علوی تصریح کرد: تنوع ماشین‌آلات در این حوزه گسترده است طبیعتاً در داخل ما نمی‌توانیم با این تنوع، ماشین‌آلات تولید و تأمین کنیم، پس نباید بخش بزرگی از اقتصاد معادن خود را تعطیل کرد تا از چند کارخانه حمایت داخلی بشود.

وی ادامه داد: قانون ماشین‌آلات معادن واضح و مبرهن است، اما این آئین‌نامه‌های داخلی وزارت صمت است که شرایط را برای معدن کاران مشکل کرده است.

محمدرضا هاشمی استاندار سمنان در هشتاد سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه، زمینه‌ساز عدالت اقتصادی است.

وی ادامه داد: طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها دارای نقاط قوت بسیار مطلوب و ارزشمندی است که نتایج خوبی ازجمله عدالت اقتصادی را برای مردم به همراه خواهد داشت.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان خاطرنشان کرد: حمایت مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به دولت در بحث اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها امری بسیار ارزشمند است و سخنان دلسوزانه رئیس‌جمهور با مردم، در خصوص ایجاد آرامش جامعه نقش بسیار مؤثری را ایفا کرد.

هاشمی تصریح کرد: سخنان کارشناسان و اهل‌فن در تبیین طرح و همچنین حمایت بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی در خصوص طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، برای اقناع‌سازی مردم در اجرای مطلوب این طرح بسیار تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: با اجرای این طرح و ابتکار صورت گرفته، یارانه‌ای که در ابتدای خط تولید توزیع می‌شد، در انتهای زنجیره و خط تولید به‌صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

استاندار سمنان اظهار کرد: این ابتکار دولت باعث خواهد شد تا با کاهش و جلوگیری از قاچاق کالا‌هایی که از ارز ترجیحی بهره می‌بردند، یارانه به‌صورت مستقیم به دست مردم و سفره آن‌ها برسد که امری بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: از کسبه، اتحادیه‌ها، اتاق اصناف، بخش خصوصی و مردم متدین و عزیز استان در بحث همراهی برای اجرای مطلوب این طرح تقدیر و تشکر دارم

هاشمی اظهار کرد: با اقدامات صورت گرفته، ما هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی برای تأمین کالا‌های اساسی در استان نداریم.

استاندار سمنان در پایان گفت: ان شاء الله ارتباط خوب و صمیمانه دولت و بخش خصوصی در سال جاری نیز قوی‌تر از سال گذشته ادامه خواهد یافت.

منبع: اخبار اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده