به گزارش میمتالز، شاهین اسدفامیان با اشاره به اینکه خطآهن تهران- همدان- سنندج در سال اول بهرهبرداری ظرفیت جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و ۵۰۰ هزار تن بار را دارد، اظهار کرد: این ظرفیت در سال بیستم بهرهبرداری ۲ برابر یعنی به ۶۰۰ هزار نفر مسافر و یک میلیون تن بار افزایش مییابد.
وی با یادآوری اینکه عملیات اجرایی این خط ریلی ۴۱۱ کیلومتری از سال ۸۴ آغاز با ۱۰ پیمانکار و ۹ مشاور در بخشهای روسازی زیرسازی و ساختمان آغاز شد، افزود: ۲۶۰ کیلومتر این خط ریلی (تهران-همدان) سال ۹۶ افتتاح و اواخر سال ۹۷ به اتمام رسید.
وی با اشاره به اینکه محور همدان- سنندج شامل ۳ قطعه اجرایی است که عملیات اجرایی قطعه یک از سال ۸۵ آغاز شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه تمرکز و اولویت با تهران- همدان بود، منابع مالی به سمت همدان رفت و از سال ۹۷ به بعد نیز همدان- سنندج به شکل جدیتر اجرایی شد.
وی با اعلام اینکه طی ۶ ماه گذشته ۱۲ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده است، گفت: برای این پروژه به ۱۲۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم که ۸۰۰ میلیارد تومان آن مطالبات پیمانکاران یا شرکتهای تولید کننده ریل است.
مدیرکل ساخت و توسعه راهآهن منطقه یک کشور تاکید کرد: اگر بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز تخصیص یابد، در ۵ ماه آتی که به عنوان فصل کاری، فرصت باقی مانده، خط ریلی همدان- سنندج در بهمن ۱۴۰۱ به بهرهبرداری میرسد.
منبع: خبرگزاری تسنیم