تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۰۹
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۵۹۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی مطرح کرد:

ضرورت افزایش نقش بخش خصوصی در شورای عالی معادن

می متالز - عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: اصلاح ساختار شورای عالی معادن و اصلاح قانون معادن از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
ضرورت افزایش نقش بخش خصوصی در شورای عالی معادن

به گزارش می متالز، سجاد غرقی افزود: نظارت بر بحث ثبت سفارش‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از اقدامات مهم مجلس و کمیسیون صنایع و معادن دانست که اخیراً اتفاق افتاد و از وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت خواسته شد نسبت به ابهامات وجود در این موضوع توضیح دهد.

وی در خصوص مطالبات بخش خصوصی فعال در حوزه معدن از مجلس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن گفت: تمام تولیدکنندگان معدنی در سطوح خصوصی، عمومی و نیمه‌دولتی، نسبت به نظارت بر اجرای دقیق قوانین تشویقی در تولید و توسعه صادرات توسط مجلس شورای اسلامی اتفاق‌نظر دارند.

این فعال معدنی با اشاره به حضور کمرنگ تولیدکنندگان درروند سیاست‌گذاری‌های این بخش افزود: در حال حاضر با توجه به تنوع ذینفعان یعنی از معادن کوچک و متوسط تا بنگاه‌های بزرگ در بخش حکمرانی به نظر می‌رسد تصمیم سازی و تصمیم‌گیری به‌صورت متوازن بین این بخش‌ها صورت نمی‌گیرد، بدین گونه که وزن حاکمیت در دولت و مجلس بسیار بیشتر از وزن تولیدکنندگان خصوصی و عمومی است.

غرقی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی حضور حداقلی در شورای عالی معادن دارد گفت:  نحوه عملکرد و ساختار شورای عالی معادن نیاز به بازنگری و اصلاح دارد، به‌نحوی‌که ذینفعان تولیدکننده و بخش خصوصی حضور پررنگ‌تری نسبت به حال حاضر در شورای عالی معادن داشته باشند. بر این اساس بازتعریفی در مأموریت‌ها صورت می‌گیرد و تنها امور مربوط به سیاست‌گذاری کلان در شورا انجام و مباحثی که قابلیت تفویض دارد به استان‌ها واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: اصلاح قانون و مشخصاً آیین‌نامه اجرایی قانون معادن از دیگر مواردی است که باید مدنظر مجلس قرار بگیرد، چراکه در برخی موارد مانند تعیین حقوق دولتی و صدور بعضی بخشنامه‌ها مشاهده می‌شود با اولویت‌های تولید در تضاد قرار دارد.

عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران رسیدن به نگاهی یکپارچه بین دولت، مجلس و بخش خصوصی و اعتمادسازی بین این سه بخش را امری ضروری دانست و افزود: عملکرد این سه بخش در تصمیم‌گیری‌ها باید به‌صورت هماهنگ با یکدیگر پیش برود و در غیر این صورت کم‌رنگ یا پررنگ شدن نقش هرکدام تعادل در زنجیره تولید را برهم خواهد زد.

عناوین برگزیده