تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۶۰۷۴۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

مشکل کمبود لوله و خرید ورق از کارخانه فولاد برای پروژه آبرسانی به همدان رفع شد

‌می‌متالز - ضروری، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان بااشاره به پروژه آبرسانی به همدان گفت: مشکل کمبود لوله و خرید ورق از کارخانه فولاد مبارکه از موانع این پروژه بود که رفع شده است.

به گزارش می‌متالز، محمد ضروری میزان بارش در سال آبی جاری را تا امروز ۲۲۷ میلی متر اعلام کرد و گفت: این رقم در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲۷۰ میلی متر و میانگین بلندمدت نیز ۳۴۱ میلی‌متر بارش ثبت شده است.

وی بابیان اینکه سال گذشته خشکسالی داشتیم، اما امسال وضعیت بدتر است به طوریکه بارندگی‌ها ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۴ درصد نسبت به بلندمدت کاهش دارد، گفت: ورودی سد اکباتان در سال جاری ۱۸.۷ میلیون مترمکعب بوده در حالیکه سال گذشته ۲۵ میلیون مترمکعب ورودی آب داشتیم و باید به علت مشکلات ذخیره آب از سایر منابع آب شرب را تأمین کنیم.

ضروری با اشاره به اینکه پارسال ۲۲.۶ میلیون مترمکعب خروجی از سد داشتیم، اما امسال به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده است، عنوان کرد: یکی از مشکلات تأمین آب شرب این است که سال گذشته سد آبشینه را از سرشاخه ملایر و سیاه کمر پر و استفاده کردیم، اما امسال این اتفاق نیفتاد.

وی در رابطه با وضعیت منابع آب استان همدان ادامه داد: حجم سد اکباتان ۱۱.۲ میلیون مترمکعب بوده و ۳۳ درصد ظرفیت آن پر شده، سد آبشینه فقط سه هزار مترمکعب آب دارد و آن هم قابل استفاده نیست و برای نگهداری حیات وحش منطقه است، سد کلان ملایر ۴۴ میلیون مترمکعب آب دارد و ۹۸ درصد آن پر است و سد سرابی نیز با ظرفیت ۴۳ درصدی چهار میلیون مترمکعب آب دارد.

تأثیر خشکسالی فقط در همان سال نیست و سال‌های آینده را هم دچار بحران خواهد کرد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به خشکسالی و وضعیت نگران کننده استان همدان تأکید کرد: تأثیر خشکسالی فقط در همان سال نیست و سال‌های آینده را هم دچار بحران خواهد کرد.

محمد ضروری با تاکید بر اینکه بطور جدی بدنبال منابع پایدار تامین آب برای استان هستیم، افزود: امیدواریم با کمک سازمان‌های مردم نهاد که مردم اعتماد بیشتری به آنان دارند منشاء یک کار بزرگ در استان باشیم.

وی در خصوص پروژه آبرسانی به همدان هم گفت: مشکل کمبود لوله و خرید ورق از کارخانه فولاد مبارکه از موانع این پروژه بود که با پیگیری‌ها و دستور وزیر رفع شده و به زودی بخش زیادی از این اقلام مورد نیاز به پروژه تزریق می‌شود.

ضروری ادامه داد: بطور شبانه روزی همه پای کار هستند و تلاش داریم تا قبل از ورود شهر همدان به تنش آبی این پروژه به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۸۶ آغاز شد، اما به دلیل برخی مشکلات و مسائل مالی، به نتیجه نرسیده بود و که با همت وزارت نیرو و دولت سیزدهم اجرای هرچه سریع‌تر این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده