تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۶۴۴۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران اعلام کرد:

برجام، سکوی رشد صادرات و ارز آوری کشور/ مشتری‌های ایران محدود هستند

‌می‌متالز - وجود فضای مثبت برجام می‌تواند به ورود ایران به بازار‌های جهانی کمک کند، زیرا به خاطر فشار تحریم‌ها و نبود خدمات بانکی کشور مجبور است کالا‌ها را ارزانتر بفروشد و در صورت گشایش در برجام دیگر نیازی به این موضوع نیست و می‌توان کالا‌ها را در کانال‌های بالاتر و با سود بیشتری عرضه کرد.

به گزارش می‌متالز، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با بیان اینکه به نتیجه رسیدن برجام یکی از بزرگترین گشایش‌ها نه تنها در بازار فولاد بلکه در همه بازار‌های صادراتی خواهد بود گفت: برجام امکان صادرات کالای ایرانی و همچنین تبادل ارز و دریافت ارز حاصل از صادرات از طریق شبکه بانکی به صورت قانونی فراهم می‌کند.

آنوش رحام با اشاره به اینکه برجام به تامین مواد اولیه واحد‌های فولادی کمک می‌کند افزود: برنامه افق۱۴۰۴ به دلیل فشار‌های تحریم از لحاظ آماری متوقف شد و هنوز نمی‌توان به کمیت و کیفیت برنامه توسعه‌ای رسید. اگر چه اکثر برنامه‌های توسعه‌ای دولت در حوزه‌ی فولاد خام است، زیرا بیشتر بنگاه‌هایی که دولت سهام مدیریتی آن را دارد؛ تولیدکننده بخش اول زنجیره فولاد است.

رحام با اشاره به اینکه در بخش بعدی زنجیره فولاد صنایع تکمیلی قرار دارند توضیح داد: محصولات فولادی یا تولیدی و یا مصرفی هستند که در صنعت ساختمان وسایر صنایع دیگر به کار می‌رود. هر واحد کاهش هزینه تولید در قیمت تمام شده فولاد در واحد‌های بالاتری اثر خود را روی زنجیره تولید می‌گذارد و باعث می‌شود هزینه مبادله و تولید در کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه اثرات تحریم‌ها ۲بخش است اعلام کرد: یکی از اثرات روانی تحریم ایجاد التهاب در بازار و فضای افزایش هزینه و فضای کمبود از جمله تبعات روانی تحریم هاست. در مورد بعدی به طور مستقیم بر میزان تولید و کیفیت تولید‌ها اثر می‌گذارد و باعث می‌شود هزینه تولید در کشور بالا برود.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی فقط برخی از صنایع هستند که امروز حداقل کالا را با قیمت جهانی تولید می‌کنند، در اکثر محصولاتی که در کشور تولید می‌شود قیمت پایانی آن نهاده یا محصول چندین برابر قیمت همان محصول یا ارزش ذاتی آن محصول در بازار‌های جهانی است.

وی اعلام کرد: بازار فولاد توانسته باتوجه به شرایط بازار جهانی عمل کند و حتی مزیت‌هایی در حوزه صادرات داشته باشد و قیمت فروش آن پایین‌تر از قیمت‌های کالا‌های مشابه کشور‌های دیگر است.

رحام با اشاره به اینکه بخشی از تخفیفات به دلیل عدم حضور کشور در مدار مبادلات ارزی صادرات است و اینکه نمی‌توان کالا‌ها را به صورت ال‌سی فروخت گفت: به اجبار باید کالا‌ها را به دو بازار عراق و افغانستان با تخفیف‌های بسیار فروخت. قطعا زمانی که برجام شکل بگیرد قیمت کالای ایران وکیفیت کالا‌ها رقابتی‌تر خواهد شد و می‌توان این تخفیف‌هایی که به دلیل مشکل تحریم‌ها ایجادشده به نفع تولیدکننده و مصرف کننده استفاده کرد و کالا‌ها را متناسب با بازار جهانی و در بازار‌هایی غیر از بازاار عراق وافغانستان به فروش رساند.

وی اضافه کرد: چنانچه برجام به نتیجه برسد قطعا مقاصد صادراتی جدیدی برای بازار‌های فولاد به وجود می‌آید، در حالی که هم اکنون کشور بازار‌هایی را در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، جنوب غرب و غرب آسیا داراست.

رحام با اشاره به اینکه صادرات ایران عمدا به ۲یا ۳ مقصد کشور‌های حوزه سی‌آی‌اس، عراق و افغانستان محدود است عنوان کرد: وجود فضای مثبت برجام می‌تواند به ورود ایران به بازار‌های جهانی کمک کند، زیرا به خاطر فشار تحریم‌ها و نبود خدمات بانکی کشور مجبور است کالا‌ها را ارزانتر بفروشد و در صورت گشایش در برجام دیگر نیازی به این موضوع نیست و می‌توان کالا‌ها را در کانال‌های بالاتر و با سود بیشتری عرضه کرد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده