تاریخ: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۳۵
بازدید: ۵۷۳
کد خبر: ۲۶۰۹۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت تجلی:

۱۵ پروژه در دست مطالعه و جمع بندی «تجلی» است

‌می‌متالز - در ادامه نشست تخصصی نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌های پروژه محور ایران به میزبانی شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» پرسش و پاسخ برگزار و مدیران شرکت‌های تابعه «تجلی» درباره پروژه‌های در دستور کار توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش می‌متالز، «مرتضی علی اکبری» مدیرعامل شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» در پاسخ به «می‌متالز» درباره ایجاد شرکت‌های پروژه محور دیگر و رقابت با تجلی، اظهار کرد: ما از ابتدا اعلام کرده ایم که تعداد این شرکت‌ها باید افزایش پیدا کند و ما نیز آماده هستیم تا تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی گفت: اگر تعداد این شرکت‌ها زیاد شود و سهم زیادی در بازار سرمایه داشته باشند، در کاهش تورم در کشور و جمع آوری نقدینگی موثر خواهد بود.

وی همچنین درباره سرمایه گذاری در خارج از کشور نیز به «می‌متالز» گفت: ما در سال‌های آینده شاهد کمبود سنگ آهن در کشور خواهیم بود و مشکل اصلی عدم اکتشافات و اکتشافات زیر زمینی است، اما در هیات مدیره به این موضوع اعتقاد داریم که باید درآمد ارزی و سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم. در مزایده اخیر افغانستان نیز شرکت کرده ایم و مدارک را تحویل داده ایم. امیدوار هستیم با گروه‌هایی که آمده ایم از جمله گل گهر و چادرملو، برنده این مزایده باشیم.

علی اکبری تصریح کرد: در حوزه اکتشافات نیز حدود ۱۰ معدن به ما معرفی شده که در تمامی آن‌ها مشغول به کار هستیم. این معادن شامل لیتیوم، منیزیت، سنگ آهن و... هستند و اقدامات در اکتشاف استمرار دارد.

وی همچنین با اشاره به منطقه خلیج فارس، اظهار کرد: در منطقه ویژه خلیج فارس فولادسازی ۱۰ میلیون تنی تعریف شده که ما مشارکت ۵ درصدی داریم که مشارکت خوبی است. اغلب فولادسازی‌های دنیا در نزدیکی دریا هستند و در سال‌های اخیر توجه مقامات کشور ما نیز به این سمت رفته که باید این صنعت در نزدیکی دریا باشد. در حال حاضر وزن بیشتر شرکت به سمت معادن می‌رود. انواع مواد معدنی به ما معرفی می‌شود. در حال حاضر معادنی که مشارکت داریم یا تفاهم نامه امضا کرده ایم یا در حال بررسی آن‌ها هستیم بیش از ۱۵ مورد است و به این نتیجه رسیده ایم که این تعداد را به سرانجام ضمنی رسانده و سپس به موارد جدید ورود کنیم.

۱۵ پروژه در دست مطالعه و جمع بندی «تجلی» است

مدیرعامل «تجلی» همچنین درباره ماشین آلات نیز بیان کرد: شرکتی به نام یاقوت از زیرمجموعه‌های توسعه معادن و فلزات است که ۲۰ درصد سهام آن شرکت را داریم و در تلاش هستیم بابت خرید ماشین آلات و ماشین آلات معدنی به ویژه در معدن جانجا مشارکت داشته باشد. تلاش ما این است بخش عمده‌ای را از ساخت داخلی و در مواردی که امکان پذیر نیست از واردات استفاده کنیم. امیدوار هستیم بخشی از پیمانکاری در معدن جانجا را برعهده بگیرد.

علی اکبری در پاسخ به سوالات دیگر اظهار کرد: کشور به مرحله‌ای رسیده که به دلیل کمبود آب، شرکت‌های فولادی را در کنار آب احداث کند. اینکه ما در منطقه ویژه خلیج فارس مشارکت کردیم، چون به این موضوع اعتقاد داشتیم. در مورد لوله‌های بدون درز هم مطالعاتی در کنار آب داشتیم. مجموعه‌های دیگر نیز به این موضوع اعتقاد دارند که توسعه‌های جدید باید کنار آب باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تاسیسات زیادی در معادن گل گهر و چادرملو ایجاد شده، نمی‌توان بخشی از توسعه معدن را به کنار آب منتقل کرد. اما واحد‌های جدید باید کنار آب باشد تا با واردات سنگ آهن هزینه حمل و نقل در کشور زیاد نباشد.

علی اکبری با اشاره به زغال سنگ گفت: ما جزو تولیدکنندگان عمده نیستیم، اما تلاش می‌کنیم نیاز‌های حداقلی را تامین کنیم، اما این موضوع مزیت جدید ایجاد می‌کند و باید با رعایت مسائل زیست محیطی نیاز کشور و در کنار آن صادرات را تامین کنیم.

در ادامه «سعید باقری» قائم مقام شرکت «تجلی توسعه معادن و فلزات» نیز با اشاره به موضوع معادن اظهار کرد: در حال حاضر بر روی عمده معادن کار مطالعاتی انجام می‌دهیم. انضباط مالی و محاسبه هزینه در این بررسی‌ها صورت می‌گیرد. ما در سال گذشته بالغ بر ۷ پروژه را بررسی کردیم که توجیهی نداشت. معادن بسیاری را پایش کردیم که یا مشکلات زیست محیطی داشتند یا ذخایر آن‌ها کم بود. مواردی که امروز انجام می‌شود چکیده ۱ سال مطالعه است.

وی درباره مطالعات جدید نیز تصریح کرد: در استانی مثل همدان در زمینه فروسیلس مطالعاتی داشتیم. ما سه معدن سیلیس را در دست مطالعه داریم که اگر به جمع بندی برسیم به این زمینه ورود خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
سیدتقی حسینی
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
سلام ودرود
بسیار عالی صمن تشکر از رسانه می متالز امید اسا تجلی نماد تجلی تویعه کشور شود
عناوین برگزیده