تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۶۱۰۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش سود تسهیلات خرید ماشین آلات ساخت داخل به ۱۴ درصد/ لزوم حمایت منطقی از هپکو

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: توسعه هپکو بخشی از توسعه صنعتی و توسعه اقتصادی کشور است و از طرف دیگر ما موظف هستیم که از هپکو حمایت کنیم، اما این حمایت باید منطقی و در راستای رقابت‌پذیر کردن هپکو باشد.

به گزارش می‌متالز، فرید دهقانی با اشاره به خبر تخصیص چهاردرصد یارانه سود تسهیلات به معدنکاران برای خرید ماشین آلات صنعتی و معدنی ساخت داخل اظهار کرد: یکی از اهداف عمده وزارت صمت توسعه و ساخت ماشین آلات معدنی داخلی است که ما در این حوزه باید حمایت‌های لازم را داشته باشیم، به این منظور با هدف حمایت موثر از هپکو و دیگر سازندگان داخلی، یارانه سود تسهیلات به میزان ۴ درصد برای خریداران از سازندگان داخلی ارائه کرده‌ایم تا هزینه‌های مالی این بخش کاسته شود و مشوقی برای معدنکاران باشد.

وی بیان کرد: تخصیص این میزان یارانه با توجه به اصل حمایت از تولید داخل، اصل حمایت از تولیدکنندگان ماشین‌آلات داخلی و امکان رقابت‌پذیر کردن محصولات داخلی با مشابه خارجی در دستور کار صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به عنوان یک نهاد حاکمیتی در بخش معدن قرار گرفته است.

دهقانی با بیان اینکه تسهیلاتی که بانک برای این منظور در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، ۱۸ درصد است که با اختصاص یارانه چهاردرصدی به ۱۴ درصد کاهش می‌یابد، گفت: تخصیص این یارانه موجب کاهش هزینه مالی خریداران ماشین آ‌لات معدنی می‌شود.

وی اظهار کرد: سرمایه ثبتی صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در حال حاضر ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که به میزان ۷ برابر این سرمایه قابلیت صدور بیمه نامه اعتباری را دارد.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با اشاره به اینکه رسالت صندوق حمایت از بخش معدن در توسعه معدن کاری، فرآوری و اکتشاف است، گفت: ماشین‌آلات برای بخش معدن به عنوانی یکی از نهاده‌های تولید بخش محسوب می‌شود و حمایت از تامین نهاده تولید یکی از وظایف اصلی و ذاتی ما در صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی است.

دهقانی افزود: هر آن چیزی که در ارتباط با تولید داخل مطرح می‌شود برای بخش معدن به عنوان یک نهاده تولید محسوب می‌شود، تامین نهاده تولید در کمترین زمان، با بهترین کیفیت و با کم‌ترین هزینه یکی از اصول مسلم اقتصاد رقابتی است و هر عملی که منجر به این مهم شود، مورد حمایت صندوق است.

وی با بیان اینکه اگر از تولیدکننده داخلی حمایت می‌شود هدف از آن کاهش بار مالی بخش تولید است، افزود: صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی چهار درصد هزینه مالی خریداران را کاهش می‌دهد تا بتوان محصولات داخلی را با تولید مشابه خارجی رقابت پذیر کند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با اشاره به اینکه رسالت صندوق توسعه بخش معدن و توسعه بخشی است که بالای ۲۳ درصد حجم بازار سرمایه و بالای ۴۰ درصد حجم سود بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد، گفت: هر چیزی که منجر به توسعه این بخش شود مورد حمایت صندوق قرار می‌گیرد، اگر تولید داخل منجر به توسعه این بخش شود صندوق موظف به حمایت است.

دهقانی ادامه داد: همه ما در ارتباط با توسعه در یک کشتی نشسته‌ایم، توسعه هپکو بخشی از توسعه صنعتی و توسعه اقتصادی کشور است و از طرف دیگر ما موظف هستیم که از هپکو حمایت کنیم، اما این حمایت باید منطقی و در راستای رقابت‌پذیر کردن هپکو باشد، اینکه بخواهیم واردات را ممنوع کنیم، اما ندانیم قرار است هپکو چه زمانی، با چه قیمت و با چه کیفیتی ماشین آلات بخش معدن را تامین کند، ظلم به توسعه کشور است.

وی اظهار کرد: هپکو در دهه ۸۰ بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی و معدن تولید و آقای رفیعی مدیرعامل فعلی یکی از توانمندترین مدیران صنعتی کشور است که در دهه ۸۰ هپکو را به قله شکوفایی رساند و ما به توانمندی هپکو اعتماد و اعتقاد داریم، اما می‌دانیم تحریم‌ها شرایطی را رقم زده است که امروز هپکو دسترسی‌های دهه ۸۰ را ندارد و ممکن است در تامین تمام نیاز کشور با مشکل مواجه شود، با این حال بنده به عنوان مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و به عنوان یک ایرانی و مدیر دولتی خود را موظف به حمایت معقول و منطقی و دارای هدف مشخص از هپکو می‌دانم، اما حمایت نه به هر قیمتی و اینکه بخواهیم هپکو حمایت کنیم و یک بخش را معطل کنیم که آیا هپکو رشد کند یا نکند درست نیست.

وی گفت: مسوول توسعه بخش معدن و فرآوری کشور در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری هستم، ماشین‌آلات برای بنده به عنوان رکن اصلی توسعه محسوب می‌شود اگر ماشین آلات در بهترین زمان، با بهترین کیفیت و بهترین قیمت به دست معدن دار نرسد و معدن دار متضرر شود و از نظر عرفی، اخلاقی و علمی نیز مورد پذیرش نیست.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از سفارش‌گذاری و انقعاد قرارداد ۵۰ تا ۶۰ دستگاه ماشین آلات سنگین توسط این مجموعه به هپکو طی سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: یک برنامه بسیار مفصل برای حمایت از هپکو داریم که بعد از نهایی شدن رسانه‌ای خواهیم کرد، اما این دلیل نمی‌شود، هپکو را با عنوان تنها منبع تامین ماشین آلات معرفی کنیم چرا که با اصل رقابت و اصل اقتصاد مقاومت همخوانی ندارد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده