تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۶۱۷۲۱
سرویس خبر : انرژی

حزب‌الله لبنان: هرگز به اسرائیل اجازه اکتشاف نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه را نمی‌دهیم

‌می‌متالز - حزب‌الله لبنان به ورود کشتی اسرائیلی به میدان گازی "کاریش" و عبور آن از خط ۲۹ دریایی برای استخراج گاز از منطقه مورد مناقشه واکنش نشان داد.

به گزارش می‌متالز، به نوشته روزنامه "النهار"، محمود قماطی، عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: هرگز به اسرائیل اجازه اکتشاف نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه را نخواهیم داد.

پیشتر، محمد رعد، رئیس فراکسیون "وفاداری به مقاومت" (حزب‌الله) خطاب به مسئولان لبنانی تصریح کرد: بیایید بر سر انتخاب شرکتی به اراده خودمان توافق کنیم و از این شرکت درخواست کنیم که در زمان و دوره‌ای که ما می‌خواهیم در آب‌های منطقه‌ای‌مان گاز اکتشاف کند.

وی در ادامه افزود: هر شخصی که از نزدیک شدن دشمن اسرائیلی به این شرکت می‌ترسد، بداند که ما پاسخ به آن‌ها (اسرائیلی‌ها) را تضمین می‌کنیم؛ اما خوب نیست کشورمان را در گرو طمع‌ورزی‌ها، منافع گروهی، ترس‌های بی‌ارزش و خواسته‌هایمان در اشغال برخی از مراکز قرار دهیم.

پیش از این نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در بیانیه‌ای در واکنش به اعلام اسرائیل مبنی بر آغاز فرآیند استخراج گاز از مناطق مورد مناقشه (میان اسرائیل و لبنان) اعلام کرد که این اقدام به منزله دست درازی به ثروت و ذخائر لبنان است.

وی ضمن هشدار نسبت به عواقب این اقدامات، بیان کرد که تمامی پیامد‌های حاصله متوجه دولت رژیم صهیونیستی خواهند بود.

از سوی دیگر، هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان در جریان مراسم یادبودی که توسط این جنبش در حسینیه منطقه "انصاریه" برگزار شده بود، اعلام کرد که کشورش قادر به استخراج نفت و گازش است.

هاشم صفی‌الدین از دولت این کشور خواست تا به صورت رسمی و آشکار مرز‌ها و مناطق مورد مناقشه را اعلام کند تا لبنانی‌ها با مقاومت، ارتش و ملت و اراده مردم گرد هم آمده و چه آمریکا بخواهد چه نخواهد حقوق خود را از دریا و عمق آن به دست آورند.

وی همچنین افزود، لبنان از قدرت لازم برای استخراج نفت و گاز برخوردار است و لبنان می‌تواند از تمام اهرم‌های فشار مستقل باشد و آمریکا دلیل اصلی ممانعت از دستیابی مردم لبنان به منابع نفتی و گازی خود است.

صفی‌الدین ادامه داد، وحدت و یکپارچگی لبنانی‌ها برای حل بحران‌ها و مشکلات سیاسی و اقتصادی که مردم این کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کافی است.

وی تاکید کرد، گزینه مقاومت، گزینه بسیار موثری است که لبنان می‌تواند از طریق آن از منابع و ثروت‌ها و همچنین پیروزی‌های خود محافظت کند.

این مقام حزب‌الله اظهار داشت: زمانی که می‌خواهیم بحران‌های بزرگی مانند نفت و گاز را حل کنیم برای حل تمامی مشکلات نیاز به مشارکت داریم و ما بی‌وقفه خواستار این موضوع بوده‌ایم.

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان همچنین تصریح کرد: ما مقاومت قدرتمند و بزرگی را آغاز کردیم چرا که اولویت ما همچنان مقاومت بوده است. امروز یکی از اولویت‌ها حل مشکلات اقتصادی است و این امر به توافق و هماهنگی نیاز دارد و ما برای نجات کشورمان در تمامی پرونده‌ها به آن نیاز داریم.

صفی‌الدین در ادامه عنوان کرد: مواضع نویدبخش و خوبی را از سوی مسئولان و همچنین نمایندگان مستقل جدید شنیدیم، اما این امر به خاطر حفاظت از حقوق، نیاز به اجرا و عمل دارد.

وی در پایان خواستار دوری گزیدن از مزایده‌ها و بهره‌برداری رسانه‌ای و تلاش برای دیدار و گفتگو شد.

پیشتر میشل عون، رئیس جمهور لبنان در جریان دیدار با نجیب میقاتی درباره اقدام اسرائیل برای آغاز استخراج گاز از منطقه مورد مناقشه صحبت کرد و از فرماندهی ارتش خواست اطلاعات دقیق و رسمی را به وی بدهند.

میشل عون در ادامه گفت: مذاکرات برای ترسیم مرز‌های دریایی با اسرائیل همچنان ادامه دارد و هرگونه فعالیتی در منطقه مورد مناقشه یک اقدام متجاوزانه و تحریک آمیز است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده