تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۶۱۷۳۰
سرویس خبر : انرژی

هشدار لبنان به اسرائیل بر سر برداشت از میادین مورد اختلاف گازی

‌می‌متالز - دفتر نخست وزیری موقت لبنان، هرگونه اکتشاف، حفاری یا استخراج توسط رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را یک اقدام تحریک آمیز و تجاوزکارانه عنوان کرد که صلح و امنیت بین المللی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش می‌متالز، دفتر «نجیب میقاتی» روز دوشنبه در بیانیه‌ای تصریح کرد: این اقدام‌ها مذاکرات در مورد مرز‌ها را با توجه به آنچه در مکاتبات رسمی ثبت شده لبنان به سازمان ملل متحد و تحت نظر این سازمان آمده، مختل می‌کند.

در این بیانیه با اشاره به دیدار نخست وزیر موقت لبنان با رئیس جمهوری این کشور درباره برداشته شدن قدم‌های لازم برای مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای بدتر کردن اوضاع در مرز‌های دریایی جنوبی تاکید شده است: این دو موافقت کردند تا از «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا برای تکمیل مذاکرات تعیین مرز‌های دریایی جنوبی و تلاش برای پایان هر چه سریع‌تر آن‌ها دعوت کنند.
این دیدار به منظور پیگیری تحرکات کشتی اسرائیلی در خارج از منطقه دریایی مورد مناقشه در جنوب لبنان انجام شد.

یک کشتی اسرائیلی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی «کاریش» شد و از خط ۲۹ عبور کرد و در ۵ کیلومتری خط ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفت.
دفتر رسانه‌ای نخست وزیر موقت لبنان اعلام کرد: در این دیدار در خصوص انجام یک سری تماس‌های دیپلماتیک با کشور‌های بزرگ و سازمان ملل برای اعلام موضع لبنان و تایید پایبندی آن به حقوق دریایی خود و در نظر گرفتن اینکه هرگونه اکتشاف، حفاری یا استخراج توسط اسرائیل در مناطق مورد مناقشه یک اقدام تحریک آمیز و تجاوزکارانه است که صلح و امنیت بین المللی را به خطر می‌اندازد، موافقت شد.

رئیس‌جمهور لبنان هم امروز گفت که مذاکرات غیر مستقیم بین بیروت و تل‌آویو برای تعیین مرز‌های دریایی جنوبی همچنان ادامه دارد و هرگونه تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه مورد مناقشه یک اقدام خصمانه است.
«میشل عون» با نجیب میقاتی نخست وزیر در مورد ورود کشتی اسرائیلی «انرگان پاور» به منطقه دریایی مورد مناقشه گفتگو کرد و از فرماندهی ارتش خواست که با ارائه داده‌ها و اطلاعات دقیق و رسمی، «به او کمک کند».

عون تأکید کرد که «مذاکرات برای تعیین مرز‌های دریایی جنوبی همچنان ادامه دارد و هرگونه اقدام یا فعالیت در منطقه مورد مناقشه یک اقدام تحریک آمیز و خصمانه است».

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده