تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۶۶۳۹۲
سرویس خبر : انرژی
نماینده مجلس لبنان:

فشار آمریکا، روند استخراج گاز میادین «کاریش» را متوقف کرد

‌می‌متالز - دکتر "حسین الحاج حسن" نماینده ائتلاف "وفاداری به مقاومت" در پارلمان لبنان، فشار آمریکا به شرکت‌های بین المللی را دلیل توقف عملیات اکتشاف و استخراج گاز و نفت از میادین «کاریش» اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز. الحاج حسن روز پنجشنبه در بیروت در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل توقف عملیات اکتشاف و استخراج گاز و نفت در مناطق مورد مناقشه میادین کاریش در سواحل لبنان و فلسطین، توضیح داد: لبنان بلوک چهارم و نهم میادین کاریش را به کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی "توتال"، ایتالیایی "اینی" و روسی "نوواتک" سپرد و آن‌ها هم عملیات اکتشاف و حفاری برای استخراج را شروع کردند، ولی این شرکت‌ها تحت فشار آمریکا و حتی بدون ارایه گزارشی عملیات خود را متوقف کردند.

نماینده پارلمان لبنان گفت: این موضوع با توجه به اظهارات "دیوید شنکر" (دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک) در یک مصاحبه تلویزیونی، مساله‌ای پنهان نیست و کاملاً مشخص است که این آمریکایی‌ها بوده اند که با اعمال فشار بر لبنان، عملیات استخراج گاز و نفت میادین کاریش را متوقف کرده اند.

حاج حسن هشدار داد: اگر لبنانی‌ها برای مقابله با فشار‌های آمریکا کاری نکنند، این فشار‌ها ادامه خواهد داشت؛ هر چند این فشار‌ها به نتیجه نمی‌رسد، زیرا ما در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنیم و مردم لبنان به طور کلی باید در روند استخراج گاز و نفت از آب‌های سرزمینی خود فعالیت کنند.

عادی سازی روابط، هدیه رایگان به دشمن صهیونیستی است

وی در قسمتی دیگر از سخنانش با اشاره به روند عادی سازی روابط بین برخی کشور‌های عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی، این اقدام را اوج خیانت به ملت فلسطین و مسائل مبتلا به آن دانست و افزود: روند شتابزده عادی سازی روابط بین برخی کشور‌های عربی و اسلامی با دشمن صهیونیستی حاصل چند مساله است، اول نقشه آمریکایی-صهیونیستی و فشار‌های این دو، دوم، تمایل این کشور‌ها برای عادی سازی روابط و سوم اینکه برخی از این کشور‌ها اساسا مدت هاست با رژیم صهیونیستی روابط پنهانی دارند و اکنون تنها این روابط را علنی کرده اند و چیز جدیدی برای آن‌ها در این میان وجود ندارد.

وزیر سابق صنعت لبنان با بیان این که «از نظر ما روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت به ملت و آرمان فلسطین و همچنین نادیده گرفتن حقوق ملت، بیت المقدس و فلسطین و مردم فلسطین است، گفت: این کشور‌ها دارند با این کار خود هدایای رایگان به دشمن صهیونیستی و کشور‌های استکباری تقدیم می‌کنند. ما با عادی سازی روابط این کشور‌ها با رژیم صهیونیستی مخالفیم و به هیچ عنوان این روند را در جهت منافع ملت عرب و مسائل آن نمی‌بینیم.

الحاج حسن ادامه داد: بدترین کار این است که برخی کشور‌های (عربی) دشمنی را مطرح می‌کنند که اساسا دشمن نیست (ایران) و در عوض دشمن اصلی (رژیم صهیونیستی) را از فهرست نام دشمنان حذف می‌کنند، یعنی دولتی که پرچم صهیونیست‌ها را به زیر آورده و بجایش پرچم فلسطین را گذاشته، دشمن می‌شود؛ آنوقت کسوت دوستی بر تن دشمن اصلی پوشانده می‌شود، این بدترین کار است؛ این اوج خیانت و نهایت غفلت از مصالح ملت و علل و عوامل آن است.

"مساله در این میان این است که در این روند، کسانی در جایگاه دشمن صهیونیستی می‌نشینند که دشمن نیستند و در واقع با این روند جای دوست و دشمن عوض می‌شود و مخالفت برخی کشور‌های عربی با جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت می‌گیرد که ایران همیشه یار و یاور امت عرب در مقابله با مسائل مبتلا به آن است. "

جنایت سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران، داغ ننگی که بر پیشانی آمریکا خواهد ماند

وی با گرامیداشت سالروز شهادت ۲۹۰ سرنشین هواپیمای مسافربری ایرانی که توسط آمریکایی‌ها بر فراز خلیج فارس براثر جنایت وحشیانه دولت آمریکا هدف قرار گرفته و سرنگون شد، گفت: این جنایت آمریکا با برنامه ریزی قبلی و عمدی، یک جنایت تروریستی و برخاسته از ذات و ماهیت رژیم آمریکا و سیاست‌های این کشور علیه و تجاوزات آن به حقوق مردم این منطقه و جهان است.

نماینده پارلمان لبنان تصریح کرد: دولت آمریکا برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی و تضعیف مقاومت قهرمانانه آن در برابر جنگ همه جانبه با هدف سرنگونی نظام این جنایت را مرتکب شد

وی گفت: ما بر این باوریم که این جنایت داغ ننگ بر پیشانی ایالات متحده آمریکاخواهد ماند، ولی به هر حال استکبار آمریکا در منطقه شکست خورده است و ایران اسلامی با یاری متحدانش در منطقه و جهان، پروژه‌های آمریکا و دولت آمریکا را با شکست وناکامی مواجه کرده است، امریکا نتونسته و نخواهد توانست اراده ملت ایران را در هم بشکند، و شهدای مظللوم این جنایت جایگاه بالایی دارند، زیرا بدست طاغوت به شهادت رسیده اند.

این وزیر سابق لبنانی جنایت وحشیانه دولت آمریکا در سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس در سال ۱۹۸۸ را یک جنایت تروریستی آشکار و لکه ننگی بر پیشانی دولت‌های آمریکا عنوان کرد.

ترکیب دولت لبنان در انتظار توافق

نماینده پارلمان لبنان همچنین در این گفتگو درباره تحولات مرتبط با تشکیل دولت جدید لبنان و نتیجه آخرین تلاش‌ها در این زمینه گفت: پس از رایزنی‌های الزام آور پارلمانی میشل عون (رییس جمهور لبنان) با جناح‌های پارلمانی و بر اساس نتایج این رایزنی ها، رئیس جمهوری "نجیب میقاتی"، نخست وزیر موقت را مامور تشکیل دولت جدید کرد و اکنون میقاتی به نوبه خود در حال انجام رایزنی هایش و مذاکره با میشل عون در مورد ترکیب دولت بوده و منتظر دستیابی به توافق نهایی برای انجام روال قانونی کار است.

الحاج حسن در خصوص موضع ائتلاف «وفادار به مقاومت» در خصوص ترکیب‌های پیشنهادی وزرای کابینه میقاتی، گفت: ما نظر و دیدگاه خود را در این زمینه از کانال‌های مشخص و مورد تایید اعلام می‌کنیم نه از طریق رسانه ها.

تعداد بازدید : 0

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

عناوین برگزیده