تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۶۲۵۵۶
در نشست کارگروه شورای گفتگو مطرح شد:

راه برای مشارکت کنش‌گرایانه بخش خصوصی در تقویت تولید دانش‌بنیان باز شود

‌می‌متالز - نشست اخیر کارگروه شورای گفتگو به بحث و بررسی آیین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در راستای تحقق شعار سال اختصاص داشت و اعضا بر مشارکت کنش‌گرایانه بخش خصوصی در فرآیند تقویت تولید دانش‌بنیان تاکید کردند.

به گزارش می‌متالز، تحقق شعار سال و بررسی راه‌هایی که در این مسیر اثرگذار هستند، دستورجلسه تازه‌ترین نشست کارگروه تخصصی شورای گفتگو قرار گرفت و هدف این بود که با توجه به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اینکه به زودی روند تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن در دستور قرار می‌گیرد، بخش خصوصی بتواند کنش‌گرایانه‌تر در این فرآیند، مشارکت کند.

در این نشست با توجه به تصویب قانون دانش‌بنیان و عنوان سال که تمرکز جدی روی بخش دانش‌بنیان‌ها دارد، میزان و کیفیت تبدیل علمی که در کشور تولید می‌شود به ارزش، مورد توجه و بررسی قرار گرفت؛ در حال حاضر دو درصد از علم موجود در دنیا توسط ایران تولید می‌شود؛ با این وجود سهم ایران در اقتصاد دانش‌بنیان، بسیار ناچیز است.

در این راستا گزارش اقتصاد دانش‌بنیان؛ مفهوم، الزامات، شاخص‌ها و راهکار‌ها که به همت مرکز پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران تهیه شده، ارائه شد. این گزارش با نگاهی به مفهوم دانش‌بنیان، چالش‌های اصلی در این وا‌دی را شناسایی کرده و برای حل آن‌ها راهکار‌هایی را پیشنهاد می‌دهد.

وضعیت نامطلوب در پیش‌نیاز‌های اقتصاد دانش‌بنیان و تمرکز بر شاخص تعداد واحد‌های دانش‌بنیان که مانع از پیشرفت واقعی و کیفی در این حوزه شده است، مهم‌ترین چالش‌هایی بودند که در این گزارش مورد توجه قرار گرفتند.

این گزارش بیان می‌کند که ایجاد اشتغال صنعتی و افزایش بهره‌وری در تمام سطوح فعالیت‌های تولیدی، جزء مهمترین الزامات تحقق یک نظام تولیدی دانش‌بنیان به شمار می‌روند.

در ادامه این نشست، برنامه راهبردی ارتقای تولید دانش‌بنیان که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده، ارائه شد.

طبق این برنامه راهبردی، بی‌توجهی به اصل مطالعه و پژوهش در بنگاه‌ها، مهم‌ترین عامل عدم تو‌فیق کشور در روند تولید و صنعت شناخته شده است. بر این اساس آنچه باید مورد تاکید باشد، تشویق واحد‌ها به سمت‌وسویی است که روی تحقیق و خلق نوآوری متمرکز شوند.

در این رابطه تعیین هدفمند تعرفه‌ها، ارائه هدفمند مجوزها، تامین مالی نوآوری و تحقیق، رفع موانع سرمایه‌گذاری و تامین ارز موردنیاز، ابزار‌هایی هستند که در این برنامه به عنوان ابزار تشویقی، منظور شده است.

در نهایت مقرر شد دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوطه و بخش خصوصی، دیدگاه‌های مشورتی و نظرات خود را برای تکمیل گزارش مرکز پژوهش‌ها و آنچه در تدوین آیین‌نامه قانون باید لحاظ شود، به صورت مکتوب در اختیار دبیرخانه شورای گفتگو قرار دهند.

در این جلسه رئیس کمیسیون کسب‌وکار دانش‌بنیان، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق اصناف، اتاق تعاون، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و سازمان ملی کارآفرینی حضور داشتند.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده