تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۶۲۷۹۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تکلیف منتخبان ذخیره قرعه‌کشی خودرو مشخص شد؟ / موعد ثبت‌نام

‌می‌متالز - نخستین دوره قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، از همان ابتدا با حواشی زیادی همراه بود. یکی از چالش‌های این دوره، موضوع منتخبان ذخیره قرعه‌کشی خودرو بود. حالا تکلیف این افراد مشخص شده است. آن‌ها تا کی برای ثبت‌نام نهایی فرصت دارند؟

به گزارش می‌متالز، وزارت صمت، با هدف افزایش «شفافیت»، اختیار برگزاری طرح‌های قرعه‌کشی خودرو را از خودروسان گرفت و آن را سامانه یکپارچه تخصیص خودرو سپرد. اما نخستین دور برگزاری قرعه‌کشی در این سامانه، از همان ابتدا با حواشی زیادی همراه بود.

همزمان با آغاز طرح‌ها فروش در روز ۲۷ اردیبهشت، تعداد زیادی از کاربران از ناتوانی در تکمیل فرایند ثبت‌نام گلایه داشتند. هر چند وزارت صمت این موضوع را تکذیب کرد، اما گلایه‌ها در روز‌های نخست ادامه داشت.

از سوی دیگر، بر اساس اعلام اولیه، قرار بود موعد ثبت‌نام در طرح‌های قرعه‌کشی خودرو روز سوم خرداد به پایان برسد، اما در عمل فرایند آن، دوم این ماه به پایان رسید.

در ادامه، چالش‌ها به اعلام اسامی برندگان رسید. قرعه‌کشی روز نهم انجام شد و قرار بود اسامی برندگان، ساعت ۹ صبح روز بعد، در همان سامانه اعلام شود، اما افراد حدود ۳۰ ساعت بعد از نتایج مطلع شدند.
ساعت از ۱۴ روز چهارشنبه ۱۱ خرداد گذشته بود که اسامی برندگان خودرو در سامانه یکپارچه درج شد.

دو ابهام در فرایند تکمیل ثبت‌نام قرعه‌کشی خودرو.

اما حواشی همین جا به پایان نرسید و در ادامه، دو ابهام دیگر در مورد فرایند قرعه‌کشی خودرو به وجود آمد. نخست آنکه اسامی تعدادی از برندگان در روز‌های بعد بدون هیچ توضیحی به «رزرو» تغییر یافت. دوم اینکه مهلت وارز واجه برای تکمیل فرایند ثبت‌نام مبهم بود.

ابهام در پایان مهلت واریز وجه

در اطلاعیه اولیه، به افراد سه روز برای پرداخت وجه فرصت داده شد. با توجه به اینکه از روز جمعه، سیزدهم تا یکشنبه پانزدهم خرداد، در کشور تعطیلات رسمی بود، برندگان احساس کردند که زمان زیادی برای تکمیل فرایند تکمیل خرید خودرو ندارند. اما با دقت در اطلاعیه‌های صادر شده مشخص می‌شد که افراد سه روز کاری را برای پرداخت وجه زمان دارند. به عبارت دیگر روز‌های جمعه، شنبه و یکشنبه که تعطیل رسمی بودند، در این مهلت محاسبه نمی‌شدند.

بر این اساس، مهلت باید روز هفدهم خرداد به پایان می‌رسید، اما در ادامه به این مهلت افزوده و تا چهارشنبه هجدهم تمدید شد وزارت صمت بار دیگر این مهلت را تمدید، اما در مورد آن به خودروسازان اطلاع‌رسانی نکرد. در نتیجه در سامانه قرعه‌کشی خودرو مهلت پایانی واریز وجه بیست و پنجم و در سایت برخی خودروسازان، هجدهم خرداد درج شده بود. در نهایت، اما همان تاریخ دوم صحیح بود.

تغییر حالت از برنده به رزرو

ماجرای مهم‌تر، اما تغییر نتایج قرعه‌کشی از برنده به رزرو برای برخی کاربران بود. در این ماجرا وزارت صمت و خودروسازان همدیگر را مقصر دانستند.


حسین زاده‌قشمی، دبیرکل ارتباطات وزیر صمت گفت: وزارت صمت در این مشکلاتی که ایجاد شد نقشی ندارند. به دلیل اینکه ایران‌خودرو به اشتباه به همه افراد پیامک داد، باعث بروز این مشکلات شد. بر همین اساس، ایران‌خودرو ملزم به تخصیص خودرو به تمام آن ۱۲ هزار نفر رزوری شد.

در مقابل، با پیگیری‌هایی از شرکت خودروسازی ایران‌خودرو، این شرکت اعلام کرد که فرایند قرعه‌کشی با نظارت و مدیریت وزارت صمت انجام شده است و خودروسازان دخالتی در این طرح ندارند.

در نهایت مقرر شد، در این دوره، همه افراد اعم از برندگان قطعی قرعه‌کشی خودرو و منتخبان ذخیره، خودرو دریافت کنند.

منتخبان ذخیره تا کی فرصت واریز وجه دارند؟

حالا، وزارت صمت اعلام کرده است که همه منتخبان ذخیره (رزرو) می‌توانند از روز شنبه، ۲۸ خرداد برای ثبت‌نام نهایی و واریز وجه اقدام کنند.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در این زمینه اطلاعیه‌ای صادر کرده و توضیح داده است که این افراد، تا ششم تیر برای تکمیل فرایند ثبت‌نام فرصت دارند (باشگاه خبرنگاران جوان).

در روز ۲۵ خردادماه، به مرور و براساس اولویت برای نفرات رزرو بر اساس ظرفیت باقی‌مانده پیامک تکمیل وجه ارسال می‌شود.

بنا به اعلام مسئولان وزارت صمت، دومین دوره فروش یکپارچه خودرو در تیرماه برگزار خواهد شد.

همچنین سخنگوی وزارت صمت، اعلام کرد: تعدادی از بخشنامه‌های فروش برای برخی خودرو‌ها از شمول قرعه‌کشی خارج می‌شود و متقاضیان می‌توانند بطور مستقیم این خودرو‌ها را از تولیدکننده خریداری کنند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده