تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۷
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۶۳۸۷۱

بنادر ایران به دریای سیاه متصل می‌شوند؟

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که سطح همکاری‌های ایران و گرجستان مطلوب نیست و باید فعالیت‌های بیشتری رخ دهد.

به گزارش می‌متالز، مقتدایی گفت: نمایندگان مجلس گرجستان درباره همکاری با ایران برای اتصال بنادر کشور به دریای سیاه اعلام آمادگی کردند.

 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که سطح همکاری‌های ایران و گرجستان مطلوب نیست و باید فعالیت‌های بیشتری رخ دهد.

در نشستی که هفته‌های گذشته نمایندگانی از مجلس ایران با نایب رئیس کمیسیون امنیت و رئیس گروه دوستی پارلمانی گرجستان داشتند، در زمینه ارتباطات و تحقق تعامل دو کشور تأکید شد.

بر اساس گزارش‌هایی که نمایندگان از این نشست‌ها ارائه داده‌اند، تداوم همکاری‌ها در زمینه اقتصادی، فنی و مهندسی و فرهنگی و مسائل دیگر از جمله آب به بحث گذاشته شده است.

مسئولان دولتی در گفتگو با مقامات کشور‌های خارجی بر اتمام طرح کریدور شمال جنوب تأکید کرده‌اند؛ در این طرح، خلیج فارس در جنوب ایران می‌تواند با یک مسیر حمل و نقلی، به دریای سیاه در جنوب شرقی قفقاز متصل شود که ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان در آن نقش دارند.

رسانه‌ها اواخر خرداد ماه گزارش دادند که کشتیرانی ایران برای اولین بار با یک محموله ترانزیت چندوجهی، مسیرش را از کریدور شمال جنوب آغاز کرده؛ بر اساس طرح کریدور شمال جنوب، با عبور دریای سیاه، کالا به بنادر بلغارستان می‌رسد و راهی برای دستیابی به اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت.

سفیر ایران در روسیه گفته تقویت کریدور شمال جنوب و بهبود ارتباط زمینی ایران با روسیه، مدت زمان سفر را در این مسیر تا ۲۰ روز کاهش می‌دهد و با صرفه جویی هزینه‌ها تا ۳۰ درصد، حمل و نقل از مسیر کانال سوئز را جایگزین می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده