تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۶۴۹۵۶
سرویس خبر : محیط زیست
معاون محیط زیست همدان:

صدور مجوز برای صنایع آلاینده در استان محدود شود

‌می‌متالز - معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: صدور مجوز برای استقرار صنایع آلاینده در استان از جمله فروسیلیس و فروآلیاژ ممنوع و در شرایط نیاز، با محدودیت و مشروط به انجام تکالیفی صادر شود.

به گزارش می‌متالز، سید عادل عربی افزود: استقرار واحد‌های فروسیلیس و فروآلیاژ در استان با توجه به آلودگی بالا باید ممنوع و در صورت نیاز برای پیشگیری از اعتراضات مردمی باید این واحد‌ها در مکانی بسیار دور از محل مسکونی، جاده و حتی شهرک‌های صنعتی مستقر شود.

وی با بیان نقش ساختار محیط زیست در سرمایه گذار ادامه داد: پس از درخواست استعلام از محیط زیست حین استقرار واحد، دریافت پروانه بهره برداری و افزایش ظرفیت، پاسخ متقاضی طبق قانون ارائه می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: حین صدور مجوز استقرار از سوی محیط زیست محدودیت‌های از منظر قانونی پیش بینی شده است که بر اساس آن استقرار واحد‌های آب بر در دشت‌های ممنوعه و بحرانی اعلامی از سوی شرکت آب منطقه ای، ممنوع است و برای مابقی واحد‌ها تنها محدودیت‌هایی در زمینه ضوابط استقرار و فاصله از منطقه مسکونی پیش بینی شده است.

عربی خاطرنشان کرد: استعلام از محیط زیست در مرحله بهره برداری یک طرح مبتنی بر تعهداتی است که واحد در مرحله استقرار، مدیر واحد مستلزم به رعایت آن شده است.

وی بیان کرد: یکی از وظایف محیط زیست این است که حین فعالیت‌های واحد‌های اقتصادی بررسی وضعیت رعایت قوانین حوزه محیط زیست در زمینه پسماند، هوا و توزیع عادلانه آب است و ابزار‌های ما در دل این قوانین نهفته است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: محیط زیست مکلف به پایش وضعیت فعالیت واحد‌های اقتصادی است و این پایش‌ها منتج به اعمال تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌شود که شناسایی و معرفی صنایع آلاینده در حوزه پسماند، فاضلاب و هوا می‌شود

عربی با بیان اینکه به صورت فصلی صنایع استان پایش می‌شود گفت: آمار دقیقی از واحد‌های آلاینده حوزه پسماند، فاضلاب و هوا و نحوه کاهش آلایندگی در دست است.

وی ادامه داد: هم اینک در حوزه آلاینده هوا سه واحد آلاینده فروسیلیس در شهرستان ملایر و یک واحد در نهاوند از توابع استان همدان فعال بوده و برای راه اندازی چهار واحد جدید نیز مجوز صادر شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: واحد‌های فروسیلیس در صدد رفع آلودگی هستند، اما تلاش آن‌ها بی نتیجه بوده چرا که در یک مرحله از فعالیت تولید واحد‌های فروسیلیس در واحد ریخته گری با وجود نصب سیستم غبارگیر نمی‌توانند آلودگی گاز و غبار را رفع کنند.

عربی اظهار داشت: با توجه به اعتراض‌های مردمی و ورود نهاد‌های نظارتی، واحد‌های فروسیلیس فعال در استان به چالشی تبدیل شدند هر چند محیط زیست مستندات قابل دفاع به نهاد‌های نظارتی ارایه کرده است.

وی ادامه داد: ابزار‌های بازدارنده محیط زیست در برابر واحد‌های آلاینده پاسخگو نیست چرا که جرائم متناسب با تخلفات و میزان درآمد و سود بالای این واحد نیستند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان

عناوین برگزیده