تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۱۱۰۲
کد خبر: ۲۶۵۲۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آینده روشن مس

‌می‌متالز - قیمت مس و سایر کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی طی یک تا دو ماه گذشته با افت قابل توجهی مواجه شده‌اند، زیرا بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا با هدف جلوگیری از رکود اقتصادی و کاهش نرخ تورم حاکم در بازار‌های جهانی، نرخ بهره بانکی را ۰.۷۵ درصد افزایش داد که این مهم، بزرگ‌ترین جهش نرخ بهره طی ۲۸ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود. این اقدام فدرال رزرو، با واکنش بانک‌های مرکزی کشور‌های پیشرفته و صنعتی جهان همراه شد و به منظور کنترل تورم، نرخ بهره در اکثر این کشور‌ها رشد پیدا کرده است.

به گزارش می‌متالز، افزایش بی‌سابقه نرخ بهره توسط فدرال رزرو، منجر به کاهش قیمت مس در بورس فلزات لندن (LME) شده است و قیمت این فلز به میانگین قیمت ۲۰۰ ماهه یعنی هشت هزار و ۳۰۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. اگرچه قیمت مس در اواسط هفته گذشته، به کمتر از این میانگین قیمت رسید و پیش‌بینی می‌شود که اگر سیاست بانک‌های مرکزی کشور‌های صنعتی برای افزایش نرخ بهره‌های بانکی ادامه یابد، قیمت مس به هفت هزار و ۳۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش خواهد یافت. در حال حاضر، مس در محدوده هشت هزار و ۴۰۰ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شده است. با نوسان ارزش دلار و یورو، پیش‌بینی می‌شود تغییرات قیمت جهانی مس در کوتاه‌مدت در محدوده هشت هزار و ۱۰۰ دلار تا هفت هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن باقی بماند.

نکته مهم و حائز اهمیت این است که کاهش قیمت مس در کوتاه‌مدت و میان‌مدت رخ خواهد داد و به نظر می‌رسد قیمت این فلز در بلندمدت به بیش از ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن طی چهار تا پنج ماه آینده افزایش یابد. چراکه تقاضا در بازار‌های جهانی برای مس رشد پیدا خواهد کرد و به تبع آن، قیمت نیز افزایش خواهد یافت.

در بازار ایران نیز اگر چه قیمت پایه مس همگام با قیمت‌های جهانی کاهش یافت، اما عرضه کاتد در بورس کالا از پنج هزار تن به چهار هزار تن رسیده که این امر، منجر به افزایش تقاضا، رقابت و در نهایت قیمت نهایی مس شده است. ضمن اینکه رشد نرخ ارز در داخل کشور، به خوبی توانسته است کاهش قیمت جهانی مس را جبران کند.

باید توجه داشت که کاهش قیمت مس در بازار‌های جهانی، صادرات تولیدکنندگان بزرگ محصولات مسی را تحت تاثیر قرار داده است و بر همین اساس ضرورت دارد صادرکنندگان، تمهیدات لازم را در این خصوص بیندیشند. هجینگ (HEDGING)، یکی از ساز و کار‌های موثر در این زمینه است. برای مثال، زمانی که قیمت مس از ۹ هزار دلار به هشت هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش یابد، اگر تولیدکنندگان بزرگ مسی به کارگیری سیستم هجینگ را در دستور کار خود قرار ندهند، با ضرر ۵۰۰ دلاری به ازای خرید هر تن مس مواجه خواهند شد. بر همین اساس، با توجه به اینکه قیمت‌گذاری فلزات اساسی در داخل کشور بر اساس بازار‌های جهانی صورت می‌پذیرد، تولیدکنندگان باید بررسی و کارشناسی‌های لازم را جهت کنترل و مدیریت قیمت داشته باشند.

همچنین باید توجه داشت که هرگونه دخالت از سوی دولت و سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه، شرایط را بیش از پیش دشوار خواهد کرد. از آنجایی که این سازمان‌ها از دانش و اطلاعات کافی به منظور مدیریت بازار‌های جهانی برخوردار نیستند و نمی‌توانند تحلیل جامعی از شرایط حاکم در بازار‌های بین‌المللی داشته باشند، بنابراین ضرورت دارد فعالان بخش خصوصی از ابزار و دانش کافی بهره‌مند شوند تا بتوانند کنترل بازار را در دست بگیرند و حضور موفقی در بازار‌های جهانی داشته باشند.

در پایان باید اشاره کرد که با توجه به کاهش چشمگیر قیمت مس در بازار‌های جهانی، می‌توان به بهترین شکل ممکن از این فرصت سود برد و نسبت به خرید این فلز اقدام کرد. چراکه با توجه به اهمیت مس در بخش‌های مختلف مانند خودرو‌های الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین شرایط حمل و نقل مواد معدنی و فلزی، این فلز در آینده نزدیک با کاهش عرضه و افزایش تقاضای جهانی مواجه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود قیمت آن به بیش از ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن رشد پیدا کند.

یادداشت: احمد عروجی، مدیرعامل شرکت گیل راد شمال

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده