تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۶۶۲۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

احتمال کاهش تولید فولاد اوکراین به دلیل محدودیت صادرات

‌می‌متالز - بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، «متین وست» بزرگترین فولادساز اوکراین ممکن است شاهد کاهش تولید دو کارخانه فولاد خود باشد، چراکه به دلیل مشکلات لجستیکی توانایی صادرات آن‌ها محدود شده است.

کوتاه از دارایی‌های متین وست اوکراین

به گزارش می‌متالز، دو دارایی متین وست، کارخانه محصولات فولادی تخت شامل کارخانه آهن آلات Zaporizhstal در Zaporizhzhya و کارخانه محصولات فولادی طویل Kamet استیل واقع در Kamianske هر دو در مرکز اوکراین واقع شده‌اند و طبق آخرین برآورد‌های شرکت که اوایل ماه ژوئن منتشر شد، Kamet Steel با نرخ بهره برداری حدود ۷۰ درصد کار می‌کند.

طبق اعلام منابع خبری، این سرمایه بزرگ با دو کوره از سه کوره بلند خود کار می‌کند و سومین کوره BF (No۱۲) برای یک تعمیر اساسی برنامه ریزی شده متوقف شده است و تاثیر قابل توجه در کاهش تولید فولاد اوکراین را پیش رو دارند.

نگاهی کوتاه بر Kamet Steel

یوری ریژنکوف، مدیر اجرایی Kamet Steel، هفته گذشته در جریان بازدید از این سایت گفت که این شرکت قصد دارد تنها یک BF (شماره ۹) را اداره کند، اما در مورد سوالات مطرح شده در مورد عملیات برنامه ریزی شده این بخش در زمینه تاسیسات ریخته گری و نورد پاسخی نداد.

فولاد Kamet دارای سه BF با قابلیت تولید ۳ میلیون تن آهن خام در سال، دو کوره اکسیژن پایه با ظرفیت سالانه ۳.۵ میلیون تن فولاد خام و همچنین دو دستگاه ریخته‌گری پیوسته با ظرفیت ترکیبی ۳.۵ میلیون تن محصولات فولادی نیمه تمام است.

همچنین، این کارخانه می‌تواند ۱.۸ میلیون تن انواع محصولات فولادی بلند در سال تولید کند. به نقل از متال بولتن، دارایی دیگر متین وست یعنی Zaporizhstal با نرخ بهره برداری در حدود ۵۰ درصد کار کرده است.

میزان تولید Zaporizhstal

Zaporizhstal دارای چهار BF (دو مورد از آن‌ها در حال حاضر در حال بهره برداری است) با ظرفیت کل برای ۳.۸ میلیون تن چدن در سال است.

Zaporizhstal همچنین دارای هفت کوره روباز و یک کوره دیگر است که می‌تواند ۴ میلیون تن فولاد در سال و ۳.۶ میلیون تن محصولات فولادی تخت تولید کند. الکساندر مایروننکو، مدیر عامل Zaporizhstal در ارتباط با شرایط صادرات این شرکت به مطبوعات محلی اعلام کرد:

«مسائل لجستیکی حل نشده است [و]ما با مشکلات قابل توجهی در حمل و نقل محصولات خود به مشتریان در اتحادیه اروپا مواجه هستیم؛ همه مسیر‌های [صادرات]ما قبلاً از بنادر عبور می‌کردند، اما اکنون این مسیر‌ها غیرقابل دسترس هستند».

وی همچنین خاطر نشان کرد: «اکنون ما در گذرگاه‌های مرزی در غرب اوکراین ذخیره سازی قابل توجهی داریم. همه این‌ها ما را مجبور می‌کند که گزینه‌های کاهش تولید فولاد در این کارخانه اوکراین را در نظر بگیریم، زیرا به سادگی نمی‌توانیم آن را از مرز عبور دهیم».

ارزیابی میزان صادرات محصولات فولادی تخت توسط متین وست

بر اساس برآورد‌های متین وست، اوکراین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸ میلیون تن محصولات فلزی صادر کرد که حدود ۸۳ درصد آن از طریق بنادر حمل می‌شد و تنها ۱۷ درصد از طریق حمل و نقل زمینی انجام می‌شد.

به گفته منابع صنعتی، با توجه به محاصره و اشغال اکثر بنادر اوکراین توسط روسیه، صادرات بالقوه از طریق راه آهن می‌تواند حداکثر به حدود ۶.۶ میلیون تن در ماه برسد که شامل ۵۰۰۰۰۰ تن محصولات فلزی است و طبق برآورد‌های انجام شده این مقدار کمتر از یک سوم میانگین حجم صادرات ماهانه فلز در سال ۲۰۲۱ که حدود ۱.۵ میلیون تن بود، می‌باشد.

پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، بنادر اصلی اوکراین که محموله‌های فولاد از طریق آن‌ها حمل و نقل می‌شود، بسته شدند. در اواخر ماه مه، روسیه کنترل بندر Mariupol، بزرگترین بندر در دریای آزوف را به دست گرفت.

در نتیجه، فولادسازان اوکراینی مجبور شدند به دنبال گزینه‌های جایگزین برای صادرات محصولات خود باشند. از جمله تحویل کالا به اروپا با کامیون و راه آهن و همچنین از بنادر دریای سیاه در رومانی و بلغارستان و از بنادر دریای بالتیک در لهستان صورت می‌گیرد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده