تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۶۶۸۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاونت معدنی و فرآوری مواد وزارت صمت:

واردات ماشین آلات معدنی به کشور آزاد شد

‌می‌متالز - معاونت معدنی و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: واردات ماشین آلات معدنی بدون سابقه ساخت در داخل کشور، بدون محدودیت آزاد شده است و چشم انداز خوبی را در بخش تجهیزات صنعت معدن در آینده خواهیم داشت

به گزارش می‌متالز، رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران به میزبانی خوزستان با بیان اینکه یکی از گلوگاه‌ها در بهره برداری مناسب از معادن بحث ماشین آلات است افزود: در خصوص واردات ماشین‌هایی که سابقه ساخت در ایران دارند همچنان محدودیت وجود دارد.

وی افزود: واردات ماشین آلات معدنی بدون سابقه ساخت در داخل کشور، بدون محدودیت آزاد شده است و چشم انداز خوبی را در بخش تجهیزات صنعت معدن در آینده خواهیم داشت.

معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: یکی از انتظار‌هایی که از سازمان نظام مهندسی معدن داریم این است که مشکلات حوزه معدن را در نقاط مختلف کشور آسیب شناسی کرده و به وزارتخانه صمت راهکار و پیشنهاد ارایه دهد.

محتشمی پور ادامه داد: وزارت صمت در حوزه تنظیم مقررات و توسعه فناوری به شدت نیازمند افراد عالم است، و تمایل داریم در این بخش از کمک شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی در حاشیه این مراسم عنوان کرد: ماده ۲۲ یکی از مواردی بود که در کشور اجرا می‌شود.

معاون وزیر صمت تصریح کرد:ممکن است به مواردی از این دست برخورد کنید؛ لطفا تمامی این موارد را اطلاع رسانی کنید. یکی از امید‌های ما به سازمان نظام مهندسی معدن ایران انعکاس این موضوعات است.

محتشمی پور در ادامه عنوان کرد: وزارت صمت در تنظیم مقررات و در حوزه توسعه فناوری به همراهی و فکری نیاز دارد. استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان اولویت ماست باید تعامل میان شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های معدنی ایجاد شود.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران شبکه ارزشمندی از متخصصان و نخبگان است.

محتشمی پور ادامه داد:وظیفه ما تنظیم مقررات است. خیلی کار‌ها نیاز به رسانه‌ای کردن ندارد. پیگیری بسیاری از امور در لایه مقررات زمان بر است و زمان بر بودن به معنای عدم پیگیری نیست.

معاونت وزیر گفت: اولین کاری انجام شد بخش نامه‌های متعدد و متناقض را ساماندهی کرده ایم. در این بخش نامه موارد منسوخ شده را کنار گذاشتیم.

وی با اشاره به اینکه در این فاز از تمام نخبگان و فعالان حوزه معدن درخواست کمک داریم، عنوان کرد: اول اینکه خواهشمندم بخش نامه را مشاهده کرده و به صورت جدی نقد و بررسی کنید. در فرآیند تدوین بخش نامه ۳۱۷بخش نامه پیدا کردیم که بسیاری منسوخ و متناقض بودند.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی معدن ایران کمک می‌کند نظرات جمع آوری شود و وزارت صمت در تعیین فرآیند قوانین از آن استفاده می‌کند.

محتشمی پور تاکید کرد: بعد از مدت‌ها کارشناسی در حوزه ماشین آلات مصوبات تعیین شده است. در حال حاضر محدودیت واردات وجود ندارد. البته این موضوع تنها به ماشین آلات بدون سابقه ساخت منوط می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از گلوگاه‌های ما در بخش بهره برداری و اکتشاف ماشین آلات است، گفت: خوشبختانه توانسته ایم در سطح ریاست جمهوری مباحث اکتشافی معادن کشور را مطرح کنیم؛ و امیدواریم پنجره واحد زمین هم بخشی از مشکل را حل کند.

وی ادامه داد:باید با جذب منابع دولتی حجم اکتشاف را بالا ببریم. هم چنین از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم پیشنهادات خود را در این زمینه به وزارت صمت ارایه کنند.

معاونت معدنی و فرآوری مواد وزارت صمت در پایان خاطر نشان کرد:از معدنکاران خارجی هم دعوت می‌کنیم تا در حوزه اکتشاف شرکت‌های داخلی را همراهی کنند.

منبع: پایگاه خبری ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده