تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۲
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۶۶۹۱۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد

ذوب ریزی رشته متالورژی در هنرستان دیباج همدان آغاز شد

‌می‌متالز - معاون آموزش متوسطه آموزش پرورش استان همدان از آغاز به کار ذوب ریزی کوره القایی رشته متالورژی برای نخستین بار در هنرستان شهیدان دیباج ناحیه یک همدان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «احمد آقا محمدی» افزود: با بکارگیری تجربیات فنی و دانش متخصصان این رشته در هنرستان شهیدان دیباج و با استفاده از دوره کارآموزی هنرجویان به صورت مستقیم ذوب ریزی کوره القایی رشته متالورژی با هدف کارآفرینی، اشتغال زایی، کم کردن هزینه‌های جانبی و تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برخی از رشته‌های زمینه صنعت انجام خواهد شد.

وی مزایای استفاده از تکنولوژی کوره القایی را عدم آلودگی کارگاه، سرعت بالای انجام عملیات، کارکرد بالا، تهیه آلیاژ‌های یکنواخت، امکان کنترل دقیق درجه حرارت، قابلیت ذوب قراضه و حجم فضای کمتر برشمرد.

آقا محمدی تاکید کرد: با امکان سنجی و برنامه ریزی در رفع مشکلات تولید در هنرستان‌ها به دنبال فرصت‌هایی هستیم که بتوانیم سایر هنرستان را نیز به این ظرفیت اضافه کنیم.

وی در ادامه از آغاز دوره‌های کارورزی/کارآموزی هنرجویان رشته‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش با تشکیل کمیته‌های کارورزی در ادارات تابع از اول تیرماه ۱۴۰۱ در سراسر استان خبر داد و گفت: پنج هزار و ۱۲۸ هنرجوی دختر و پسر از ابتدای تیرماه در هنرستان‌ها به صورت مقیم و خارج از هنرستان‌ها در مراکز مختلف مشغول به آموزش دوره کارورزی/کارآموزی در بخش‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر هستند.

وی با تاکید بر تلاش برای پیشبرد و بهینه سازی برخی عملکرد‌های آموزش و پرورش افزود: بهترین موقعیت برای آموزش و پرورش فرا گرفتن مهارت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای برای تبدیل شدن به نیروی کار ماهر و توانمند دوره کارآموزی است.

آقامحمدی با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد تحولات در آموزش‌های مهارتی اظهار داشت: دوره کارورزی /کارآموزی یک دوره تمرین و ممارست عملی است که باعث می‌شود هنرجویان با محیط واقعی کار آشنا شوند، زیرا این دوره یک نوع نظام آموزشی است که درآن کارورزان با در نظر گرفتن مهارت‌های مورد نیازشان از آموزش بهره‌مند خواهند شد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: طرح کارورزی تلاش می‌کند یک تجربه عملی را بین محیط علمی و عملی، محیط کسب و کار و بازار در اختیار هنرجویان قرار دهد و باعث افزایش قابلیت آن‌ها در آینده شود.

آقامحمدی به مزیت‌های دوره کارورزی از جمله امکان تبادل تجربیات، به کارگیری خلاقیت و حل مساله، ایجاد فرصت همکاری با سازمان یا مراکز آموزشی، آشنا شدن با قوانین کار و محیط اجتماعی، مفاهیم بیمه، مالیات و سرمایه اشاره کرد و افزود: با تمام مزایایی که این دوره‌ها برای هنرجویان دارد، ولی چالش‌هایی نیز در آن دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: عدم همکاری برخی مراکز شناسایی شده، عدم نگرش مثبت نسبت به شکل گیری صحیح دوره، احساس نگرانی از اجرای دوره، مشکلات بروکراسی در برخی ادارات در پذیرش کارورز و نبود مراکز کافی در برخی مناطق دور افتاده از عوامل بازدارنده در اجرای کارورزی است.

آقا محمدی با تاکید بر اجرای صحیح دوره کارورزی/کارآموزی مهمترین دستاورد این دوره را گامی برای تولیدی کردن هنرستان‌ها دانست و اشاره کرد: همکاری تمام ارگان‌های دولتی، خصوصی و اصناف در اجرای این دوره آموزش و پرورش را به این گام اساسی نزدیک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده