تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۰
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۲۶۸۸۰۳

تولید پودر فلزات با رونق صنعت مواد پیشرفته ارتقا می‌یابد

‌می‌متالز - با توجه به اهمیت صنایع مادر، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در حوزه متالورژی پودر فلزات در حال توسعه هستند و نیاز کشور به این مواد پیشرفته را با تولیدات ایران‌ساخت تامین می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، در صنایع گوناگون سامانه‌های حرکتی بسیاری وجود دارند که برای تسهیل در حرکت بخش‌های دوّار از یاتاقان یا بلبرینگ استفاده می‌کنند. نیاز کشور به طراحی و ساخت این سامانه‌های حرکتی تا پیش از این توسط واردات تامین می‌شود، اما با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح‌ها و محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان، اکنون نیاز صنایع به این قطعات با محصولات ایران‌ساخت تامین می‌شود.

توسعه فناوری قطعات متحرک در کشور زمینه را برای طراحی، ساخت و تجازی سازی انواع سیستم‌های حرکتی_ مکانیکی مبتنی بر یاتاقان فراهم کرده است.

صنایع بسیار گسترده‌ای اعم از خودروسازی، تولید انواع تجهیزات، خطوط تولید، هواپیماسازی یا هر صنعت عمده‌ای دیگری، از جمله مصرف کنندگان یاتاقان‌های تولیدی هستند.

تولید فرآورده‌های پیشرفته


در فناوری متالوژی دو فلز غیر همنام را غالباً نمی‌توان به هم چسباند، این شرکت در یک فرآیند دانشی و در عملیات رولینگ، انواع فلز‌ها و پلیمر‌ها را با هدف تولید یاتاقان به یکدیگر متصل می‌سازد. این شرکت با استفاده از فرآیندی به نام لایه نشانی پودر فلز توانسته است، طیف مختلفی از محصولات و یاتاقان‌های محرکه مورد نیاز صنایع را در ایران بومی‌سازی کند.

محصولات شرکت دانش‌بنیان متالورژی پودر آتشین پنجه به صورت ثانویه صادر می‌شود، برای مثال، یاتاقان‌های تولیدی این شرکت که به شرکت تراکتورسازی فروخته شده در قالب تراکتور‌های صادراتی به کشور‌های مختلف صادر شده است. به گفته مدیران شرکت، در صورت تامین نقدینگی و حل شدن، مشکل مواد اولیه امکان صادرات گسترده‌تر برای این مجموعه دانش‌بنیان وجود دارد.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در تلاش است تا شرکت‌های دانش‌بنیان واستارتاپ‌های بیشتری را علاقه‌مند فعالیت در این زمینه سازد. این مجموعه همچنین جدیداً محصول جدید خود را به نام دیسک‌های اصطکاکی که در خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روانه بازار کرده است. این محصول نیز با استفاده از یک فرآیند دانش‌بنیان تولید شده و توان رقابت با نمونه باکیفیت خارجی را دارد.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده