به گزارش میمتالز، مهدی دلبری گفت: هر چند درصد ارزش و سهم بازار این صنعت از کل بازار زیر ۲ درصد است، اما به لحاظ حجم معاملات و روند معاملات جزو گروههای موثر در بازار سرمایه شناخته میشود.
دلبری تاکید کرد: متاسفانه در سالهای اخیر، صنعت خودروی سازی به دلیل قیمتگذاری دستوری و نیز برخی دلایل دیگر، از لحاظ صورت مالی با زیان انباشته حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان مواجه شده است؛ به گونهای که در ۳ سال اخیر ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ این زیانها به ترتیب ۷ هزار، ۲۶ هزار و ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی گفت: همچنین به طور میانگین حاشیه زیان این صنعت ۱۳ درصد برآورد شده است، یعنی از هر ۱۰۰ تومان فروش ۱۳ تومان زیان به سهامداران رسیده است و عملا سهامداران سودی از این صنعت کسب نکردند.
این کارشناس تصریح کرد: به لحاظ بررسی فصلی، در فصل بهار شرکتهای این صنعت فروش مناسبی داشتهاند، به گونهای که حدود ۱۶۵ درصد افزایش فروش را رقم زدهاند؛ یعنی حداقل مبلغ فروش این بنگاهها در این صنعت بیش از دو نیم برابر شده است. اما به دلیل قیمتگذاری دستوری که در سالهای اخیر وجود داشته است، زیان هنگفتی به سهامداران آنها تحمیل شده است.
دلبری اظهار کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا از یک سو کالاها استاندارد لازم را خواهند داشت و از سوی دیگر، باید قابلیت انبار شدن هم داشته باشند که بتوان آنها را در انبارهای استاندارد دپو کرد و برای آنها گواهی سپرده گذاری کالا منتشر کرد.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: به نظر میرسد که اگر این عرضهها در بورس کالا با اعتماد به سهامداران صورت بگیرد میتوان امیدوار بود که سهامداران این صنعت بتوانند از این موضوع منتفع شوند.