تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۶۸۷۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سود‌های کنونی صنعت سیمان کفاف سرمایه‌گذاری‌ها را نمی‌دهد

سود صنعت سیمان بیشتر درحد بازیافت مبلغ سرمایه‌گذاری است

‌می‌متالز - سرپرست شرکت سیمان فارس و خوزستان، گفته است که عرضه سیمان در بورس کالا به ایجاد شفافیت و مشخص شدن قیمت‌ها منجر شده به نحوی که دیگر خرید زیرمیزی وجود ندارد و فساد در صنعت سیمان از بین رفته است، هر چند با عرضه سیمان در بورس کالا، اختیار قیمت‌ها در دست کارخانجات نیست و دولت هم تمایلی به افزایش قیمت ندارد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی شهریاری تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به پایین بودن شاخص شناوری سهام در صنعت سیمان، بیان کرد: با افزایش شاخص شناوری، حضور سهامداران حقیقی در شرکت‌ها بیشتر و نظارت‌ها هم بر صنعت سیمان بیشتر می‌شود، بنابراین نه تنها شفافیت در این صنعت بیشتر شده بلکه تأمین مالی از بازار سرمایه هم تسهیل می‌شود.

وی اظهار داشت که در شرایط فعلی سهامداران متخصص از بازار سرمایه خارج نمی‌شوند و منهای افرادی که در یک فرصت و به‌صورت هیجانی از بازار سرمایه خارج می‌شوند، بقیه افراد در میان‌مدت و بلند‌مدت با حضور در بازار ضرر نمی‌کنند. شهریاری تأکید کرد: حضور در بازار سرمایه در بلندمدت هیچگاه توأم با ضرر نبوده و شاید شاخص کل در مدت زمانی کوتاه رو به نزول باشد، اما با انتشار گزارش‌های شش‌ماهه دوم شرکت‌ها، شاخص کل دوباره رشد خواهد کرد. سرپرست شرکت سیمان فارس و خوزستان، از قطعی گاز و برق به‌عنوان مهم‌ترین عامل کاهش تولیدات سیمان یاد کرده و گفته است که خیلی از شرکت‌ها به‌دلیل قطعی برق تعطیل بوده و امکان تولید کافی وجود نداشته است.

شهریاری با اشاره به توافق‌های صورت‌گرفته بین کارخانجات سیمان با ادارات برق برای تأمین بموقع برق، اذعان داشت که این توافق به‌صورت کامل عملی نشده و سهمیه‌های برق تخصیص داده شده کفاف کامل کوره‌های کارخانجات سیمان را نمی‌دهند. وی تصریح کرد: سود‌های کنونی صنعت سیمان به قیمت روز، کفاف سرمایه‌گذاری‌ها را در صنعت سیمان نمی‌دهد و سود شرکت‌ها بیشتر درحد بازیافت مبلغ سرمایه‌گذاری است.

به گفته وی، نرخ بازده دارایی در صنعت سیمان با شرایط موجود در بازار، جذاب نیست.

سرپرست شرکت سیمان فارس و خوزستان گفت: شاخص توزیع سود نقدی بین سهامداران در صنعت سیمان یکسان نیست، زیرا ۴۰ درصد صنعت سیمان در دست بخش خصوصی است و آن‌ها رغبت چندانی به تقسیم سود بیشتر ندارند و مایل به افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری هستند.

وی درعین حال یادآور شد که با هزینه‌ها و قیمت‌های تمام شده فعلی برای تولید محصول سیمان، قیمت فعلی سیمان در بازار برای کارخانجات مقرون به صرفه نیست و سود حاصله جوابگوی فعالیت شرکت‌های سیمانی نیست. شهریاری، با اشاره به بخشنامه ممنوعیت صادرات کلینکر گفت: با ممنوعیت صادرات کلینکر، تنها دو شرکت سیمانی قادر به صادرات هستند و وقتی صادرات ۱۰ میلیون تن کلینکر از دستور کار خارج شود، این روند به سودآوری شرکت‌ها لطمه می‌زند.

سرپرست شرکت سیمان فارس و خوزستان، ظرفیت فعلی تولید سیمان در کشور را ۹۰ میلیون تن ذکر کرد و افزود: میزان مصرف داخلی سیمان طی سال گذشته ۵۸ میلیون تن بوده و ۱۴ میلیون تن هم صادرات صورت گرفته که از این مقدار ۱۰،۵ میلیون تن آن کلینکراست، بنابراین ۱۶ میلیون تن با ظرفیت اسمی فاصله وجود دارد و نباید برای صادرات محدودیت قائل شد.

وی با بیان اینکه سهم‌های سیمانی نسبت به سایر صنایع در بازار سرمایه همچنان جذاب است، اذعان کرد: با توجه به p/e صنعت سیمان نسبت به سایر صنایع، همچنان سهم‌های سیمانی‌ها در بازار سرمایه جذابیت دارد.

سرپرست شرکت سیمان فارس و خوزستان، دلیل اصلی کاهش صادرات صنعت سیمان را ناشی از قطعی برق و همچنین تزریق عمده تولیدات به بازار داخل توصیف کرد و افزود: شرکت‌های سیمانی با هدف جلوگیری از التهاب در بازار، تولیدات خود را به بازار داخل داده‌اند درحالی‌که صنعت سیمان سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارز از محل صادرات وارد کشور می‌کند.

منبع: ایران آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده