تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۶
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۶۸۸۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در راستای سیاست تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و اشتغال‌زایی صورت گرفت

پایان خواب ۱۸ ساله پروژه سیمان «سمنگان»

‌می‌متالز - تخصیص تسهیلات یک هزارو ۵۰۰میلیارد تومانی دولت برای تکمیل پروژه سیمان سمنگان می‌تواند چرخ تولید این کارخانه نیمه‌تمام را به حرکت درآورده و برای صد‌ها نفر اشتغال‌زایی کند.

به گزارش می‌متالز، خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۹۰۰ هزار نفر، جزو استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود. این استان دارای ظرفیت‌های طبیعی و صنعتی بسیار خوبی است، اما متأسفانه بهره خاصی به این استان نرسیده و همین امر موجب شده استان با کمبود زیرساخت‌های فراوانی روبه‌رو شود.

به گفته مسوولان استانی، در خراسان شمالی بیش از ۹۰۰ پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که برای تکمیل این پروژه‌ها بیش از ۷هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بهره‌برداری از این پروژه‌های نیمه‌تمام می‌تواند تحولی در رشد اقتصادی و اشتغال استان ایجاد کند که یکی از این پروژه‌ها کارخانه سیمان سمنگان بزرگ‌ترین پروژه سیمان شرق کشور است. این پروژه ۱۸ سال است که به حال خود رها شده و به گفته مسوولان تنها ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه سیمان سمنگان بنا بود در شهرستان آشخانه طی سه سال به بهره‌برداری برسد و روزانه ۱۰ هزار تن سیمان تولید کند.

همچنین بنا بود با بهره‌برداری از این پروژه برای ۷۵۰ نفر مستقیم و هزاران نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال شود.

اهمیت فعالیت کارخانه و کاهش بیکاری

دی‌ماه پارسال بود که یکی از نمایندگان مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه‌ها خبر از سرمایه‌گذاری شستا در این طرح صنعتی داد و گفت: با توجه به ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، کارخانه‌های سیمان در اولویت‌های بازار قرار دارند و راه‌اندازی این کارخانه صرفه اقتصادی خواهد داشت.

محمد پاکمهر با اشاره به ایجاد اشتغال برای هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۳ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در این پروژه افزود: تلاش‌های زیادی برای حضور سرمایه‌گذارانی همچون بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم در این پروژه شد، اما متأسفانه به سرانجام نرسید و اکنون با شرکت سرمایه‌گذاری شستا صحبت شده است که امیدواریم این طرح پس از سال‌ها احیا شود.

حال بنا به اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی برنامه دولت، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است و دولت قصد کلنگ‌زنی پروژه جدید را ندارد.

دوم تیر سال جاری بود که رئیس‌جمهور به منظور پروژه‌های نیمه‌تمام خراسان شمالی به این استان سفر کرد که در این سفر برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ۱۲هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.

در آن سفر حجت‌الاسلام رئیسی در جلسه شورای اداری خراسان شمالی گفت: پروژه نیمه‌تمام سمنگان با پیشرفت ۶۵درصدی ۱۸سال روی زمین مانده است ان‌شاءالله با هماهنگی آستان قدس‌رضوی هرچه زودتر مشکل مرتفع شود. این مقوله هم توسط نهاد ریاست‌جمهوری به‌صورت‌هماهنگ پیگیری می‌شود.

همچنین وزیر جهاد کشاورزی نیز در این سفر با حضور در شهرستان مانه‌وسملقان از طرح ناتمام سیمان سمنگان دیدن و از نزدیک مسائل و مشکلات آن را بررسی کرد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: سیمان سمنگان با ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی در ساختمان، برای تکمیل به سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون دلار منابع ارزی و هزار میلیارد تومان منابع ریالی نیاز دارد. وی گفت: ظرفیت پیش‌بینی شده برای طرح سیمان سمنگان، تولید روزانه ۱۰ هزار تُن سیمان (در قالب سه مرحله ۳هزار و ۳۰۰ تنی) است و با بهره‌برداری از این طرح، برای ۷۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای این پروژه، پروانه بهره‌برداری پنج معدن آهک، مارن و گاز طبیعی به میزان ۲۰ هزار مترمکعب در ساعت صادر شده است و آب مورد نیاز این طرح یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در سال پیش‌بینی شده که از یک حلقه چاه با آب‌دهی ۵ لیتر در ثانیه تأمین می‌شود.


تسهیلات دولتی که به کمک آمد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی نیز در این زمینه می‌گوید: در سفر هیئت دولت به استان، برای احیای کارخانه سیمان سمنگان، مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شد که امیدواریم گامی برای توسعه این استان باشد. حسین حاجی بگلو اظهار می‌کند: رویکرد و همت دولت بر احیای این واحد صنعتی ناتمام استان است.

وی می‌افزاید: مردم استان به‌ویژه مانه‌وسملقان منتظر احیای این واحد صنعتی هستند که امید می‌رود با رویکرد دولت، محقق شود.

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت ۱۱ تیر سال جاری در سفر خود به خراسان شمالی در محل ایجاد کارخانه سیمان سمنگان حضور یافت و گفت: همکاری نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در شهرک صنعتی آشخانه به‌ویژه مشکل کمبود برق و نبود امنیت لازم برای واحد‌های تولیدی این شهرک ازجمله مشکلات مطرح‌شده بود. این پروژه باوجود پیشرفت ۵۰درصدی متوقف شده است و در صورت تکمیل با اعتبار ۲هزار میلیارد تومان، برای ۷۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم خواهد داشت.

حال با این اوصاف و تخصیص تسهیلات یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی از سوی دولت برای این واحد، امید‌ها برای به حرکت درآمدن چرخ تولید سیمان در این کارخانه چند برابر شده است.

منبع: قدس آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده