تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۷۱۵۱۱
سرویس خبر : انرژی
رییس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب:

مکان‌یابی ناحیه صنعتی "قیرطبیعی" گیلانغرب مناسب نیست

‌می‌متالز - بعد از چندین سال چشم انتظاری، ایجاد "ناحیه صنعتی قیرطبیعی" در کرمانشاه تصویب شد. موضوعی که از سال ۱۳۹۴ تاکنون بحث آن مطرح بود، اما به سرانجام نرسیده بود.

به گزارش می‌متالز، احداث ناحیه صنعتی قیرطبیعی از جهات مختلفی مهم است، از یکسو محل فعلی واحد‌هایی که عمدتا در زمینه خردایش قیرطبیعی فعالیت دارند چندان مناسب نبوده و باعث تبعات زیست محیطی و بهداشتی فراوانی آن هم در فاصله کمتر از یک کیلومتری شهر گیلانغرب شده است.

از سوی دیگر جای یک شهرک تخصصی قیرطبیعی که هم محلی برای سرمایه‌گذاری و فرآوری در حوزه قیرطبیعی باشد و هم به نوعی بارانداز صادراتی برای این محصول باشد، خالی بود.

در نهایت در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمانشاه در ۱۳ مرداد امسال ایجاد ناحیه صنعتی قیرطبیعی مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

بهزاد باباخانی معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه معادن قیرطبیعی از ظرفیت‌های مهم استان است، گفت: واحد‌های کنونی فعال در این حوزه عمدتا تنها به خُرد کردن قیرطبیعی مشغولند که امیدواریم با ایجاد این ناحیه صنعتی به سمت فرآوری این محصول با ارزش برویم.

وی افزود: از سوی دیگر واحد‌های فعال موجود مشکلاتی را برای واحد‌های مجاور و همچنین محیط زیست ایجاد کرده اند، لذا بدنبال آن بودیم که واحد‌های فعال در حوزه قیرطبیعی در مکانی مشخص تجمیع شوند، لذا ایجاد ناحیه صنعتی قیرطبیعی را دنبال کردیم.

وی با بیان اینکه ایجاد شهرک صنعتی نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد، گفت:، اما ناحیه صنعتی تنها نیاز به مصوبه کارگروه برنامه ریزی و توسعه استان دارد.

باباخانی با اشاره به مکان‌یابی انجام شده برای ایجاد ناحیه صنعتی قیرطبیعی، گفت: در این ناحیه اولویت با واحد‌هایی است که قصد فرآوری قیر طبیعی را دارند، نه تنها خُرد کردن را.

اما نکته مهم درباره این ناحیه صنعتی آنجاست که در جانمایی آن از بخش خصوصی و فعالین عرصه قیرطبیعی کسب نظر نشده و اکنون این نگرانی وجود دارد که ایجاد این ناحیه اگر در محلی نامناسب انجام شود، به شکست بیانجامد.

جهانبخش مرجانی رییس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب با بیان اینکه برای تصویب و جانمایی این ناحیه صنعتی از بخش خصوصی و فعالین حوزه قیرطبیعی کسب نظر نشده، گفت: محلی که فعلا برای احداث این ناحیه پیشنهاد شده به هیچ عنوان مورد تایید بخش خصوصی نیست.

وی با بیان اینکه محل پیشنهاد شده برای احداث این ناحیه نزدیک به ۳۰ کیلومتر از شهر گیلانغرب فاصله دارد و راه دسترسی آن مناسب نیست، تاکید کرد: با این روند هیچکدام از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان حاضر به جابجایی به محل جدید نخواهند بود.

رییس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب معتقد است، اگر ناحیه صنعتی قیرطبیعی گیلانغرب در این محل احداث شود، هزینه جابجایی و فرآوری مواد معدنی به دلیل بعد مسافت بسیار زیاد شده و دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

مرجانی خواستار کسب نظر از فعالان حوزه قیرطبیعی برای جانمایی این ناحیه صنعتی شد و افزود: آنچه که امروز به عنوان ناحیه صنعتی تصویب شده با چیزی که مد نظر فعالان بخش خصوصی و انجمن قیرطبیعی بود، فاصله زیادی دارد.

وی یادآور شد: اگر ناحیه صنعتی به این شکل بخواهد احداث شود، فقط منتهی به هزینه اضافه بدون نتیجه خواهد بود و نساختن آن از ساختنش بهتر است.

رییس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب از اهمیت ایجاد ناحیه صنعتی قیرطبیعی در گیلانغرب یاد کرد و گفت: مهم این است که این ناحیه کجا و به چه شکل ایجاد خواهد شد.

به گفته مرجانی، ناحیه صنعتی قیرطبیعی می‌تواند نمادی برای قیرطبیعی و محلی برای تمرکز فعالیت‌های مرتبط با حوزه قیرطبیعی باشد.

رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب از وجود نزدیک به ۴۰ کارگاه خردایش قیرطبیعی پراکنده در گیلانغرب یاد کرد که در صورت وجود محل مناسب، حاضر به جابجایی به محل جدید هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده