تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۷۱۵۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

دستاورد‌های فولاد مبارکه اصفهان در عرصه صنایع تولیدی/ اشتباه یک فرد، نباید موجب بدنامی یک برند خوشنام شود

‌می‌متالز - فولاد مبارکه اصفهان مجموعه‌ای خوشنام است که دستاورد‌های زیادی در عرصه امنیت اقتصادی داشته و باید در نظر داشت که در شرایط کنونی اقتصاد کشور تخلف عده‌ای محدود نباید این دستاورد‌ها و تلاش‌های چندین‌ساله یک مجتمع خوش‌نام را زیر سؤال برد.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های صنعتی کشور است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی، طراحی و توسط متخصصین داخلی ساخته و راه‌اندازی شده است.

این شرکت در چهارم مهرماه ۱۳۷۰ استفاده از اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی خود را آغاز کرد و در ۲۳ دی‌ماه سال ۱۳۷۱ آخرین خط‌نورد سرد آن توسط حجت‌الاسلام هاشمی رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد.

صنایع فولاد نقش اساسی در عرصه امنیت اقتصادی و ارزآوری دراند

این شرکت دارای ظرفیت‌های سنگین فولادی تخت به‌صورت کلاف و ورق گرم نورد شده و سرد نورد شده است که میزان زیادی از مصرف صنایع داخلی پایین‌دست و صادرات و ارزآوری کشور را پوشش می‌دهد.

شایان‌ذکر است که پودر سنگ‌آهن و گندله مصرفی فولاد مبارکه از معدن گل‌گهر و چادرملو تأمین و به‌وسیله راه‌آهن به واحد انباشت و برداشت شرکت منتقل می‌گردد که این روش تأمین مواد اولیه موجب فعالیت مستمر دیگر صنایع در سایر استان‌ها و تداوم سودآوری شرکت‌های دیگر و به نحوی به‌وجودآمدن اشتغال غیرمستقیم در کشور می‌شود.

نکته‌ای که باید در مورد این مجتمع صنعتی به‌صورت ویژه در نظر داشت این است که این مجتمع فولادی توان ساخت انواع ورق را دارد که در صنایع پایین‌دست بسیار ارزشمند و استراتژیک است که از جمله این تولیدات می‌توان به ورق سیاه که با استاندارد‌های مختلف تولید می‌شوند که هر استاندارد یک کاربرد خاص دارد.

از سایر ورق‌های تولید شده توسط این کشور می‌توان به ورق‌های اسیدشویی شده، ورق روغنی، ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ... اشاره کرد که هر یک کاربرد‌های ویژه و خاصی در صنایع کشور دارند.

ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با استفاده از تکنولوژی داخلی و بومی سازی صنعتی

یکی از افتخارات این مجتمع صنعتی بومی‌سازی و اداره کامل این صنعت از طریق نیرو‌های متخصص داخلی است تا جایی که ایمیدرو این مجتمع را در راستای تکنولوژ شدن صنعت فولاد، شرکت برتر در این صنعت معرفی کرد که طرح تحول دیجیتال از اقدامات مثبت شرکت فولادی بوده که می‌تواند رشد و توسعه صنعت فولاد کشور را تضمین کند.

از دیگر افتخارات این مجتمع صنعتی می‌توان به راه‌اندازی ابرپروژه نورد گرم شماره ۲ اشاره کرد که ظرفیت تولید کلاف گرم در فولاد مبارکه را به ۷.۲ میلیون تن می‌رساند و براین‌اساس نه‌تن‌ها از واردات بی‌نیاز خواهیم شد بلکه امکان صادرات و ارزآوری نیز می‌شود.

نکته مهمی که باید مدنظر داشت این است که در راستای خوداتکایی صنعتی بخش عمده ورق‌های موردنیاز صنایع خودروسازی، صنایع نفت و گاز و لوله‌سازی و لوازم‌خانگی در این مجتمع تولید می‌شود که این ظرفیت‌ها هر روز در حال به‌روزرسانی و افزایش است.

گزارشات کدال از عملکرد مجتمع فولاد مبارکه

بهتر است در نظر داشته باشیم بر اساس آمار منتشره از سوی سامانه کدال سازمان بورس میزان تولید محصولات گرم فولاد مبارکه ۱۱۶۲۰۰۰ تن، تولیدات روغنی چهارصد و نود و هفت هزار تن، محصولات پوشش دارد نود و پنج هزار تن و در نهایت سایر محصولات نزدیک به نیم‌میلیون تن بوده است.

در خردادماه تولید فولاد خام (تختال) با دو میلیون و ۲۷۷ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴.۶ درصد افزایش تولید داشته و همچنین آهن اسفنجی با ۲ میلیون و ۴۴۱ هزار تن رشد ۴.۸ درصدی و گندله با یک میلیون و ۹۲۱ هزار تن، حدود ۰.۸ درصد رشد تولید نسبت به خردادماه سال ۹۸ داشته است.

طبق این گزارش فروش محصولات فولاد خام (تختال) با ۱۹ هزار ۹۸۱ میلیارد ریال، بالغ بر ۴۹۶ درصد، رشد را نشان می‌دهد و فروش محصولات سرد و پوشش‌دار با حدود ۳۶۰۰۰ میلیارد ریال افزایش ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این گزارش میزان فروش دوره منتهی به ۳۱ خردادماه را ۷۹ هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال اعلام کرد است که در مقایسه با خردادماه سال ۹۸ رشد ۲۵.۸ درصدی را ثبت نموده است.

این روز‌ها خبری که نظر هر مخاطبی را جلب می‌کند تخلف عظیم ۹۱ هزار میلیاردتومانی است که از سال‌های ۹۷ تا ۹۹ و در دولت دوازدهم انجام شده است و باوجوداینکه رقم این تخلف آن‌قدر بزرگ است که نظر هر متخصص و غیرمتخصصی را جلب می‌کند و شاهدیم که این روز‌ها اظهارنظر‌های بسیاری دراین‌رابطه در فضای مجازی منتشر می‌شود.

پشت پرده تخلف ۹۱ هزارمیلیاردی فولاد اصفهان

این روز‌ها در رسانه‌ها این جریان با نام اختلاسی بزرگ‌تر از مجموع تمام اختلاس‌ها نام‌گذاری می‌شود و صحبت از پرونده‌ای ۳۰۰ صفحه‌ای و فساد یا اغماض سیاسی است، اما عموم مردم باید نکاتی را در مورد این پرونده در نظر داشته باشند تا تلاش‌ها و سرمایه‌های کشور که طی سال‌ها پیگیری بالقوه شده با جریان‌سازی‌های هدف‌دار زیر سؤال نرود.

مخاطب ما در این جمع‌بندی مردم هستند و وظیفه خود می‌دانیم که متذکر شویم عمده این پرونده ۳۰۰ صفحه‌ای که سند انتشار اخبار منفی درباره مجتمع فولاد مبارکه اصفهان است فساد مطلق نیست و به موضوعاتی نظیر این که چرا سود ایمیدرو واریز نشده؟ است که فعالان بازار سرمایه می‌دانند که این اتفاق، در شرکت‌های بورسی مرسوم است و نمی‌توان نام فساد بر آن گذاشت؛ اما مبحث اصلی، رقمی است که اعلام می‌شود که ممکن است با بررسی‌های بعدی از سوی مراجع ذی‌صلاح و پس از کسر ارقامی که در پی تخلفات از این رقم کم می‌شود ابعاد این پرونده را تغییر دهد.

شاید بهتر باشد نگاه عمومی به این پرونده کمی منصفانه‌تر شود و مردم بدانند که بخشی از این رقم بزرگ به فروش این مجتمع بازمی‌گردد؛ فروش به افراد و اشخاص و گروه‌های خاص که فساد اصلی در این زمینه از قیمت‌گذاری محصولات تأثیر می‌پذیرد؛ قیمت‌گذاری‌ای که غالباً مدیران و رؤسا و مسوولین بالادستی بدان آلوده شده‌اند و رانت عظیمی نیز برای همین مدیران به دنبال داشته است.

بخش اعظمی که ۵۷ هزار میلیارد تومان از این تخلفات را شامل می‌شود به بحث زیر فروشی بازمی‌گردد؛ یعنی قیمت اصلی عددی بوده و فروش با قیمتی پایین‌تر انجام شده است؛ حال چه کسی مسوول قیمت‌گذاری است؟ وزارت صمت. شاید همین کلمه کافی باشد تا مردم در نظر داشته باشند که چرا می‌گوییم این فساد در بخشی از شرکت‌های دولتی به همین شکل در حال روی دادن است.

نکته این پرونده این است که وقتی کالایی قیمت جهانی دارد، زمانی که به‌صورت دستوری قیمت‌گذاری شود، رانتی عظیم برای بسیاری به دنبال خواهد داشت و جلوی آن را هم نمی‌توان گرفت جز با قطع این سیاست غلط؛ یعنی قیمت‌گذاری دستوری از صنایعی تولیدی نظیر صنایع فولاد مبارکه اصفهان و سایر صنایع مشابه...

با فساد چه یک میلیارد باشد و چه ۹۱ هزار میلیارد، باید برخورد کرد

در پایان و در جمع‌بندی نباید فراموش کنیم که فساد چه یک میلیارد تومان باشد و چه ۹۱ هزار میلیارد تومان، فساد است و نباید بر آن سرپوش گذاشت و آن را توجیه کرد و قطعاً برخورد با تخلفاتی که ثابت شود، باید بدون اغماض در دستور کار دولت و قوه قضائیه قرار گیرد، اما مسئله اساسی آن است که اشتباه و تخلفات افرادی انگشت‌شمار نباید به‌گونه‌ای جلوه داده شود که نام نیک یک مجتمع صنعتی و زحماتی که کارگران و مدیران جهادی طی سالیان دراز برای امنیت اقتصادی و صنعتی کشور کشیده‌اند زیر سؤال رود.

نهایتاً این وظیفه مردم و مسوولان است که بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین نکات مثبت دررابطه‌با مجتمع صنعتی فولاد مبارکه اصفهان را مدنظر داشته باشند و در رسیدگی به این پرونده به مسوولان اجرایی کشور اعتماد کنند تا روحیه امید در میان مردم تضعیف نشود و باتکیه‌بر توکل به خدا مردم و مسوولان در کنار هم قدم‌های مثبتی در راه اعتلای کشورمان بردارند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده