تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۷۱۷۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم ۷۰ درصدی مردان از اشتغال ثبت شده در ۵ ماهه امسال

‌می‌متالز - معاون اشتغال وزارت کار گفت: بررسی جنسیت اشتغال ثبت شده ۵ ماهه سال جدید نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد مربوط به مردان و ۳۰ درصد مربوط به زنان بوده و بیش از ۶۰ درصد افراد دارای مدرک دیپلم و بالاتر هستند.

به گزارش می‌متالز، بیکاری افراد تحصیل کرده مسئله‌ای است که هر دولت با روی کارآمدن خود برای آن برنامه ریزی می‌کند. به جز مساله سیاست گذاری که یک ضرورت است، کسب مهارت لازم متناسب با نیاز بازار کار مساله‌ای است که باید انجام شود. برخی از کارشناسان عملکرد جزیره‌ای دانشگاه و بازار کار را زمینه ساز بیکاری فارغ التحصیلان می‌دانند و معتقد هستند که دانشگاه‌ها نیروی کار متخصص و متناسب با نیاز بازار کار را تربیت نمی‌کنند و اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی مهارت شغلی روز آمد و تازه را ندارند.

عدم مهارت در دانشجویان باعث شده است که بخش زیادی از رشته‌های دانشگاهی نیازمند نیروی کار ماهر هستند، اما کمبود نیرو دارند. طی سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها همایش‌های مختلفی برای حل این مشکل برگزار شده است، اما نتیجه مطلوبی دریافت نشده است. حل معضلات موجود در این روند شاید نیازمند تغییرات بنیادین باشد که البته کار آسانی هم نیست، اما ضروری و غیرقابل اجتناب است. باید سد میان آموزش عالی و بازار کار شکسته شود تا فعالیت این دو بتواند مکمل یکدیگر باشد.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار درتحلیل وضعیت ایجاد اشتغال می‌گوید:بررسی جنسیت اشتغال ثبت شده ۵ ماهه سال جدید نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد مربوط به مردان و ۳۰ درصد مربوط به زنان بوده و بیش از ۶۰ درصد افراد دارای مدرک دیپلم و بالاتر هستند. حدود ۱۰۰ هزار مورد تأمین مالی اشتغال در این مدت صورت گرفته که ۴۸ درصد طرح‌ها مربوط به بخش خدمات، ۳۰ درصد مربوط به بخش صنعت و ۲۲ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است. همچنین بیشترین محل تامین مالی منابع تبصره ۱۶ بودجه است که بیش از ۴۶ درصد از این محل پرداخت شده است که تسهیلات اشتغالی کم بهره است.

معاون اشتغال افزود: در ۵ ماهه گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق کاریابی‌ها بیش از ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی شناسایی و ۱۵.۴۶۲ نفر از ابتدای سال به وسیله کاریابی‌های غیردولتی داخلی و خارجی به کارگماری صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده