به گزارش میمتالز، امیرمحمود غفاری اظهار کرد: در راستای بند «و» تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور برای اولین بار در تاریخ فعالیتهای وزارت راه و شهرسازی ۳۴ پروژه ریلی و آزادراهی اولویتدار وزارت راه شناسایی و ۱۸ گزارش توجیهی فنی و مالی از پروژههای مذکور تهیه و به شرکتهای تامین سرمایه جهت بررسی توجیهپذیری طرحها و تعیین نحوه تامین مالی ارسال شد.
وی ادامه داد: از این تعداد ۷ پروژه شامل آزادراه تهران- شمال (منطقه ۲ و ۳)، آزادراه اهواز- اندیمشک، آزادراه مرند - بازرگان، آزادراه امامزادههاشم- بندرانزلی، ریلی شیراز- بوشهر، ریلی گرگان – بجنورد - مشهدو بزرگراه کوار – فیروزآباد - جم تایید و گزارشهای آنها جهت اخذ مجوزهای قانونی و تایید نهایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.
وی با یادآوری اینکه تامین مالی از محل بازار سرمایه برای آزادراه تهران-شمال به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان نهایی شده است، افزود: تامین اعتبارات بودجهای در قالب اعتبارات مندرج در پیوست یک قانون بودجه سال جاری، ردیفها و تبصرههای قانونی صورت گرفته و میزان اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای پیوست یک قانون بودجه به مبلغ ۲۵۹۰۰ میلیارد تومان است که با پیگیریهای مستمر منجر به اخذ تخصیص به مبلغ ۵ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان شده است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: ابلاغ اعتبارات ردیفهای متفرقه به مبلغ ۳۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و اعتبار پیشبینی شده در تبصرههای قانون بودجه در بخش حمل و نقل در مجموع به میزان ۳۴ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان است.
غفاری افزود: از کل این اعتبار (تبصرههای قانون بودجه) مبلغ ۹۱۲۰ میلیارد تومان از طریق بند ز تبصره یک موضوع قیر، ۲۳ هزار میلیارد تومان از محل بند (الف) تبصره (۱۱) (موضوع تهاتر و فروش اراضی از طریق مزایده و واریز به صندوق توسعه مسکن)، ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل بند (ی) تبصره (۱۱) - اجرایی شدن قانون جهش تولید مسکن مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی تامین میشود.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص مابقی اعتبارات موضوع تبصرههای قانون بودجه اعلام کرد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان از طریق بند و تبصره ۲ سود قابل تقسیم سالیانه شرکتها و سازمانهای دولتی تابعه، ۶۰۰۰ میلیارد تومان از طریق بند (ی) تبصره (۲) - واگذاری سهام شرکتهای دولتی برای کمک به راههای روستایی، ۳۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بند (ب) تبصره (۵) -پرداخت ۳۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران راههای روستایی، ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل بند د تبصره ۵ اسناد خزانه برای بازآفرینی شهری بافتهای فرسوده پیرامون حرمهای مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، و حضرت احمد ابن موسی (ع)، ۱۵۰ میلیارد تومان از محل بند (ج) تبصره (۱۰) - افزایش تعرفه جریمههای رانندگی (جهت اصلاح راههای روستایی و معابر در نقاط حادثهخیز بین شهری، ایمنسازی، اصلاح هندسی و حذف نقاط حادثهخیز در تقاطعها و راههای روستایی و شهری و جادهای)، ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق بند (ب) تبصره (۱۱) (موضوع مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول و همچنین تغییر کاربری و فروش زمینهای مازاد و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط بند (ط) تبصره (۱۱) - توسعه سامانههای بخش مسکن از جمله سامانه ملی املاک و اسکان کشور، سامانه ثبت نام و پالایش متقاضیان و سامانه نظارت (کنترل) طرح (پروژه) برنامههای تولید مسکن تخصیص مییابد.
غفاری در خصوص پروژههای قابل افتتاح هفته دولت اظهار کرد: در مجموع ۳۲۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان و اعتبار ارزی ۴ میلیارد و ۲۳ میلیون یورو در زمینه احداث انواع راه و خط دوم ریلی، ساخت و آسفالت راههای روستایی، آسفالت راههای شریانی، توسعه و تجهیز بنادر، احداث ساختمانهای خدماتی روبنایی و زیربنایی (از قبیل مدرسه، مسجد، پارک، شبکه آب و فاضلاب و ...) به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی درباره آخرین وضعیت راهآهن چابهار- زاهدان نیز اعلام کرد: این پروژه در دو فاز در حال پیگیری و انجام است؛ فاز نخست اتصال چابهار به شبکه ریلی است که با تکمیل این پروژه گام بزرگی برای توسعه استان سیستان و بلوچستان در کل اقتصاد کشور برداشته خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر ۶۰ درصد است و با دستور رییسجمهور محترم برای تخصیص وام صندوق توسعه ملی کار سرعت گرفته است. زیرسازی فاز اول این پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رو به اتمام است.
وی تاکید کرد:با تلاشهای شبانهروزی قطعه ۱۶۲ کیلومتری خطآهن زاهدان – خاش طی روزهای اینده به بهرهبرداری میرسد. باقیمانده پروژه این فاز نیز با هزینه معادل ۳۰۰ میلیون یورو ظرف دو سال آتی به بهرهبرداری خواهد رسید.
غفاری توضیح داد: ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود ۹۰۰ کیلومتر است که عملیات اجرایی ۴ قطعه آن آغاز شده و پیشرفت فیزیکی آن در حدود ۱۰ درصد است. با تکمیل این فاز کریدور ریلی شمال-جنوب شرق کشور تکمیل خواهد شد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت پایش مصوبات سفرهای ریاست جمهوری به استانهای کشور افزود: از ۳۱ سفر انجام شده تاکنون تعداد ۲۶ مصوبه سفر به این وزارتخانه ابلاغ شده است که این تعداد مصوبه در مجموع با ۴۲۱ بند دربرگیرنده ۵۴۲ تکلیف برای سازمانها و شرکتهای تابعه است و این موضوع از طریق سامانه پایش مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور به دستگاههای تابعه ارجاع شده و دستگاههای مذکور موظفاند در مقاطع ماهانه آخرین اقدامات و عملکردهای مربوطه را در سامانه مزبور درج و ثبت کنند.
داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای صبح امروز اول شهریور ماه در اولین نشست تخصصی روسای پلیس راهور با مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه گفت: خرابی آسفالت، روسنایی، نیوجرسی از جمله ایراداتی است که پلیس را نسبت به آنها به وزارت راه و شهرسازی گلایه دارند. از ۲۲۱ هزار کیلومتر راه ۳۴ هزار راه اصلی و شریانی است و ۹۰ درصد بار ترافیکی روی این جاده هاست.
وی تصریح کرد: برای نگهداری راهها باید سالانه ۴ تا ۶ درصد ارزش جادهها هزینه شود؛ سال گذشته که تورم را نداشتیم با توجه به ارزش راهها ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان به عدد ۱۶۸ هزار میلیارد تومان برای نگهداری راهها رسیدیم.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این عدد بالا بود کمیسیون عمران مجلس به ما اعلام کرد بدبینانهترین رقم را اعلام کنید که با حذف راههای روستایی، فرعی و... به عدد ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیدیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی بودجه سازمان راهداری و جادهای طی سال گذشته گفت: این عدد حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود که ۲ هزار میلیارد تومان به نگهداری راههای اختصاص یافت.
امانی همچنین با بیان این که باید از محل جرایم رانندگی ۱۶۰۰ میلیارد تومان به راهداری پرداخت میشد، افزود: پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان از محل جرایم رانندگی تصویب شد، اما تا امروز ۵۰ میلیارد تومان به راهداری پرداخت شده است.
وی با تاکید بر این که بعد از بحران آب، حتما دچار بحران جاده میشویم اگر برای آن چاره اندیشی نکنیم، اظهار کرد: در زمان حاضر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در حوزه راهداری داریم و در عین حال ۲۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم.
منبع: خبرگزاری تسنیم