تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۷
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۲۷۱۷۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

تفکیک وزارت صمت با برنامه ششم توسعه مغایرت دارد/ هزینه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی تغییر ساختار!

‌می‌متالز - نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تشکیل وزارت بازرگانی با سیاست‌های کلان کشور در تضاد است و باعث بزرگ شدن دولت می‌شود.

به گزارش می‌متالز، لایحه‌ی تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۷ به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، اما با سیاست‌های کلان کشور و اسناد بالادستی مغایرت داشت درنتیجه با مخالفت کمیسیون‌های تخصصی مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس مواجه شد. در پایان سال ۱۳۹۷ با افزایش نابسامانی‌های بازار، مجلسی‌ها طرح تفکیک وزارت صمت را به جریان انداختند چرا که بر این باور بودند که دولت توانایی مدیریت تنظیم بازار کالا‌های اساسی را با ساختار فعلی وزارتخانه‌ها ندارد، اما این طرح به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی کشور با مخالفت شورای نگهبان روبه رو شد.

با تغییر مجلس و دولت، موضوع تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی مجدداً مطرح شده است. آن چیزی که باعث نگرانی شده موافقت مجلس و دولت با این طرح است چرا که تولید و تجارت دو بخش مجزا از یکدیگر نیستند و باید بخش بازرگانی ذیل وزراتخانه مربوطه باشد و تجربه اقتصادی دنیا نشان داده است همکاری این دو در کنار هم موجب رونق اقتصادی خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا، نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون این موضوع گفت: تفکیک وزرات صمت معایب و اشکالاتی دارد که اگر این تفکیک صورت گیرد قطعاً با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی افزود: تشکیل وزارت بازرگانی با سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی مغایرت دارد و مخالف قانون برنامه ششم توسعه است. طبق این قانون، دولت موظف است دستگاه‌های غیرضرور را حذف و یا ادغام کند و دولت را کوچک کند لذا اگر این تفکیک اجرا شود با این قانون در تضاد است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حقیقت تفکیک وزارت بازرگانی می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را به کشور تحمیل کند و تخمین زده شده که حدوداً ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان این اصلاح ساختاری هزینه دارد.

حجت الاسلام حسینی کیا با اشاره به اینکه تفکیک وزارت صمت نتیجه‌ای ندارد، اظهار داشت: کشور‌های توسعه یافته دنیا این تفکیک را انجام داده‌اند، اما نتیجه‌ای نگرفتند و مجدداً وزراتخانه‌ها را ادغام کردند.

وی یادآور شد: اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود با قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار مغایرت دارد چرا که افراد در حال حاضر با یک وزارتخانه مواجه هستند، اما تفکیک وزرات صمت آن‌ها را با دو وزارتخانه روبه رو می‌کند.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از دلایل مخالفت خود با تشکیل وزرات بازرگانی را، وابستگی به واردات دانست وخاطرنشان کرد: همیشه واردات با صنعت مقابل یکدیگر هستند و هنگامی که تفکیک صورت بگیرد، افراد سراغ واردات کالا‌های مختلف می‌روند و این باعث می‌شود به صنعت کشور آسیب وارد شود.

این نماینده مجلس گفت: اجرای قانون تمرکز می‌تواند شرایط اقتصادی را بهتر کند. در همین راستا ما بخشی از وظایف و اختیارات وزارت صمت را به وزارت جهاد کشاورزی محول کردیم تا بتوانیم در حوزه مرغ و تنظیم بازار مدیریت مطلوبی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: وحدت مدیریتی و داشتن متولی واحد در تأمین و توزیع کالا‌ها یکی از راهکار‌های مدیریت موفق می‌باشد و می‌تواند تولید را حفظ کند و رونق دهد. اگر ببینم فردی در مدیریت و اداره یک مجموعه ناتوان است، فرد را تغییر می‌دهیم نه این‌که مجموعه را تغییر دهیم. فردی که کوتاه قد است و قادر به نشستن روی یک صندلی نیست، صندلی را برای او بلند نمی‌کنیم بلکه صندلی کوتاه‌تر برایش قرار می‌دهیم.

حجت‌الاسلام حسینی کیا در پایان ادامه داد: در واقع با مسوولیت واحد تولید و تجارت می‌توان حوزه صنعت را به طور صحیح مدیریت و به تولید ملی کمک کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده