تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۷۱۸۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ممنوعیت رمزارز‌ها در افغانستان و دستگیری معامله‌گران توسط طالبان

‌می‌متالز - طالبان رمزارز‌ها در افغانستان را غیرقانونی و معامله‌گران توکن را دستگیر کرد.

به گزارش می‌متالز، رژیم طالبان رمز ارز‌ها را در افغانستان ممنوع کرده و چندین دلال توکن‌های دیجیتال را دستگیر کرده‌اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی افغانستان در ماه جاری ممنوعیت سراسری رمزارز‌ها را اعمال کرد در حالی که این گروه، توکن‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین را تقلبی می‌داند.

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که سرکوب با سومین شهر بزرگ افغانستان، هرات، آغاز شد و این در حالی است که افغان‌ها برای حفظ ثروت خود و دور نگه داشتن آن از دسترس طالبان به رمزارز‌ها روی آوردند. از این رو در که افغانستان یکی از ۲۰ کشور برتر از نظر پذیرش کریپتو شده است. تا کنون ۱۳ نفر دستگیر شده اند و بیش از ۲۰ تجارت رمزارزی در هرات تعطیل شده‌اند.

رمزارز‌ها به روشی محبوب برای انتقال پول به داخل و خارج از کشور تبدیل شده بود. در ماه مارس ۲۰۲۲، بی‌بی‌سی گزارش داد که پس از تسلط طالبان، رمزارز‌ها مانند آتش در افغانستان گسترش یافت، که از دلایل عمده آن می‌توان، از تحریم‌های ایالات متحده، بانک‌های ورشکسته، و حذف کمک‌های خارجی و نقل و انتقالات نقدی پس از تسلط طالبان نام برد.

رمزارز‌ها پس از بسته شدن سیستم بانکی جهانی به کمک مردم آمده بود. ایالات متحده ۷.۱ میلیارد دلار (۵.۴ میلیارد پوند) دارایی را از بانک مرکزی افغانستان توقیف کرد و به انتقال ارز ایالات متحده پایان داد. شرکت‌ها در لهستان و فرانسه برای چاپ پول افغانی قرارداد بستند و پس از تسلط طالبان بر افغانستان به انتقال‌ها پایان دادند.

رسانه‌های بین‌المللی مشاهده کردند که بحران نقدینگی که پس از آن به وجود آمد به این معنی بود که بانک‌های تجاری نمی‌توانند وام بدهند و مشتریان خرد نمی‌توانند پول خود را از بانک‌ها خارج کنند. آن روی سکه به این صورت است که مردم در افغانستان نه تنها برای تجارت، بلکه برای بقا به رمزارز‌ها روی آوردند. در افغانستان، بانک‌ها کار خود را متوقف کرده اند و اقتصاد این دولت هم در حال فروپاشی است.

پس از آنکه آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تخمین زد که نیم میلیون نفر در افغانستان به غذا، آب، سرپناه و سایر نیاز‌های ضروری محتاجند، جک باچر، با بسته حمایتی در وب سایت شرکت خود به دنبال NFT‌ها به عنوان راهی برای کمک به افراد نیازمند بود. این بسته حاوی یک سری ۱۰۰۰ تایی NFT با قیمت ۰.۰۳ ETH است که معادل ۸۷ دلار است. هر خرید نیاز‌های اضطراری یک خانواده را به مدت یک ماه پوشش می‌دهد. پس از ممنوعیت رمزارزها، کمک به غیرنظامیان تقزیبا غیرممکن خواهد بود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده