تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۷۳۱۳
سرویس خبر : زمین شناسی

سود ورود فناوری‌های اکتشاف به معدنکاران می‌رسد

می متالز - اکتشاف مواد معدنی، زیربنای اقتصاد معدنی است. اکتشاف، با روش‌های مختلفی چون ژئوفیزیک، ژئوشیمی، اکتشاف چکشی و ژئوفیزیک هوایی انجام می‌شود.
سود ورود فناوری‌های اکتشاف به معدنکاران می‌رسد

به گزارش می متالز، از آنجایی‌که ایران در زمینه اکتشاف مواد معدنی، موفقیت‌های قابل توجهی کسب نکرده است، باید با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اکتشاف، زمینه‌ را برای رونق اکتشاف در کشور فراهم کنیم. برخی از فعالان معدنی شرکت‌کننده در دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی، بر این باورند که برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند فرصتی مناسب ایجاد کند تا آخرین دستاوردهای خود در زمینه اکتشاف را به نمایش بگذارند.

 

خودکفایی در تولید قطعات

در همین زمینه، علی رادپی، رئیس هیات مدیره دانا انرژی البرز، بیان کرد: شرکت دانا انرژی البرز، در سال ۹۱ تاسیس شد. شرکت ما در زمینه طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاهی درباره شیرآلات پروانه‌ای، کشویی، یکطرفه، مخروطی، ساخت و تامین تجهیزات مورد نیاز صنایع فولاد، سیمان، مس، سرب و روی و آسیاب و گلوله‌های فولادی از جنس (۷۰cr۲) و ساخت قطعات صنایع ریلی، فنر وسلو(w۱۴)، پیچ تراورس بتنی و قطعه اتصالی ۴ سوراخه فعالیت می‌کند.
رادپی در ادامه، در زمینه محصولات تولیدی شرکت دانا انرژی البرز، گفت: این شرکت در زمینه تولید گلوله‌های فولادی برای آسیاب معادن از سایز ۲۰تا۱۰۰ میلی‌متر، طراحی و ساخت فیش پلیت ۴ سوراخه مورد استفاده در صنایع ریلی، طراحی و ساخت پیچ تراورس بتنی مورد استفاده در صنعت راه آهن، طراحی و ساخت فنر وسلو (w۱۴) یا پابند فنری در صنایع ریلی، طراحی و ساخت آسیاب معادن برای صنایع فولاد و مس، طراحی و ساخت تجهیزات فولادی، طراحی و تولید مخازن فولادی، ساخت نیم لوله و لوله فولادی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و تولید قطعات ریخته‌گری صنایع فولادی نیز فعال است.
وی در پاسخ به این پرسش که ارتباط شرکت خود را با اکتشاف بازگو کنید، بیان کرد: معدنکاران پس از اکتشاف، به تجهیزاتی برای حفاری و بهره‌برداری از آنها نیاز دارند. شرکت ما در زمینه تولید بالمیل و نقاله‌ها نیز فعال است.
رئیس هیات مدیره دانا انرژی البرز در ادامه بابیان اینکه برای تهیه و تولید محصولات به قطعات کشورهای خارجی وابستگی نداریم، بیان کرد: تمام تجهیزات مورد نیاز شرکت ما در داخل کشور تهیه و تامین می‌شوند و از این‌رو در تحریم‌ها چندان نگران نبودیم زیرا می‌دانستیم می‌توانیم با تکیه بر توان داخلی، نیازهای داخلی را تامین کنیم.
رادپی در پایان با اشاره به شرکت‌های طرف قرارداد شرکت دانا انرژی البرز، تصریح کرد: بیشتر شرکت‌های طرف قرارداد ما معدنی و شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاهی، شرکت‌های تولیدکننده خطوط لوله نفت و گاز و شرکت‌های معدنی هستند. در مجموع ۷۰ درصد شرکت‌هایی که با آنها همکاری می‌کنیم در زمینه معدن و صنایع معدنی فعالیت می‌کنند. شرکت‌هایی مانند فولاد خراسان و فولاد خوزستان از جمله مهم‌ترین شرکت‌های طرف قرارداد ما هستند.

 

تلاش برای بهینه‌سازی معدنکاری

همچنین در این زمینه، علی فرشچی، رئیس هیات مدیره شرکت بهینه‌سازان معادن بهسام، اظهار کرد: شرکت ما در سال ۸۳ تاسیس شده و در واقع از بدو تاسیس، رسالت افزایش بهره‌بروری اقتصادی برای معادن، بهینه‌سازی آنها و ارتقای ارزش‌افزوده در فرآیند تولید معادن را تعریف کردیم.
وی با بیان اینکه شرکت بهسام، نخستین شرکت تخصصی در زمینه بهینه‌سازی معادن است، تصریح کرد: بهینه‌سازی در صنایع مختلف تعاریف مختلفی دارد و شرکت ما با تکیه بر سرمایه بخش‌خصوصی توانسته است زمینه فعالیت خدمات مهندسی و مشاوره معادن و صنایع معدنی را ایجاد کند. درحال‌حاضر شرکت ما با معادن بزرگی چون مس سرچشمه همکاری می‌کند و این ارتباط بیش از ۱۰ سال دوام آورده است.
فرشچی با اشاره به سخنرانی مشاور این شرکت با عنوان چالش‌های امروز سرمایه‌گذاری در اکتشاف، در آیین گشایش همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی، گفت: پل هانگ، سخنران شرکت در واقع مشاور ارشد اکتشاف است.
وی، گفت: بهینه‌سازی از مرحله اکتشاف تا مرحله تولید محصول معدنی، ادامه دارد. در واقع بهینه‌سازی همان «ماین تومیل» است یعنی بر روند فعالیت معدنکاران از آغاز استخراج مواد معدنی تا مرحله فرآوری آن نظارت می‌کند. تمام فعالیت‌ها از مرحله اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی را با استفاده از فناوری‌های نوین، انجام می‌دهیم. در اکتشاف با استفاده از روش‌های نوین کانسارهای پنهان و در حقیقت روش‌های دورسنجی، اقدام به بهینه‌سازی فرآیند اکتشاف می‌کنیم. وی بابیان اینکه شرکت از نرم‌افزارهای بهینه‌سازی استراتژیک استخراج بهره می‌گیرد، تصریح کرد: شرکت ما نخستین شرکتی است که با استفاده از نرم‌افزارهای اکتشاف در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده و از نرم‌افزارهایی چون دیتای ماین، لیگ‌فراگ و جم کام که نرم‌افزار سازمانی شرکت است در زمینه اکتشاف بهره می‌گیرد.
فرشچی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت ما در زمینه ورود فناوری نوین به اکتشاف معدنی تلاش می‌کند. ورود این فناوری‌ها برای معدنداران سود اقتصادی زیادی دارد. شرکت در این نمایشگاه این فرصت را برای ما ایجاد می‌کند که آخرین دستاوردهای خود در این زمینه را به دیگر فعالان معدنی، نشان دهیم.
وی بابیان اینکه شرکت‌های افریقای جنوبی با وجود تحریم‌ها همچنان با ما همکاری می‌کنند، گفت: افریقای جنوبی در زمینه تجهیزات معدنی، آخرین فناوری‌ها را کسب کرده است و با وجود تحریم‌ها همچنان با ما همکاری می‌کند. شرکت اس‌آر‌کی افریقا در ایران، پروژه‌های بزرگی را در دست دارد و با سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی، شرکت‌های فولادی و شرکت ملی صنایع مس بیش از ۲۵ سال است همکاری می‌کند.

 

سخن آخر

دومین دوره نمایشگاه اکتشاف مواد معدنی با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشاف موادمعدنی کشور و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، خانه معدن ایران و شرکت ملی صنایع مس ایران و همچنین شرکت رستاک پادویژن برگزار شده و دومین نمایشگاه تخصصی اکتشافات مواد معدنی در فضایی به وسعت ۵۰۰۰ متر مربع از ۸ تا ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
محورهای اصلی این نمایشگاه عبارتند از ضرورت بازنگری استراتژی اکتشاف، تسهیل قوانین و شیوه‌نامه‌های اکتشاف، استفاده از فناوری و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه و توانمندسازی منابع انسانی.

عناوین برگزیده