تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۷۳۴۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پرداخت تسهیلات به طرح‌های روستایی/ حمایت از صندوق خرد محلی به عنوان زنجیره تولید روستا

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید حمایت از صندوق خرد محلی را به عنوان زنجیره تولید روستا خواند و گفت: صندوق کارآفرینی امیدحدود ۷۰۰۰میلیارد تومان به طرح‌های اشتغال روستایی و مناطق محروم تسهیلات پرداخت کرده است.

به گزارش می‌متالز، اشتغال در روستا‌ها از آن جهت اهمیت دارد که میزان بیکاری در روستا‌ها بالاست و از سوی دیگر ظرفیت ایجاد اشتغال در روستا‌ها زیاد است و با برنامه ریزی و سرمایه گذاری اندک می‌توان ایجاد اشتغال کرد.

روستا‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کلان و بسترساز رشد تولید کشور هستند، مطعناً پیشرفت و توسعه یک ناحیه روستایی باید در چارچوب کلی سیاست‌های ملی طراحی گردد. چراکه این مساله نشانگر پیوستگی توسعه روستایی و توسعه ملی است. عدم توجه به فضا‌های روستایی، بی توجهی به توان و امکانات تولیدی نواحی روستایی و نیروی انسانی پرتوان روستا از مشکلات اساسی در دستیابی به توسعه روستایی است.

صندوق کارآفرینی امید یکی از بخش‌هایی است که توسعه روستا را دردستور کار خود دارد، نعمت الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره میزان تسهیلات اشتغال می‌گوید:از ابتدای سال حدود ۳ هزا رو ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است گفت: حدود ۷۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در این مدت ایجاد شده است.

رضایی اظهار داشت:برنامه‌های صندوق همسو با شعار سال پیش می‌رود، با توجه به شعار سال، اقدام مشترکی را با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری آغاز کرده ایم، در این طرح مقرر شده است که ۲۰۰۰ میلیارد تومان از منابع به طرح‌های دانش بنیان اختصاص یابد. در طرح‌های دانش بنیان، تمام طرح‌ها راستی آزمایی می‌شوند، که در حال برنامه ریزی برای اجرای برنامه‌ای تحت عنوان رویداد مدار هستیم که از هفته آینده اجرایی می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه حمایت از صندوق‌های خرد و محلی در صندوق کار است گفت: بیش از ۱۰ هزار صندوق درسال جاری یا توسعه می‌یابد؛ یا مورد حمایت قرار می‌گیرند، این صندوق‌ها کمک کننده زنجیره تولید فعالیت‌های روستا‌ها هستند. یعنی سبدی از فعالیت‌ها وجود دارد که مورد حمایت صندوق هستند.

وی همچنین از پرداخت ۵۵ هزار فقره تسهیلات اشتغال به ارزش ۷۰۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های اشتغال روستایی و مناطق محروم خبر داد و گفت:متوسط سرانه ایجاد اشتغال ۱۳۵ میلیون تومان است. اهمیت اشتغال در روستا‌ها در این است که سهم بخش‌های اقتصادی در روستا تقریباً برابر سهم اشتغال است و عمده نرخ بیکاری جامعه روستایی کمتر از نرخ بیکاری شهری و متوسط کشور است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید به بودجه تعیین شده برای طرح‌های گردشگری اشاره کرد و چنین گفت: طرح‌های گردشگری که به این صندوق معرفی شده، ۳۳۰ میلیارد تومان است که ۸۰ میلیارد تومان آن مصوب و ۱۸ میلیارد تومان اختصاص داده شد. با توجه به اینکه فرصت زیادی نداریم باید زودتر منابع را اختصاص دهیم.

وی بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید در حوزه گردشگری و بوم‌گردی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. در سال جدید روی کریدور گردشگری کار خواهیم کرد و گردشگری دریایی نیز در دستور کار ما قرار دارد، از طرح‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استقبال می‌کنیم و آماده همکاری با این وزارتخانه هستیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده