تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۴
کد خبر: ۲۷۴۲۹۴
‌می‌متالز - در حالی کمیسیون صنایع و معادن از مخالفت خود برای تفکیک وزارت صمت خبر داد که مهلت دولت نیز برای تعیین و تکلیف این طرح تمام شده و ممکن است که مجددا استیضاح رضا فاطمی‌امین در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، در مجلس دهم، برخی از نمایندگان طرح تفکیک وزارت صمت را مطرح کردند. این طرح پس از طی‌کردن مراحل کمیسیون تخصصی و صحن مجلس با رای حداقلی به شورای نگهبان رفت. در آن‌جا به طرح ایراداتی گرفته شد. اما چون مجلس دهم به اتمام رسید، بررسی این طرح در مجلس یازدهم دنبال شد.

اخیرا مجلس اعلام کرد که مهلت دولت برای تفکیک وزارت صمت تمام شده و باید هر چه سریع‌تر تعیین و تکلیف کند. همچنین سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، اعلام کرد که اگر مجلس به این جمع‌بندی برسد تا دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی تفکیک شوند، دولت هم برای انجام این تفکیک آمادگی دارد. بنا بر گفته حسینی، هنوز این طرح در هیات دولت مطرح نشده است.

او معرفی وزیر بازرگانی را منوط به نهایی شدن طرح وزارت بازرگانی دانست و تشریح کرد: در حال حاضر منتظر تایید طرح کمیسیون اجتماعی مجلس در صحن مجلس و در مرحله بعدی توسط شورای نگهبان هستیم تا وزیر بازرگانی را معرفی کنیم؛ چراکه باید طرح تصویب شود تا اساسنامه وزارتخانه نوشته و وزیر معرفی شود.

تفکیک «وزارت صمت» یک دعوای قدیمی است

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس، در خصوص تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: ما اکنون تجربه چندین ساله‌ای از تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها داریم، اما تاکنون یک کارِ کارشناسی که حاصل مطالعاتی دقیق باشد، به دست ما نرسیده است. یعنی ما نمی‌دانیم که با ادغام‌هایی که صورت گرفت به اهداف خود رسیدیم یا نه و یا اساساً چاره کار چیست؟

او تصریح کرد: امروز شاهد این هستیم که دولت، علاقه‌مند به تشکیل وزارت بازرگانی است. آن‌ها تنها منطقی که به آن متوسل شدند این است که در شرایط موجود، برای ضرورت نظارت بر قیمت کالا‌ها و حمایت از مصرف‌کننده، نیازمند تشکیل وزارت بازرگانی هستیم؛ در حالی که من این روند را علاج درد نمی‌دانم.

علیرضابیگی اظهار کرد: تفکیک وزارت صمت، یک دعوا یا اختلاف‌نظر قدیمی است که تاریخچه آن به قبل از پیروزی انقلاب برمی‌گردد. تجربه‌ای که ما توانستیم از سر بگذرانیم این بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسوول تامین کالا‌های صنعتی مورد نیاز کشور است و هر چقدر از آن را می‌تواند باید با ظرفیت داخلی تامین و آن قسمتی را که نمی‌تواند مهیا کند، باید مجوز واردات دهد و اگر تولیدات مازاد بر مصرف داخلی داشتیم، اجازه صادرات را بدهد. این موضوع در وزارت جهادکشاورزی هم، وجود دارد.

او معتقد است اگر وزارت بازرگانی شکل بگیرد که بخشی از کاری را که اکنون در وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت صورت می‌گیرد را دنبال کند، علی‌القاعده با این وضع مدیریتی که ما در کشور داریم، هماهنگی این وزارتخانه‌ها به این راحتی امکان‌پذیر نیست و همواره شاهد این خواهیم بود که وزارتخانه‌ها تقصیر را بر گردن وزارتخانه دیگری بیاندازند.

تفکیک وزارت صمت گره‌ای از مشکلات حل نمی‌کند

نماینده تبریز یادآور شد: از نظر من، تفکیک وزارت صمت که این روز‌ها صحبت آن مطرح است مثل این می‌ماند که پشت سد، آب کم باشد، اما ما مرتب شبکه‌های آبرسانی خود را تغییر دهیم که حتماً در بهره کار، تفاوتی نمی‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون وزارت صمت، ابزار کافی برای تنظیم بازار را در اختیار دارد، اما اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود، ابزار خاصی را در اختیار ندارد. یعنی اکنون وزارت صمت وظیفه تولید، واردات و صادرات را بر عهده دارد و تشکیل وزارتخانه دیگر به دلیل نداشتن برخی ابزار‌ها نمی‌تواند پاسخگو باشد. در ضمن این تفکیک‌ها و یا ادغام‌ها کلی هزینه روی دست کشور می‌گذارد و اینکه گروهی در راس کار باشند که علاقه‌مند به ادغام و روزی دیگر، عده‌ای بر روی کار بیایند که علاقه‌مند به تفکیک باشند، کار صحیحی نیست و این هزینه از جیب ملت می‌رود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده