تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۷۴۸۳۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

برگزاری هر ماه یک قرعه کشی با عرضه ۱۰۰ هزار خودرو در نیمه دوم سال

برگزاری هر ماه یک قرعه کشی با عرضه ۱۰۰ هزار خودرو در نیمه دوم سال
‌می‌متالز - سخنگوی وزارت صنعت با بیان که تا این لحظه هیچ درخواستی برای واردات خودرو از هند و برزیل وصول نشده است افزود: در ۶ ماه دوم سال هر ماه یک قرعه کشی با عرضه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برگزار خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، امید قالیباف در نشست خبری در خصوص واردات خودرو، گفت: تاکنون ۲۰۰ درخواست واردات خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال شده که عمده این درخواست‌ها ناقص و بدون توجه به الزامات آیین نامه واردات بوده است.

وی افزود: در این زمینه افراد و شرکت‌ها را به وزارتخانه خواسته‌ایم تا فرآینده مربوطه را تکمیل کنند، بر این اساس برخی درخواست کنندگان خواستار تمدید مهلت واردات شدند و ممکن است قدری بیشتر به طول بیانجامد.

هیچ درخواستی برای واردات خودرو از هند و برزیل در وزارتخانه وصول نشده

سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: برخی در جامعه به پیشواز مخالفت با واردات خودرو رفتند، به طوری که می‌گویند با ۳۰۰ میلیون تومان یا ۱۰ هزار دلار چه خودرو‌هایی می‌خواهد وارد کشور شود؟ به‌صراحت اعلام می‌شود تا این لحظه هیچ درخواستی برای واردات خودرو از هند و برزیل در وزارتخانه وصول نشده است.

قالیباف ادامه داد: واردکنندگان تاکنون با برند‌های خوب اروپایی و کره‌ای در رده خودرو‌های اقتصادی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار مذاکره کرده‌اند که خودرو‌های بسیار با کیفیت است که می‌توانند استاندارد‌های ۸۵ گانه ما را پاس کنند.

وی با اشاره به تصویب دو فوریت لایحه اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: این مهم فضا را برای سرعت گرفتن روند اسقاط خودرو باز خواهد کرد. تا سال گذشته رکورد‌های ۱۵۰ هزار دستگاه در سال اسقاط خودرو نیز ثبت شده بود، اما به‌تدریج کاهش یافت به طوری که از ابتدای امسال تا امروز فقط ۱۵ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است.

سخنگوی وزارت صنعت بیان داشت: تشویق‌ها و تنبیه‌های در نظر گرفته شده تاکنون نتوانسته اثرگذاری لازم را در این زمینه داشته باشد، از سوی دیگر پلیس نیز جلوی تردد خودرو‌های فرسوده را نمی‌گیرد و قیمت‌های آن‌ها نیز افزایش یافته است و بر این اساس شاهد انباشت خودرو‌های فرسوده در کشور هستیم.

وی گفت: اکنون حدود ۳.۵ میلیون دستگاه خودرو فرسوده و ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در شهر‌ها وجود دارد و هر چند در قانون مقرر شده بود تولیدکنندگان ۲۵ درصد تولیدات خود را صرف گواهی اسقاط کنند، اما در مجموع این رویه قفل و منجر به افزایش قیمت گواهی اسقاط در سال‌های اخیر شده بود.

وزارت صنعت نقش وکیل مدافع صنعت خودرو را ندارد

قالیباف خاطرنشان کرد: لایحه‌ای که روز گذشته وزیر صمت در مجلس از آن دفاع کرد و مصوب شد به خودروساز می‌گوید به ازای قیمت هر خودرو یک درصد ارزش آن را به صندوق محیط زیست واریز کند تا از محل آن به دارندگان خودرو‌های فرسوده تسهیلات داده شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه از نظر این وزارتخانه کیفیت خودرو‌ها قابل قبول نیست، تاکید کرد: ما به دنبال وزارتخانه نقش وکیل مدافع صنعت خودرو را نداریم، اما ساز و کار‌ها و کمک‌هایی طراحی شده تا ارتقای کیفیت محصولات آن‌ها اتفاق بیفتد.

قالیباف با بیان اینکه در خصوص کیفیت خودرو پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت طراحی شده است، افزود: برای کوتاه مدت، پروژه‌هایی باید تعریف شود که ناظر بر رفع عیوب محصولات باشد، اما برای بلندمدت ایجاد پلتفرم‌های جدید خودرویی که محصولات آن‌ها در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.

سخنگوی وزارت صنعت یادآور شد: در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو شاهد انعقاد ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم نامه بین خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و روسی و مطرح شدن صادرات خودرو‌های شاهین و تارا به این کشور بودیم که ناظر بر ارتقای کیفی محصولات ایرانی است.

وی همچنین از تولید و ورود خودروی اقتصادی داخلی از نیمه دوم ۱۴۰۲ به بازار خبر داد و گفت: این خودرو که حاصل هم افزایی و تعامل ایران خودرو سایپا و قطعه‌سازان درجه یک کشور است، در حد و اندازه کلاس خودرو‌های اقتصادی روز جهان است.

نباید زیان خودروسازان از جیب مصرف کننده پرداخت شود

قالیباف همچنین در خصوص افزایش قیمت خودرو‌های داخلی گفت: گفته می‌شود خودروسازان با زیان انباشته مواجه هستند، اما سوال این است که آیا این زیان باید با افزایش قیمت خودرو و از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت شود یا خودروسازان باید به اصلاح ساختار خود بپردازند؟

وی تاکید کرد: تا زمانی که خودروسازان گام‌های اساسی برای اصلاح ساختار‌های خود برندارند نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت زیانشان را جبران کنند، هرچند اقداماتی در راستای اصلاح ساختار‌ها انجام گرفته است. افزایش هزینه‌های خودروسازان به سازمان حمایت اعلام و در ستاد تنظیم بازار مطرح می‌شود و در صورت موافقت این ستاد اجازه افزایش قیمت خواهند یافت.

سخنگوی وزارت صمت درخصوص استیضاح وزیر صمت تصریح‌کرد: این مساله به هیچ عنوان مطرح نیست و شاید برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی به برخی موارد داشته باشند، اما این موضوع را نباید به پای کل مجلس گذاشت.

قالیباف از واگذاری پنج‌هزار و ۴۰ فقره محدوده اکتشافی، پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره برداری و معادن متروکه تا دو هفته دیگر خبر داد.

افزود: این واگذاری تا دو هفته دیگر در ۳۱ استان و جنوب استان کرمان در چهار گروه هشت استانی برگزار خواهد شد وی گفت: صلاحیت فنی و مالی افرادی که می‌خواهند در این مزایده شرکت کنند از امروز در سامانه وزارت صمت در قسمت کاداستر معدن احصا شده است. مزایده معادن یاد شده ۲ ماه و نیم به طول خواهد انجامید که سبب رشد بخش معدن در ۶ ماهه دوم سال خواهد شد. این مزایده به گونه‌ای است که شاهد رانت و فساد در آن نخواهیم بود.

در قرعه کشی آینده همه محصولات سایپا از این فرآیند خارج می‌شوند

قالیباف همچنین در خصوص حقوق دولتی معادن بیان داشت: حقوق دولتی به صورت هوشمند و کاملا الکترونیکی طراحی شده و اکنون ۳۵ درصد معادن از این ساز و کار استفاده می‌کنند تا دو هفته دیگر ۱۰۰ درصد معادن از آن استفاده خواهند کرد.

سخنگوی وزارت صنعت در خصوص قرعه کشی خودرو‌ها اظهار داشت: در ۶ ماه دوم سال هر ماه یک قرعه کشی با عرضه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برگزار خواهد شد.

قالیباف گفت: به‌تدریج طرح‌های خودرویی از قرعه کشی خارج می‌شود، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود در قرعه کشی آینده همه محصولات سایپا از این فرآیند خارج و حدود دو ماه آینده نیز خودروی تارا گروه ایران خودرو از قرعه‌کشی خارج شود. تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود همه خودرو‌ها از فرآیند قرعه کشی خارج شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده