تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۷۴۹۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

بیش از ۳۰ درصد فعالیت‌های فولادی کشور در کرمان است/ تعطیلی ۱۹ درصد واحد‌های صنعتی استان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت شمال کرمان گفت: اتفاقات بزرگی در زمینه سرمایه‌گذاری در استان رخ داده و اکنون بالای ۳۰ درصد فعالیت‌های فولادی کشور در استان کرمان انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی حسینی‌نژاد در نشست خبری با اشاره به اینکه در استان کرمان اتفاقات خوبی در حوزه صنعت و معدن به‌ویژه در بحث فرآوری رخ داده است، اظهار داشت: بر اساس پتانسیل‌هایی که استان دارد و رصدی که طی برنامه مطالعاتی صورت گرفته است، یک سند راهبردی در راستای توسعه پتانسیل صنعت و معدن استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان به‌عنوان بهشت معادن در کشور شناخته شده و ذخایر خوب معدنی در استان داریم، افزود: در استان ۴۹ ماده معدنی شناخته شده داریم که بیش از ۸ میلیارد تن ذخیره قطعی آنهاست و حدود ۸۳.۵ درصد این ذخایر قطعی مربوط به چهار ماده معدنی مس، سنگ آهن، کرومیت و زغال‌سنگ است.

حسینی‌نژاد گفت: در سال، ۱۲۰ میلیون‌تن انواع مواد معدنی در استان استخراج می‌شود که از این لحاظ رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی عنوان کرد: معدن مس سرچشمه، گل‌گهر سیرجان، جلال‌آباد زرند، زغال‌سنگ کوهبنان و کرومیت اسفندقه به‌عنوان پتانسیل‌های استان معرفی می‌شوند و در تکمیل ارزش افزوده این پتانسیل‌ها کار‌های بسیار بزرگ اتفاق افتاد و آن هم رشد ۱۰ درصدی در حوزه صنعت و معدن را در بدترین شرایط کشور در برنامه ششم تجربه کردیم.

مدیرکل صمت شمال استان کرمان خاطرنشان کرد: اتفاقات بزرگی در زمینه سرمایه‌گذاری در استان رخ داده و اکنون بالای ۳۰ درصد فعالیت‌های فولادی کشور در استان کرمان انجام می‌شود.

حسینی‌نژاد بیان کرد: دولت بر نامه‌ریزی کرده در افق ۱۴۰۴، ۸۰ میلیون تن کنسانتره و ۷۸ میلیون گندله، آهن اسفنجی۵۵ میلیون تن و ۵۵ میلیون تن شمش فولادی در کشور تولید کند.

مدیرکل صمت شمال استان کرمان عنوان کرد: عمده نگاه ما در بر نامه هفتم علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های جدید مباحث مربوط به بهره‌وری است و باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشیم.

وی یادآور شد: امسال در قانون بودجه، سهم حقوق دولتی معادن ۸۱۰ میلیارد تومان است و، اما با توجه به وصول حقوق دولتی که استان انجام داده، در کل سه‌هزار میلیارد تومان در بودجه تصویب شده است.

مدیرکل صمت شمال استان کرمان ادامه داد: با دستور رئیس‌جمهور مقرر شد کل ١۵ درصد حقوق دولتی معادن استان به استان برگشت بخورد، اما تعارض قانونی باید در بودجه سال ١۴٠٢ رفع شود، که نیاز به دستور نباشد.

حسینی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر در خاک استان بالای ۶۷۰۰ محدوده معدنی ثبت شده است که شامل درخواست، پروانه‌های اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری است.

وی افزود: از ۶ هزار و‌۷۰۰ محدوده معدنی ثبت شده در استان نزدیک به ۴ هزار و ۷۰۰ مورد زمان آن‌ها تمام و به نحوی پروانه آن‌ها ابطال شده و رنگ آن‌ها در کاداستر آبی است.

حسینی‌نژاد ادامه داد: در استان کرمان یک‌هزار و ۸۷۸ واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری دارند که ۴ درصد آن‌ها عالی کار می‌کنند و تقریبا ۳۶ درصد واحد‌های استان بین ۵۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و حدود ۱۹ درصد واحد‌های صنعتی استان تعطیل و راکد و مابقی نیمه فعالند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده