تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۳۲
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۷۴۵۰۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

عضو کمیسیون صنایع مجلس: آیین‌نامه واردات خودرو تغییری در رفتار خودروسازان ایجاد نمی‌کند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آیین‌نامه واردات خودرو دارای ایراد‌های جدی است و اعتقاد داریم این آیین‌نامه تغییری در رفتار خودروسازان ایجاد نمی‌کند.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی عصر امروز در نشست با اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین که در سالن جلسات این نهاد برگزار شد، اظهار داشت: آیین‌نامه واردات خودرو دارای ایراد‌های جدی است و اعتقاد داریم که با اجرای این آیین‌نامه اهداف طرح ساماندهی بازار خودرو محقق نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در این طرح تعرفه واردات خودرو‌های زیر ۲۰ هزار دلار شناور تعیین شده که در واقع به معنای عدم کاهش تعرفه واردات خودرو است، در حالی طرح واردات خودرو زمانی می‌تواند منجر به اصلاح بازار و شکسته شدن قیمت‌های غیرواقعی خودرو‌های داخلی و خارجی شود که تعرفه برای واردات خودرو‌های با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار در نهایت ۲۰ درصد باشد.

سیاهکلی ادامه داد: تعرفه گمرگی شناور باید برای خودرو‌های با قیمت بالای ۵۰ هزار دلار و خودر‌های لوکس تعیین شود تا هر کسی بتواند با پرداخت هزینه و مالیات خرید خودرو‌های لوکس سوار خودروی دلخواه شود و نباید در این زمینه مردم را محدود کنیم. ضمن اینکه اعتقاد داریم آیین‌نامه واردات تغییری در رفتار خودروسازان ایجاد نمی‌کند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه صادرات و واردات خودرو‌های کار و ماشین‌آلات خط تولید گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت می‌تواند با احصای نیاز‌های صنایع موافقت‌نامه‌هایی از دولت بگیرد و خودرو‌های سنگین و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع را وارد کشور کند.

سیاهکلی همچنین به سود بالای تسهیلات بانکی حوزه تولید اشاره کرد و افزود: همیشه گفته‌ایم که سود‌های ۲ رقمی برای تسهیلات تولید فقط منجر به مغروض شدن کارخانجات و افزایش تورم می‌شود و باید سود‌های زیر ۱۰ درصد به صنعتگر و تولیدکننده بدهیم تا او بتواند با سودی که از تولید کسب می‌کند، موفق به بازپرداخت تسهیلات در موعد مقرر شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش اعظم گردش مالی بانک‌ها به خاطر سپرده‌گذاری صنایع و کارخانجات است، باید سود تسهیلات برای واحد‌های تولیدی و صنعتی تک‌رقمی محاسبه شود و در این زمینه مشغول رایزنی با بانک مرکزی برای تحقق این امر هستیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین هم در این نشست با بیان اینکه استان قزوین برای توسعه پایدار نیاز به یک‌سری طرح‌های زیرساختی بزرگ دارد، گفت: یکی از این طرح‌ها احداث متروی قزوین به هشتگرد است که می‌تواند منجر به جهش جدی قزوین در حوزه گردشگری و صنعت شود و باید این طرح مطابق با تأکیدات رئیس جمهور احیا شود.

علی‌محمد زمانی اضافه کرد: در حوزه صنعت همچنان سود بالای تسهیلات بانکی و مغروض شدن واحد‌های تولیدی به بانک‌ها جزو مشکلات اصلی است. البته دستور خوبی در ماه‌های اخیر توسط استاندار قزوین صادر شد و بدهی‌های واحد‌های تولیدی دیگر مانعی برای پرداخت تسهیلات به آن‌ها محسوب نمی‌شوند که گام بزرگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برای اصلاح نظام بانکداری به نفع تولید باید قانون بانکداری در کشور اصلاح شود که در این زمینه حرکت‌های خوبی در مجلس یازدهم شروع شده و در نهایت قوانین باید طوری تنظیم شوند که پول بانک‌ها در خدمت توسعه تولید باشد، نه اینکه پول تولیدکننده منجر به تورم سرمایه در بانک‌ها شود و در نهایت دست تولیدکننده و مصرف‌کننده خالی باشد.

زمانی یادآور شد: بهترین مسیر برای کاهش نرخ تورم افزایش تولید است و هر چقدر محصولات بیشتری را تولید کنیم، هم با عرضه بالا قیمت آن‌ها در بازار داخلی کاهش می‌یابد و هم با صادرات بیشتر محصولات مختلف ارز بیشتری وارد کشور می‌شود که همین افزایش ارز صادراتی باعث تعدیل نرخ ارز و در نهایت باعث کاهش تورم می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده