تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۷۵۱۶۵
سرویس خبر : زمین شناسی
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نمایشگاه MINEX ۲۰۲۲:

با شناخت بهتر از سطح زمین اکتشاف ذخایر پنهان را افزایش خواهیم داد

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت گفت: ما در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اولین حلقه چرخه معدن‌کاری و اکتشاف را انجام می‌دهیم و هدف ما این است در این بخش به شناخت بیشتر مواد معدنی در کشور بپردازیم.

به گزارش می‌متالز، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن ایران در بخشی از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری از این‌که خروجی این نمایشگاه در اعتلای چرخه معدنکاری تاثیرگذار باشد، گفت: ما در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اولین حلقه چرخه معدن‌کاری و اکتشاف را انجام می‌دهیم و هدف ما این است در این بخش به شناخت بیشتر مواد معدنی در کشور بپردازیم.

به گفته علیرضا شهیدی، همواره گفته می‌شد در ایران ۶۸ نوع ماده معدنی وجود دارد که سال گذشته بیان کردم که تا ۸۱ نوع ماده معدنی نیز رصد شده و مطمئن هستیم که مواد معدنی بیشتری نیز در این کشور وجود دارد.

وی درباره دلیل ناشناخته ماندن مواد معدنی مناسب عمل نکردن عنوان کرد و گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سال گذشته سیاست‌ها و مقیاس مطالعات را تغییر داده و مقیاس مطالعات را از یکصدهزارم به پنجاه‌هزارم تغییر داده است.

به گفته معاون وزیر صمت؛ در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم دقت مطالعات ۴ برابر بیشتر می‌شود و ما در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به دنبال این هستیم که با شناخت بهتر از سطح زمین بتوانیم به اکتشاف ذخایر پنهان بپردازیم

شهیدی با تاکید بر اینکه کشور‌های معدنی جهان به سمت استخراج ذخایر پنهان حرکت کرده‌اند، ادامه‌داد: ما نیز باید بتوانیم اطلاعات‌مان را از اعماق پهنه‌های معدنی افزایش دهیم؛ به این منظور نیز از سال گذشته طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی از استان خراسان جنوبی آغاز شد و در ادامه در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی ادامه یافت.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ می‌توانیم حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را با مقیاس یک‌پنجاه هزارم برداشت داشته باشیم.

وی به اهمیت برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی اشاره کرد و گفت: در این شیوه می‌توان در مدت زمان کوتاه اطلاعات عمقی و شناخت‌مان از ذخایر زیرزمینی را افزایش دهیم و با آغاز کار در استان خراسان جنوبی، در یک سال گذشته عناصر جدیدی برای نخستین بار در شرق کشور کشف شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین به عناصری اشاره کرد که به همراه دیگر عناصر وجود دارند، اما تاکنون شناسایی خوبی از آن‌ها انجام نگرفته است و افزود: امیدواریم با اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی و شناخت دقیقی که حاصل می‌شود، شاهد تنوع گواهی کشف‌ها باشیم.

شهیدی، همچنین به پیدا شدن ردپا‌هایی از ژرمانیم، نیکل و دیگر عناصر جدید در اکتشافات اخیر اشاره کرد و گفت: امروز دنیا به سمت عناصر خاص رفته است و ما نیز باید بتوانیم در این زمینه به توسعه فعالیت‌ها بپردازیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده