تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۷۵۵۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

افزایش سرمایه‌گذاری در معادن طلا و مس خراسان جنوبی به شرط تامین آب

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در افق توسعه انجمن طلا و مس استان به شرط تامین آب این امکان وجود دارد که حجم سرمایه‌گذاری در این معادن به پنج هزار میلیارد تومان برسد و در نتیجه اشتغالزایی نیز چند برابر شود.

به گزارش می‌متالز، جواد اشرفی روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات زیرساختی معادن طلا و مس استان، تشکیل هیات اندیشه‌ورز توسعه صنعت طلا و مس خراسان جنوبی را به فال نیک گرفت و افزود: در جلسات هیات اندیشه‌ورز توسعه صنعت طلا و مس باید راهکار‌های به حداکثر رساندن سود با راه‌اندازی صنایع و زنجیره‌های فرآوری نظیر راه‌اندازی شهرک طلا پیگیری شود.

وی گفت: در حال حاضر محصول تولیدکنندگان این حوزه به‌صورت شمش و خام‌فروشی از استان خارج می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: انجمن طلا و مس استان در پنج معدن هیرد، شادان، گودکان، قلعه‌زری و ماهرآباد با سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی، زمینه اشتغال مستقیم هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم کرده است.

وی افزود: این معادن در مناطق کمتر برخوردار حوزه سرزمینی شهرستان‌های خوسف و نهبندان واقع شده و ظرفیت معدنی منحصر به فرد در سطح کشور است.

اشرفی با اشاره به اینکه برای توسعه این صنعت، تامین آب از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان باید طی ۲ هفته آینده برنامه تعادل‌بخشی دشت بیرجند را ارائه کنند تا برای تامین آب به حجم حدود هشت میلیون متر مکعب برنامه‌ریزی شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر اینکه باید مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را داشته باشد، لازم است طی مکاتبه با امضای استاندار از طریق وزارت نیرو نیز پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: انجمن طلا و مس با تشکیل کنسرسیوم با محوریت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان و عضویت اعضا و تعیین میزان درصد سرمایه گذاری‌ها، هزینه‌های تامین آب را برآورد کند.


توسعه معدن در گرو تامین زیرساخت‌ها است


مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت‌های معدنی موجود، توسعه استان در گرو توسعه بخش معدن و تامین زیرساخت‌های لازم است.

عباس جرجانی افزود: ورود سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف منوط به فراهم شدن شرایط و زمینه سرمایه‌گذاری در استان است که در این زمینه طی ۲ سال گذشته همه تلاش اداره کل صمت بر تامین و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز بخش معدن بوده است.

وی گفت: برای توسعه صنعت طلا و مس استان که بیشتر در منطقه خوسف و نهبندان وجود دارد، تلاش می‌کنیم تا مشکلاتی که بر سر راه این معادن و واحد‌های فرآوری جوار آن‌ها است، حل شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: در پنج معدن هیرد، شادان، قلعه‌زری، گودکان و خونیک بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و برای حدود هزار و پانصد نفر هم اشتغال ایجاد شده است.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود و سرمایه‌گذاری انجام شده و اشتغال خوب در این مناطق پیش‌بینی می‌شود در طرح توسعه این معادن بیش از پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید صورت گیرد همچنین برای چهار هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شود که تحول بزرگ در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری برای این ۲ شهرستان خواهد بود.

جرجانی یکی از اصلی‌ترین موارد برای توسعه این معادن را تامین آب پایدار عنوان و تاکید کرد: با توجه به فقر منابع آب‌های زیر زمینی در استان باید با استفاده از پساب فاصلاب شهرستان بیرجند این مشکل حل شود.

وی گفت: برای توسعه معادن و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه معادن باید زیرساخت‌ها فراهم و مشکلات بر سر راه سرمایه‌گذاران رفع شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: تلاش ما در حوزه معادن بر این است واحد‌هایی که ایجاد می‌شود، چرخه بازگردانی آب در واحد‌ها ایجاد شود که با این روش ۸۰ درصد آب مصرفی مجدد به چرخه تولید بازخواهد گشت.

وی با اشاره به تامین آب مورد نیاز معادن به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های لازم افزود: پیرو دیدار صورت گرفته با مدیرعامل ایمیدرو و توافق صورت گرفته، طی هفته گذشته کارشناسان حوزه مدیریت زیرساخت ایمیدرو به طور میدانی از مسیر خط لوله برای معادن منطقه قلعه‌زری در خوسف بازدید و موضوعات مرتبط را بررسی کردند.

جرجانی گفت: بررسی نهایی این موضوع از سوی ایمیدرو طی ۲ هفته انجام و مقدمات برای انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان انجمن طلا و مس، شرکت آب منطقه‌ای و ایمیدرو فراهم خواهد شد.

وی درخصوص مشکلات برق معادن خراسان جنوبی گفت: با راه‌اندازی پست ۴۰۰ شاهکوه و پیگیری برای تسریع در اجرای این طرح تلاش می‌شود که مشکلات برق معادن حل شود.

نشست هیات اندیشه‌ورز توسعه صنعت طلا و مس خراسان جنوبی با محوریت بررسی مسائل و مشکلات زیرساختی معادن طلا و مس استان به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و با حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و اعضای انجمن طلا و مس خراسان جنوبی برگزار و راهکار‌های لازم برای پیش‌بینی تامین آب مورد نیاز این معادن و واحد‌های فرآوری جوار معدن بررسی شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده